BLOG DIRIGIT A TOTES AQUELLES PERSONES AMB ESPERIT MONTSERRATI QUE VULGUIN ENDINSAR-SE A LA MONTANYA PER REALITZAR ALGUNA INTRÉPIDA ACTIVITAT DESITJANT COMPLEMENTAR UNA MICA LA SEVA INFORMACIÓ

COVA DEL SALNITRE


Les coves del Salnitre,també anomenades coves de Collbató o coves de Montserrat, són unes coves al municipi de Collbató (Barcelona). Pertanyen al massís de Montserrat i són de sistema càrstic, en conglomerat, principalment calcaris. Són riques en minerals fosfatats i antigament hi va haver explotacions de salnitre. En el seu interior alberguen el conjunt de sales més grans de Catalunya. Es diu que les seves formes orgàniques i ondulants van inspirar a Gaudí per a obres com la Sagrada Família.





Cova natural d’habitació, sense estructures conservades i, també, cova natural d’enterraments, tipus inhumació. En realitzar els treballs per fer la cova accessible al turisme, es va buidar el talús de terra que des de la boca antiga baixava a l’interior, que era on es trobaven dipositats els materials arqueològics.



Les coves formen concavitats, naus i passadissos. Està situada a un quilòmetre del poble de Collbató, al peu del massís. És, amb el seu recorregut total de 958 m, la segona del Principat de Catalunya en importància topogràfica.




No hi pot haver dubte que, de totes les coves de Montserrat, aquesta devia ser la més habitada ja que és la que té millors condicions. De tota manera, les rutes interiors que s’hi van fer per tal de ser visitada amb finalitats turístiques, la van malmetre considerablement. Tot i així, en els llocs on es van fer cales d’investigació arqueològica, s’hi localitzaren materials: inhumacions i restes ceràmiques similars a les de les coves Gran i Freda. Els materials es poden datar tipològicament des del Neolític Cardial al Bronze Final. En època medieval té importància l’explotació del salnitre, element bàsic per a la fabricació de la pólvora.


Foren refugi del guerriller Mansuet durant la Guerra del Francès. De totes les històries que tenen com a protagonistes fra Garí i el dimoni, se n’ha fet ressò tant la paremiologia popular com la literatura culta i ha donat com a resultat literari un profund lligam entre la demonologia i la muntanya de Montserrat. Explica que d’aquestes coves partí el dimoni per instal·lar-se a les roques orientals de la serra de la Tebaida.



Les coves van atreure visitants il·lustres com Alexandre de Laborde, Miquel Utrillo, Santiago Rusiñol, Ramon Casas i Mossèn Cinto Verdaguer.

Història 

Les coves del Salnitre són sens dubte la cavitat amb més història i llegendes de Catalunya i la que ha generat més literatura.



Coneguda de temps immemorials, en el seu interior s'han trobat inscripcions de diferents èpoques,la més antiga: (Francesc Roca, 1511). El 1609, J. Pujades ja fa esment a la seva 'Crónica Universal del Principado de Cataluña', sense citar-ne el nom. L'any 1789, Francisco de Zamora, aleshores alcalde del crim de l'Audiència de Catalunya a Barcelona, visità Montserrat i entre d'altres curiositats de la muntanya, destaca la seva exploració a les coves i amb Pere Pau Muntanya, pintor i decorador de moda i amb Francesc Remart, realitzaren diversos gravats de la muntanya i de la cova (la topografia del Salnitre és el primer treball que es coneix d'aquestes característiques a Catalunya).

L'abat Miquel Muntades, en el seu llibre sobre la història de Montserrat, atribueix a Gerard Joana,monjo del monestir, l'autoria d'un manuscrit de l'any 1806, on es fa un seguit d'observacions i hipòtesis sobre les cavitats subterrànies. Investigacions recents fan més que dubtosa l'autoria del manuscrit per part del pare Joana i possiblement sigui part dels treballs digirits per Zamora o per algún dels monjos que el van acompanyar.



