*****************************************
Una llegenda neix fruit de la imaginació i del solatge del passat.De l'imaginari col-lectiu que reflectia el desig popular d'evadir-se dels fets quotidians per anar a raure a l'univers dels esdeveniments meravellosos a un cosmos il-limitat, on cadascú podia viure maravelles impossibles.
Oriol Verges
************
COLLBATÓ**********
Collbató va ésser fundat per uns pelegrins que baixaven de Montserrat i que desitjaven fer penitencia. Els va semblar que podrien servir be Déu i la Mare de Déu Bruna establint-se al peu de la seva muntanya i pujant a coll-i-be fins al santuari els pelegrins vells i desvalguts que no poguessin emprendre la cansada pujada del monestir per llurs pròpies forces. Conten que els penitents portaven els pelegrins desvalguts a coll i que per caminar més be se servien d'un bastó; per aquest motiu la gent els anomenava els del "Coll bastó", nom que amb el rodolar dels temps ha vingut a parar en "Collbató".
Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan Amades
LES ENCANTADES********
Abans vivien per Montserrat unes encantades a les quals no plaïa que pugés gent a visitar la muntanya. Feien tot allò que podien per destorbar-ho. Per les vores dels camins que hi menen tenien plantades unes pomeres amb el fruit tan bonic que temptava els passants, els quals no podien resistir el goig de menjar-ne, i, així que algú n'arribava a mossegar una, li sortien les encantades i encisant-lo el convertien en pedra. Totes les roques estranyes i ferrenyes que formen el Montserrat son persones que pujaren a visitar la muntanya i van caure en la temptació de tastar una poma.
Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan Amades
EL BOIX**********
El boix de Montserrat té molta virtut i molta gràcia. Sobretot hom creu que dona força i valentia.
Diuen que les tropes catalanes en portaven sempre al damunt, encara que no f os si no una engruneta, perquè els donava coratge i braó per a la brega. De vegades portaven en una ma l'arma i a l'altra un branquilló de boix, i havien vençut més per la influencia de la branqueta que per l'acció de l'arma.
Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan Amades
FETILLERES*********
Entre les gents que practiquen arts endevinatòries fou creença que la muntanya de Montserrat donava clarícia i força en aquest sentit. Quan una fetillera perdia força i la seva virtut reculava, si anava a Montserrat cobrava nova potencia i es refeia amb avantatge de la minva experimentada. Per efecte d'aquesta creença acudien a la muntanya santa la majoria d'encisadors, endevinetes i altra gent que es lliurava a aquestes arts.
Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan Amades
JUSTICIA************
Segons la veu popular, antigament quan la gent es feia ella mateixa la justícia quan es produïa un delicte, els afectats pujaven a Montserrat i, aplegats a la plaça, ben al davant de l'església perquè els pogués sentir ben be la Mare de Déu, celebraven llur judici asseguts a terra formant rodona, inspirats per un sentit de rectitud i una gran claredat de seny comunicat per la Moreneta. Si el delicte afectava només una família, s'aplegaven el perjudicat, el delinqüent i els familiars d'ambdós; si el greuge era col·lectiu i perjudicava el comú, es reunien les persones més velles i mes entenimentades del poble i els f familiars del delinqüent. Serenament debatien el cas i escoltaven els testimonis i les altres persones que volien parlar en favor o en contra. Si creien que algú mentia, apel·laven a un judici de Déu. Solien penjar un anell al cap d'una corda, que feien sostenir per un infant enfilat dalt d'una pedra anomenada de la justícia, i feien pronunciar al qui sospitaven que parlava en fals les paraules que contenien la suposada falsedat. Si, mentre parlava, l'anell giravoltava cap al costat del curs del sol, hom tenia per certes les paraules del qui parlava, i per falses quan giravoltava al contrari. Hom creia que el sol tornava per la veritat i confonia la mentida. La creença en el testimoniatge del sol havia estat forca estesa i encara ens la recorda la forma proverbial de jurament: Tan cert com el sol que ens il·lumina. Quan es feien aquests judicis de gent i de veïns no hi havia ni presons ni botxins, totes les penes es podien pagar amb diners, i hom les creia mes justes que no pas les d'ara. El principi jurídic que diu: Qui mata ha de morir es posterior als temps llegendaris de que parlem ara, puix que hom creia que per castigar una mort no se n'havia de fer una altra. Els delinqüents rics havien de pagar mes que els pobres, i per això un mateix delicte era més costos de redimir si l'afectat era un ric. Les decisions dels consells i juntes de veïns eren inapel·lables i obeïdes estretament. Aquests judicis, que també se celebraven en d'altres aplecs, solien fer-se entorn de grans arbres seculars que solen ombrejar els ermitatges i santuaris, circumstancia que sembla recordar antigues cerimònies i cuites dendrolátics anteriors a l'erecció de temples propis del culte als boscos.
