BLOG DIRIGIT A TOTES AQUELLES PERSONES AMB ESPERIT MONTSERRATI QUE VULGUIN ENDINSAR-SE A LA MONTANYA PER REALITZAR ALGUNA INTRÉPIDA ACTIVITAT DESITJANT COMPLEMENTAR UNA MICA LA SEVA INFORMACIÓ

LA CANAL DELS LLORERS

La canal Dels llorers, és un traçat mig equipat que transcorre per l'interior de la canal de l'Artiga Baixa.

La canal dels llorers és un itinerari que es va equipar l'any 2005, quant els escaladors Ricard Darde, Armand Ballart i d'altres companys, netejaren i condicionaren part de la canal, per poder fer més transitable l'accés a la zona d'escalada de la Plantació, el que permet l´accés des del camí de la artiga baixa fins a la zona de les Gorres i la Plantació, mitjançant múltiples grimpadetes.

És una continuitat natural de la canal de l'Artiga Baixa.

Un camí que enllaça el final de la canal de les Dames amb la regió de Tebes.

Té l'equipament just per superar tres curts ressalts d´uns 5 metres cadascun i molts trams de grimpada fàcil.

La canal dels Llorers solca per el vessant meridional de la muntanya de Montserrat ascendint, cap a gregal, des de la confluència de la part alta de la Canal de l’Artiga Baixa i el Camí del Coll dels Pollegons, fins enfilar-se al Coll Nord de la roca del Gorro Frigi.

El recorregut, que supera un fort desnivell, te alguns trams equipats amb grapes a la part central de l’engorjat rocós que en ajuden a progressar per una roca lliscadissa i polida per la baixada de les aigües del torrent.

La canal dels Llorers no es tan coneguda i transitada com els seus homòlegs de l’Artiga Alta i Baixa o d’altres canals, barrancs o ferrades clàssiques, que s’organitzen paral-lelament davallant pel vessant sud en direcció ponent, a poca distància entre elles i oferint diferents recorreguts ascendents o descendents amb diversos graus de dificultat tècnica.

Probablement la canal dels Llorers no es gaire transitat perquè no figura en algún mapa de l’Alpina o perquè el monjo benedictí Ramon Ribera Mariné tampoc recull aquest itinerari en cap de les dues edicions dels seus llibres “Camins i Canals de Montserrat” i “Itineraris per la Muntanya de Montserrat”, que són una petita Biblia entre els monserratinistes.

No trobarem al seu recorregut marques de pintura de cap color que ens orientin en el camí com passa a altres camins o canals equipades. Nomes trobem fites de pedres que, de vegades, no son prou evidents i ens confonen mes que orienten.

Ascens:

Sortirem del Camí de la Vinya Nova travessant el Clot de la Mònica per una pista ample perpendicular al camí de la Vinya Nova, que creua uns camps d’oliveres i vinya per desprès endinsar-se a la muntanya, en direcció tramuntana, travessant un bosquet d’alzines i pins.

Poc a poc anem guanyant alçada entre el Frare d’Abaix i el Serrat de la Pastereta fins arribar a la cruïlla del camí que porta a Sant Joan a la dreta o al Coll dels Pollegons a l’esquerra.

Creuamet clot de la Mónica amb Camí de pollegons.(Final de les dames i a la dreta Canal dels llorers.

Prenen el Camí del Coll dels Pollegons fins trobar la part final de Canal de l’Artiga Baixa marcada amb una fita de pedres apilades junt a un arbre a l’esquerra del camí, seguim un metres i una altra fita, aquesta vegada a la dreta del camí, ens marca el inici de la Canal dels Llorers.

Molt a prop del inici de la canal trobarem el primer pas equipat amb unes grapes que superen, acrobàticament, un bloc gegantí encastat al bell mig del díedre.

Seguirem progressant canal amunt fins arribar a un petit replà on la canal es bifurca. Hem de tirar cap a la dreta, tot just per on s’estreny verticalment l’engorjat rocós, i no pas per l’esquerra on hi han unes fites ben visibles, ja que aquest camí s’enfila per una canal paral-lela a la Canal dels Llorers, de densa vegetació, que discorre entre l’Agulla dels Col-leccionistes i la Mamella i que ens porta als diferents collets, alguns d’ells complicat descens, formats pel conjunt d’agulles emplaçades a ponent del Gorro Frigi batejades com el Barretet, L’Agulla de la Plantació i l’Agulla del Megui.

Superat l’engorjar rocós, amb l’ajut d'alguna grapa més ,anem guanyant alçada fins, que poc a poc, deixarem la canal, pel seu vessant occidental, travessant un bosquet humit i fent fortes giragonses per un camí, ja més evident fins darrere el coll nord de l'agulla del Gorro Frigi.

Una bona combinació es fer de pujada la via ferrada de les Dames, situada en la capçalera de la canal de l'Artiga Baixa i una vegada finalitzada, solament tindrem que continuar uns metres per dins de la torrentera, creuar el Camí de les Artigues i enllaçar amb el traçat de la Canal dels Llorers.

és d'una dificultat assequible, mitjana-baixa.L'equipament es senzill, hi trobarem solament alguns esglaons(grapes), com els de les vies ferrades, que ens ajudaran en els trams més drets. Alguns passos són força estrets, i tindrem que fer servir la tècnica en oposició per poder progressar.

Tornada:

L'opció una miqueta més llarga, pero fácil,és tornar pel Camí del Pont paral·lel al torrent del Pont, amb l'avantatge que baixa directe al restaurant de Vinya Nova, perfecte si hi hem aparcat.