La visita organitzada per Victor Balaguer el 1852 junt amb amics artistes de l'època romàntica aixeca una gran polseguera i les coves són abastament popularitzades, fins al punt que es crea una posada de las cuevas a cal Pepa de Collbató, d'on sortien els visitants acompanyats per guies contractats.

(Text:espeleoindex)


Les excavacions arqueològiques es van fer el 1922. El material es pot veure al Museu arqueològic del Monestir de Montserrat.


Des del mes de maig de l’any 2004, a conseqüència de la il·luminació artificial dins de la cova, aquesta està patint la coneguda malaltia verda a la roca. La presència d’una important colònia de ratpenats que habitava la cova en diversos punts està documentada per molts testimonis, com ara la visita de Víctor Balaguer, l’any 1852.

(text extret de la página GenCat)




Que hem de saber abans de venir a les coves?

Les visites de les 10.00, 11.30 i 16.30 hores son en Català. Les visites de les 13.00h i 18.00h son en Castellà.

Haurem de caminar, Pujar i baixar escales.

​L’accés a les coves es realitza mitjançant l’ascens de 244 graons, uns deu minuts des de l’últim aparcament. 

És prohibit l’accés a gossos, excepte gossos pigall.

​A l’interior farem un recorregut lineal total d’uns 800 metres i 500 esglaons. ​El desnivell acumulat entre l’anada i la tornada és de 64 m, que transcorren pels 500 esglaons que hi ha dins de la cova.

​Durant tot l’any la temperatura interior de la cova és de 14 graus i la humitat relativa del 99%. Per tant el terra i les baranes poden estar mullades.

​Es recomana portar calçat esportiu i una peça de roba de màniga llarga fins i tot a l’estiu. 

​No hi ha cap punt d’aigua més enllà del poble. Us recomanem portar una mica d’aigua per hidratar-vos.



L'ou Ferrat 🍳

CANAL DE LA SALAMANDRA



Canal de la Salamandra 

Per arribar a la canal de la Salamandra, sortirem de Santa Cecília i prendrem els camí que puja per la canal del Llum. Forta pujada, que en 3/4 d'hora ens deixarà al Portell de Migdia. 


Cal baixar després pel vessant sud del coll. Deixem el trencall a la dreta (senyal a la canal dels Micos i els Ecos) i seguim baixant fins a la propera cruïlla, també senyalitzada amb una fita ,on trenquem a la dreta. Continuem el descens pel Torrent de Migdia i prenem un corriol difícil de veure, però marcat amb un altre fita, que s'enfila a la dreta. Pugem per aquest corriol fins a l'entrada de la Canal de la Salamandra. 



Fem una grimpada curta i fàcil, i entrem al fons de l'escletxa, molt estreta i rocallosa. 




El camí travessa un estret passadís costerut entre dues parets que finalitza en un petit replà que serveix de mirador, el Collet del Montgròs.




Pugem sense problemes fins a la sortida lluminosa (compte amb les cingleres!). Des d'ací es pot desfer el camí per tornar al vehicle o allargar el recorregut per a visitar dos punts màgics de la muntanya: la Miranda dels Ecos i el Montgrós.




La Salamandra es una altívola roca situada a la regió central de Montserrat, els Ecos. Te una llarga aresta sud de certa bellesa per l'ambient grandiós que la rodeja. Els Ecos, els Plecs, el Montgros i la paret nord-oest de Sant Jeroni.




LA MOMIA



Allà on m'arriba la memòria he de reconèixer que des que la vaig veure per primer cop a la meva joventud, sempre m'he sentit atret per la majestuositat de la Mòmia, arribant a convertir-se en la meva agulla preferida de l'univers montserratí.




Els agents erosius n'han esculpit la fesomia inconfusible, el cim, guardat per imponents parets verticals, només es pot assolir escalant. De fet, aquesta agulla ocupa un lloc prominent en la història de l'escalada montserratina, ja que fou testimoni de primeres ascensions èpiques i de tall futurista en la seua època. 

Entre aquestes, destaquen dues vies mítiques: la clàssica Haus Estrems (Casasayas -Haus- i Estrem, 1946) i l'esportiva Brown Sugar (Millet, 1982), totes dues amb dificultats força sostingudes. 