També s'havia conservat en els aplecs una resta del curiós costum jurídic del fallament del desconegut. Fou molt estès l'hàbit de jugar; quan es produïa alguna divergència entre jugadors, aquell que es considerava perjudicat es dirigia al que millor li semblava dels desconeguts que miraven el joc i li pregunta va si el coneixia a ell o el qui sortia avantatjós de la jugada i si tenia interès o preferència per algun dels dos. Si l'interrogat contestava negativament, aleshores li demanava parer quant a la divergència sorgida, i la seva opinió era acatada pels jugadors com una sentencia jurídica.
Com una romanalla d'aquests costums jurídics tradicionals i consuetudinaris, acudien als aplecs aconselladors, homes bons o desembrolladors; gents entenimentades, de solvència i d'experiència que eren objecte de consulta per a casos difícils d'ordre familiar o econòmic que hom ja esperava aclarir cercant-ne consell en ocasió dels aplecs. Aquesta bona gent es distingien per portar bastó com a senyal d'ascendència tradicional i solien arrecerar-se a l'ombra d'un arbre asseguts en un marge; d'ací el qualificatiu d'advocats de cap de marge o d'espardenya.
Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan Amades
EL MANSUET********
Aleshores de la invasió dels francesos, va córrer la veu per Collbató que venia un gran exèrcit que anava a passar el poble a sang i a foc. Immediatament es reuniren els seus habitants per veure que calia fer. Tothom donava consells i molts s'oferien per a prestar ajut. Entre ells va presentar-se el ferrer del poble, anomenat Mansuet, que era un home molt brau i molt valent. Digué que ell es comprometia a salvar tothom si es disposaven a seguir les seves instruccions. Com que el tenien per home de molt seny i de molta raó, cregueren que era capaç, de treure'ls del mal trànsit, i es van posar a les seves ordres.
El Mansuet i totes les dones, els infants i els vells que no es podien defensar, portant cadascú un paquet amb les millors robes i joies, van anar-se'n cap a les coves, on visqueren una pila de temps esperant que passés el perill. Dins de la cova, a uns quaranta pams d'alçada, hi ha una gran cambra on cabien de sobres tots els refugiats. Hi podien pujar amb una escala de corda i, un cop tothom a dalt, la podien treure. Des de l'obertura d'entrada un sol home amb una escopeta podia defensar tota la cova i tota la gent. El Mansuet, que era un bon ferrer, s'avituallà de material propi per a fer armes, puix n'era molt destre. Mentre guardava i feia companyia a tota la gent que no es podia valer dalt d'aquella cambra, no parava de fer-ne per poder-se defensar si es presentava el cas. De passada ajudava els homes forts i joves que s'havien quedat al poble disposats a fer-la pagar cara als francesos si hi entraven.