Encara que no escalem, paga la pena arribar al peu de La Mòmia, ja que, al seu voltant, s'apleguen els indrets amb més encant de la regió de Tebaida, incloent-hi les agulles de La Prenyada i L'Elefant, i les ermites de Sant Benet i Sant Salvador. El seu perfil característic es pot apreciar amb claredat desde molts indrets de la muntanya.



Si volem aventurar-nos una mica més podem pujar des del camí que va de trinitats a Sant Benet i Sant Salvador per qualsevol de les dues canals que la flanquegen i que ens porten fins al seu "clatell".

Podent des d'allà, seguint unes marques blaves arribar fins a la muralla de Flautats, on tindrem unes vistes immillorables.



Àlbum de dibuixos de Pere Pau Muntanya i Francesc Montserrat (1789).

En aquest preciós aiguafort de l´ermita de Sant Benet crida l´atenció la força que té la imatge de la Mòmia.

Ampliant la imatge quedem sorpresos per la força de la mirada de la roca, com si realment en aquella època ja veiessin la pareidolia representada a la majestuosa agulla.


LA GESTA 



27 d'octubre de 1935, els escaladors, membres del Centre Excursionista de la Comarca del Bagues (CECB), Jaume Caselles, Celdoni Espunyes, Lluís Serrat i Octavi Torras, van aconseguir escalar la cara nord de la roca de la Mòmia, encara verge.

(Curiosament, va ser oberta exactament el mateix dia que la normal del Cavall Bernat).

Aquest dia, ells en realitat volien intentar la primera ascensió al Cavall Bernat (que encara no havia estat conquerit) però al arribar a peu de via es van trobar allà a Josep Costa, Josep Boix i Carles Balaguer, (que coneixedors que pujava una colla de Manresa van decidir fer un bivac a peu del Cavall per assegurar-se la primera ascensió.),aquell dia aconseguiren la famosa primera escalada al Cavall.

La cordada de manresans, en veure que el Cavall ja estava ocupat, van decidir anar a la Mòmia i en van fer la primera ascensió, així que tant el Cavall Bernat com la Mòmia van ser escalats per primer cop el mateix dia!



A la crònica de la primera ascensió es relata com aquesta porta els barrava el pas i per allà rondava un guarda vigilant, el qual van haver de burlar.



en aquest article de"el mundo deportivo (1985)", podem saber una mica més de la fascinant i rocambolesca història de la seva primera ascensió.



Xapa recuperable commemorativa cinquantenari de la primera escalada.📷 Josep Lluis Fornell Sanchez.


Fa molt de temps, un grup d'escaladors provinents de Mataró van dipositar al cim
dos preciosos àngels, els quals durant molts anys van ser testimonis de les innombrables cordades que realitzaven el cim.

Però desgraciadament com sempre passa a Montserrat, algun desaprensiu els va robar.

L'ENIGMA DEL SARCOFEG 





Al "jardinet" situat al capdemunt de la seva espatlla dreta trobem un dels molts enigmes sense resoldre que amaga la muntanya màgica.

Un forat regtangular, linealment perfecte, picat manualment al terra de la pedra;curiosament amb la capacitat per poder albergar una persona.d'aquí que s'hagi batejat el lloc com el sarcòfag de la mòmia.

I el més significatiu: a 70 metres del terra.
Quin podria ser el secret que amaga aquesta localització?
amb quina fi es va construir?

Hi ha qui diu que la localització podia haver albergat una desapareguda ermita, es parla de rituals connectats amb cerimònies del sol i de l'aigua.

Fins i tot m'han comentat que a l'antiguitat la ubicació era ideal per tenir el seu hort d'herbes medicinals, una "botica" a gran alçada, a la qual s'hi accedia per escales de corda.

Podeu llegir una mica mes i veure mes imatges sobre aquet tema al blog:

Montserratendins.blogspot.com


Aventurers




A finals dels anys 80' Montserrat estava ple de gent amb ganes d'aventura intrepida.
N'és una prova la tirolina que es va muntar des de "la mòmia" a "la prenyada".
A la foto podem veure un jove Marcel Millet creuant d'un monòlit a un altre.
📷: cortesia de Toni Jiménez.