Quan ja feia molt de temps que tota aquella gentada vivia a la cova, va penetrar-hi un escamot de francesos. Així que els veieren, el Mansuet va fer pujar tothom dalt de la cambra, i ell va posar-se al peu de l'obertura amb l'escopeta a punt de disparar. Els soldats, amb atxes de vent, van recórrer la cova i tot era cercar per ací i per allà, car comprenien que hi vivia gent, però no hi trobaven ningú. Quan ja se n'anaven, una dona imprudent va fer un xisclet i aleshores van cercar millor i veieren allí dalt un home sol que els apuntava una arma. Era el Mansuet, que els digué:
—Us aconsello que us en aneu, perquè, si no ho feu, no sabeu pas el que us pot arribar a passar.
Quan els francesos van veure que un home sol els parlava amb tanta serenitat i tant d'aplom, van dubtar: ¿què els podia ocórrer i de quines forces podia disposar aquell que parlava de manera tan valenta? I decidiren fer junta. Mentre parlaven, el Mansuet per espantar-los va tirar daltabaix de la cambra una gran caldera d'aram que tenien per fer el menjar, la qual, en rodolar roques avall, va produir un terrabastall tan gros i esfereïdor, que els soldats van creure que s'enfonsava tota la muntanya. Espaordits, van abandonar les torxes enceses, sortiren furients de les coves i anaren muntanya avall. I conten que no en va restar ni un de viu. En Mansuet tot sol, amb aquesta gesta, va salvar la vida de gairebé tot Collbató.
Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan Amades
EL CAPITA TESTAFORT*********
Durant molts anys va ésser el terror del Montserrat un brau capità de bandolers, jove i ardit, conegut per "En Testafort".
Heus ací que al castell de la Roca tenien per servents de confiança un matrimoni vell, molt fidel a la família. Un dia, sobtadament, el matrimoni va desaparèixer sense que ningú es pogués explicar quin camí havia seguit. L'endemà mateix van presentar-se al castell un matrimoni jove que demanava acolliment i feina. Els senyors els van prendre per criats i al cap de poc temps ocupaven el buit deixat pels desapareguts. L'entrada d'aquella gent al servei va comportar calamitats de tot ordre: morts d'antics servents, pèrdua de bestiar, foc i d'altres coses inexplicables que van fer suspecte el novell matrimoni, fins al punt que els senyors hagueren de treure'ls.
L'expulsió d'aquells intrusos no va pas evitar el rosari de mals; al contrari, encara van augmentar-se en intensitat i en proporció. No passava setmana que no es produís al castell algun fet enutjós. El cavaller de la Roca i els homes al seu servei, ara l'un ara l'altre, eren trobats assassinats. Finalment, només restaren la senyora, algunes dames i un infant de bolquers que havia d'ésser l'hereu del senyoriu i que era esguerradet de naixement, puix que només tenia mitja orella. Un dia, sense saber com, l'infant també va desaparèixer del bressol. La consternació de tots no va tenir límit. Les senyores, espaordides, van demanar ajut a d'altres parents llurs, que acudiren amb molta gent d'armes, disposats a tot per tal de sorprendre els malfactors que tanta ruïna portaven. Els paratges que voltaven el castell estaven molt emboscats i entre aquella atapeïda espessor d'arbres els malfactors trobaven cau segur. Els reforços enviats van netejar tots aquells encontorns i feren difícil l'estada de bandolers, acabant així per tallar llurs escomeses.
Van passar anys de tranquil·litat i normalitat. Les senyores, ja velles, havien mig oblidat les calamitats sofertes. Però de cop i volta els envoltà novament la desventura. Tot el país anava ple de les malifetes d'un bandoler terrible conegut per "En Testafort", que tenia la posada al Montserrat. Novament les dames del castell van demanar ajut a llurs parents, que altra vegada van enviar-hi un bon nombre de gent d'armes. Sobtadament una nit el castell fou atacat per una gran partida de facinerosos que tractava d'assaltar-lo. Però els de dintre, que eren més i més braus, van arribar a agafar la majoria dels atacants, entre ells el qui els capitanejava. Aquest resulta ésser el famos i temut Testafort, el qual, en càstig a les seves grans malifetes i per a escarment, decidiren de penjar a la torre mes alta del castell.
Les senyores, abans d'executar-lo, van demanar per veure aquell monstre, esca de tanta desventura. Quan el tingueren davant, notaren, sorpreses, que no era un vell ferreny i mostatxut, com la gent deia, sinó un jove galant i gentil i que li mancava mitja orella. Aleshores la dama del castell, observant be la seva fesomia, constatà, amb dolor, que aquell era el seu plorat fillet.
Aquell matrimoni funest, que en mala hora van acollir al seu servei, eren gents de mals sentiments, que s'havien proposat apoderar-se del patrimoni de la Roca fent-se amos del castell. Per introduir-se en un lloc de confiança havien fet desaparèixer el matrimoni vell i minat la vida del casal tant com van poder. Un cop foren expulsats van seguir llur tàctica de destrucció i malvestat, fins a robar l'infanto hereu del patrimoni. L'esforç dels parents dels de la Roca va allunyar-los dels voltants del castell, i llavors hagueren de cercar sopluig en els cims encrespats del Montserrat. Allí van pujar l'hereuet robat fent-li veure que era llur fill, que el castell de la Roca era d'ells i que els actuals senyors els n'havien desposseïts.
El jove Testafort, així anomenat per la seva valentia, va ésser criat en un ambient de bandolerisme i, sobretot, de gran odi als senyors de la Roca. Aquest fou el motiu que el portà a capitanejar una colla de malfactors amb l'intent d'apoderar-se del castell, que era ben seu, segons el dir d'aquella mala gent. L'empresonament d'En Testafort féu escórrer la cortina que embolcallava els crims d'aquells subjectes, que van pagar amb la vida llurs malifetes.
En Testafort va passar de bandoler temut i odiat a senyor generós, altruista i benèvol envers els seus vassalls, volgut i estimat de tothom.
Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan Amades
LA LLEGENDA DEL SANT GRIAL*********
EI misteri de la desaparició del sant Grial. Ia copa que va utilitzar Jesús en el darrer sopar, i la voluntat del retro-bament han fomit una llegenda universal que, de retop, afecta Montserrat.
El poeta alemany Wolfram von Eschenbach, al comencament del segle XIII, va compondre el gran poema Parsifal, tret d'una obra de l'escriptor Chrétien de Troyes. El cavaller Parsifal, de la cort del rei Artur. ha de recuperar el calze que Josep d'Arimatea va dur a Anglaterra i que, més tard. va anar a raure a algun indret de Ia península Iberica. potser al monestir de San Juan de la Peña. a la catedral de Valencia o a la muntanya de Montsalvat.
Richard Wagner, a l'ópera Parsifal, insinua que Montsalvat podria ser Montserrat, que ell coneixia a través del poeta J. W. Goethe i del geógraf Alexander Humboldt.
El pelegrinatge del Grial queda en la boira, peró un fet his-tóric,avui anecdota i demá potser llegenda és la recerca per part de Hitler del calze que li donaria el domini del món.
Aixi, el 23 d'octubre de 1940, Heinrich L Himmler, comandant de la criminal policia SS, va ser a Montserrat el mateix dia que Hitler s'entrevistava a Hendaía amb el dictador Franco.
L'abat Antoni Maria Marcet i el coadjutor Aureli Maria Escarré no van voler rebre aquell que era el brac dret de Hitler, i ho va fer el monjo Andreu Ripoll, que parlava correctament la llengua alemanya. El militar nazi volia indagar si aquell talismá que hauria de fer guanyar la guerra als nazis era a l'abadia o si a la bblioteca hi havia algun document que en facilités la troballa.
Himmler i els vint-i-cinc oficials que l'acompanyaven no van trobar, evidentement, cap indici de la seva boja quimera i van deixar la muntanya per retrobar-se amb el dictador nazi, que seguia obsesionat per voler descobrir que el llinatge de Jesus era d'origen ari.