El 21 de juny del 2014 els Minyons de Terrassa van pujar al seu cim i van realitzar un espectacular pilar de 4.



Ressenya antiga de la botiga barcelonina Pedra -Neu.




La Mòmia és, sens dubte, l'agulla més simbòlica de Sant Benet. Va ser aquest contundent monòlit que va acollir a principis dels vuitanta, alguns dels primers itineraris equipats amb la nova mentalitat "free". La via Kumbayá, de David Tarragó i Josép Batlle «Rubio», comptava amb quatre llargs oberts manifestament des de dalt que, donaven la benvinguda al setè grau montserratí.(3/8/83)

Aquí,a la foto de dalt amb trobo escalant la via Kumbaya als 80' 😅

A sota amb fotos mes actuals,veiem les classiques Haus -Estrem i la Pirenaica.






Observem en aquesta última foto la confluència de dues germanades i majestuoses amigues: "La Momia i La Momieta", formant una canal (com si es tractés d'un petó entre les dues enormes mols)...i que serveix com a camí de baixada (rapel ) fins a la base de totes dues.



Curiós muntatge realitzat per nord-americans per representar la roca de "La Mòmia" com un faraó gegant petrificat.

Pareidolia en estat pur.


LA MOMIA 



Aquí veiem l´altra famosa Mòmia montserratina.

La mòmia egípcia que des de principis del segle XX està a la secció bíblica del Museu de Montserrat. 
La mòmia és la peça estrella de la col-leccio arqueològica del museu, on va arribar fa un centenar d'anys, comprada pel pare Bonaventura Ubach al Caire. 
La mòmia està datada entre els segles VI i III a.C. El cos pertanyia a una noia d'uns 25 anys de posició social acomodada, segons alguns detalls com el bon estat de les dents --de què només falta un queixal--, signe de bona alimentació.


Apart, també al museu es pot veure algún cuadre,part de la gran donació que va fer el canonge Iglésias, de Santa Anna de Barcelona, i que arribà a Montserrat el 1827. Pero amb l’amortització i supressió del monestir el 1835 la part millor i més nombrosa dels quadres del canonge Iglésias va ser confiscada i escampada a mans de particulars.

(Potser en agraïment es va batejar la roca com el Canonge?)


Antigament era coneguda amb l'eclesiàstic nom de la figura de "El Canonge",fins que va ser rebatejada amb el seu nom actual, perdent així el seu topònim antic.




El Rosari Monumental fou el resultat d’una iniciativa promoguda per un altre canonge vigatà Jaume Collell i Bancells. La seva proposta volia donar resposta a una doble devoció present en l’església catalana: el rosari i la Mare de Déu de Montserrat i manifestar la romanitat d’aquest església expressada en la seva fidelitat a la persona del Papa Lleó XIII.

(Un altre canonge al qual també hi hauria alguna cosa per agrair i potser s'hi va pensar en posar nom a la roca...?)


Significat de canonge :

és un dignitari dins l'església catòlica, membre d'un capítol d'una catedral o d'una col·legiata.

La serra de Montserrat és plena de figures representades en roca sobre personatges de l'església: els Frares, la Monja, el Bisbe, el Canonge...



Dibuix a carbonet de l'artista Lluís Hortala.

ROCA DE L'ERA DELS PALLERS

 

La carena dels Pallers és troba a la zona occidental del massís de Montserrat. Aquesta carena esta formada per diverses agulles.





La roca de l'Era dels Pallers és una agulla situada al sud del Coll de l'Era dels Pallers, de fet és l'inici de la carena que formen els Pallers vers el sud.




És la més fácil per pujar de totes les agulles de la carena. Des del coll sembla inaccessible per la seva verticalitat , peró al bell mig de la cara Est té una canal ben dreta, d'uns 10 metres, que se supera molt bé en oposició i puja fins al cim sense gaire dificultat. 






Un camí poc definit Porta des del Coll de l'Era dels Pallers a la canal esmentada. Cal tindre cura a la baixada, aixó no obstant, al cim tenim possibilitats per muntar un rápel desde una sabina si cal. 


Aproximació:

A Els Pallers hi podem arribar pel Bruc o des de Can Maçana, pujant cap al Coll de Guirló i baixant pel Torrent de la Diablera. Després trobem una pista que, per la dreta es baixa cap al Bruc, i cap a l ´esquerra cap al refugi Vicenç Barbé. Pugem en direcció cap al refugi. A uns metres més amunt, deixem la pista i agafem el sender que puja a l´Era dels Pallers ( una gran esplanada ). Els Pallers ens queden ara a la dreta. Si seguim el corriol arribarem al refugi.



Els pallers desde el cim 

LES TRES MARIES


Les Tres Maries es un petit grup d'agulles situat ben a prop del Pas de la Portella, on tindrem que realitzar una curta grimpadeta i no caldra encordar-nos per assolir-hi els seus petits tres cims.




No reverteix de gaire dificultat, però cal enfilar-se per la pedra i estar sempre atent tant a la pujada i baixada com també mentre diambulem per dalt.

Des de Coll de Guirló prendrem el camí PR cap el refugi Vicens Barbé, poc abans d'arribar al pas de la Portella veurem a má dreta i sota el camí tres roques molt ben definides i molt properes just a sota Ia Roca Stop.
 
Per pujar-hi baixarem des del camí per un corriol poc definit i una miqueta dret.

Ens situarem al nord (dreta deI grupet d'agulles) per el lloc mes evident i fácil,on veurem una petita canal que porta a un minúscul collet que permet pujar al cim central.




Des d'aquest coll accedim fàcilment al cim de les tres agulles . 




Per baixar d'aquestes agulles cal desgrimpar amb molt de compte, però si tenim un cordino podem fer-lo servir en una petita savina que es troba al cim ,donar-nos confiança i seguretat. 

Nosaltres hem deixat un tros de corda per facilitar aquesta maniobra (a veure què dura...)




TURÓ DE SANT PAU VELL

 




Situats a l'aparcament de Can Massana prendrem el camí ample GR7.2 en direcció a la Roca Foradada.

Abans d'arribar al Coll de Guirló un corriol cap al Sud ens portará a les runes de Sant Pau Vell. Per pujar at Turó de Sant Pau Vell caldra seguir el corriol que puja direcció Nord cap al cim per la part posterior de Sant Pau Vell i aixi accedí al Castell de la Guàrdia (856 m), pujant al turó per una petita sendera identificada amb marques de pintura blava.




Vista de l'esglesia(abaix al fons)desde dalt el turó de la Guàrdia


El camí supera diversos graons de roca sense dificultat i arriba al cim en ferma pujada. Aquest turó és una magnifica talaia sobre el Bages, la muralla oest de la Regió d'Agulles i Coll de Can Massana;unes vistes espectaculars 360º.




Adalt del turó no trobareu res que es sembli a un castell, avui només queden algunes pedres de l'antiga fortalesa, documentada l'any 931.




Detall d'una paret feta amb "Opus Spicatum". Era un tipus de construcció utilitzada en temps romans i medievals. Feta amb maons i rajoles o pedra tallada posades en un patró en forma d'espina de peix. Es diu que aquesta paret possiblement pertany a l'antic Castell de la Guàrdia.



Es tracta d’una de les cinc fortificacions medievals que protegien la muntanya de Montserrat (i l’única de les quals en queda algun rastre). 



Sant Pau Vell és una església protegida com a bé cultural d'interès local. Va ser consagrada el 1084 i transformada al segle XIV. Arran de terra i al seu voltant queden vestigis de distribucions annexes. És molt primitiva però patí força modificacions al segle XIV. Començà essent capella del castell. Les cobertes estan pràcticament esfondrades. Al costat de llevant hi ha l'absis rectangular amb una finestra i dues més a la paret de ponent. A l'absis nord hi ha una finestra de doble esqueixada.