Llegendes de la muntanya de Montserrat;Oriol Verges
LLEGENDA DE JAUME I A SANT JERONI *******
El rei don Jaume. el gran monarca de la Catalunya medieval val, va pujar a Montserrat en pelegrinatge per demanar la intercessió de la Moreneta. Cami de Santa Maria amunt, va arribar amb pas ferm al pic de Sant Jeroni. EI jove de cabells d'or, amb els peus ben afermats en terra, es va llevar el casc coronat pel drac de les victóries i va mirar les planes i els turons.
I allá lluny, sense boires que Ia cobrissin, va veure mig perfilada l'illa de Mallorca, el desig de la propera conquesta.
Mossen Cinto Verdaguer va imaginar el rei així:
"Per veure bé Catalunya,
Jaume primer d'Arago
puja al cim de Sant Jeroni
a l'hora en que hi surt lo sol:
quin pedestal per l'estátua!
Pel gegant quin mirador!
Les aguiles que hi niaven
al capdamunt li fan lloc;
sols lo cel miraven elles,
ell mira la terra i tot;
que gran li sembla i que hermosa
l'estimada del seu cor!...
Llegendes de la muntanya de Montserrat;Oriol Verges
TRENCANOUS: LA CIUTAT MALEÏDA****
En els orígens de la història humana coneguda, el que avui dia és la Muntanya de Montserrat havia estat una gran ciutat, Trencanous. La prosperitat dels seus estadants era proverbial i admirada per tothom. Aixó no obstant, la seva gent, més preocupada per la bonança econòmica i els plaers de la vida, ben aviat deixà de tenir present Déu en els seus cors.
Quan arribà el dia en què Jesús fou crucificat el món fou sacsejat per un gran terratrèmol. La nostra ciutat, a causa dels seus pecats, fou capgirada totalment per la voluntat divina, de forma que les arestes i cims que formen el massís no són altre cosa que les arrels o fonaments dels seus enormes edificis que han restat enlaire. D’aquesta manera, la populosa població de trencanous fou soterrada i colgats els habitants entre el grandiós runam. Només se’n van salvar set sacerdots, que com a tals eren creients, i les filles del rei, que no eren pecadores. Avui encara vagaregen errants per sota de l’inmens pedregam. Segons la dita popular, els dies de molt vent o de tempesta se sent l’esgarrifós clam dels sacerdots supervivents, que es planyen llur desventura en les pregoneses de la muntanya. També en el fons de les coves de Salnitre se senten les rentades, cançons i rialles de les filles del rei, que van restar encantades. Alguns veïns de Collbató afirmen que les han sentides, sobretot en les nits de lluna clara. Fins i tot el Mansuet, el famós guerriller, havia romàs embadocat alguna vegada en escoltar-les.
Així mateix, hom afirma que hi resta soterrat el soldat romà Malcús, qui, formant part de la tropa que anà a Getsemaní a arrestar Jesús, li va clavar una bufetada i, tot mofant-se’n, li digué que si tot ho podia se la tragués de damunt. Per aquest sacrilegi fou condemnat a viure en un pou profund i donar plantofades a les parets amb una mà de ferro mentre el món sigui món. Diuen que si hom para bona atenció, al migdia del Dijous Sant poden sentir-se des de qualsevol indret de Montserrat els cops continus que venta Malcús, alhora que amb una veu ronca pregunta: «els ases, encara bramen? Les dones encara infanten? El món encara dura?» Aquestes preguntes es remeten a la creença que set anys abans d’acabar-se el món les dones deixaran d’infantar i els ases de bramar.
Llegendes de Montserrat. Josep Albert Planes Ball
L'HORT DE MALANY**
en un lloc de Montserrat que la veu popular no precisa hi ha l'hort de malany.
el que assoleixi d'arribar-hi i es trobi al mig de la mitjanit (de la vigília de Nadal) té assegurades les collites per a tota la vida.
Pel camí que hi mena hi ha un pont i diversos pous de molsa que, si hom té la desventura de trepitjar-los, s'enfonsa i va a parar a un pregó incalculable del qual no pot sortir mai més.
Joan Amades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada