BLOG DIRIGIT A TOTES AQUELLES PERSONES AMB ESPERIT MONTSERRATI QUE VULGUIN ENDINSAR-SE A LA MONTANYA PER REALITZAR ALGUNA INTRÉPIDA ACTIVITAT DESITJANT COMPLEMENTAR UNA MICA LA SEVA INFORMACIÓ

CRONOLOGÍA




ABANS DE CRIST 

Anys

9000. La plana que envolta Montserrat,probablemen les coves de la muntanya,són habitadas. 

4500. Els habitants de la Cova Gran fan cerámica  ornamentada, usant petxines com a eina incisiva.

2500. Els habitants de la part baixa de la muntanya de Montserrat,de tipus racial "mediterrani grácil", demostren amb els sepulcres la seva estructurada preocupació pel traspás a la ultratomba.  

750.La penya montserratina de SantJoan serveix de punt d'orientació als observadors d'un santuari luni-solar establert a la veina serra de l'Obac.                       

700.Clans procedents,de l'interior d'Europa, lluyanament germánics, fan entrada al territori    montserratí, amb ells el costum de cremar els cadávers. 


DESPRÉS  DE CRIST

Anys


259.Grups de cristians -perseguits per les autoritats romanes_ habiten al territori que després de l'any l000 será anomenat Catalunya. 

313.El cristianisme esdevé religió oficial de l'imperi Romá.

431.Se celebra a Efes (Turquia) el tercer concili ecumenic de l'Església cristiana. A partir de llavors moltes esglésics comencen a ser erigides i dedicades a Maria, mare de Jesús, com a "Mare de Déu". 

715-726.Els arabs ocupen els territoris que van desde Tarragona fins a Narbona, passant per Montserrat.

801.El comtat de Barcelona -en territori del estava ubicat Montserrat- és alliberat pels francs del jou musulmá,i passa a dependre de l'Imperi de Carlemany.

816.Les regles de Sant Benet (monjos benedictins) s'implanten a tot el territori de l'imperi de Carlemany.

876.El comte de Barcelona Guifré el Pelós fa donació de la muntanya de Montserrat al monestir de Ripoll. 

880.Data llegendária de la trobada de la imatge de la Mare de Déu en una cova de la muntanya de Montserrat.

910. Es funda a Cluny (Borgonya, FranCa) una gran abadia benedictina, l'esperit de la qual inspirará més tard els fundadors de l'abadia de Santa Maria de Montserrat. 

945.Fundació del monestir de Santa Cecília. 

990.Un matrimoni de terratinents de noms germánics, Suni- geld i Sabors, habitants de Ia rodalia de Montserrat, fan una donació al monestir de Santa Cecília. 

1025.Fundació del monestir de Santa Maria de Montserrat per Oliba, abat de Ripoll. 

1027.El cant acompanya el culte a Montserrat (l'escolania de Montserrat és probablement l'escola de música més antiga d'Europa).

1028.El clergue Amat fa donació a Montserrat de dos llibres amb anotacions musicals. 

1033.Un eclipsi de sol terroitza Ia població europea. 

1070.Ripoll és incorporat al monestir de Sant Víctor de Marsella (Provenca) i, en consequéncia, Monserrat passa a dependre també de Marsella.

1240. El fill de Guerau, vescomte de Cabrera, fa una donació a Montserrat en compliment d'una prometenCa a la Mare de Déu de Montserrat.

1275. Alfons X el Savi, rei de Castella i de Lleó, s'interessa pels miracles que es conten de la marededéu entronitzada a Montserrat. Segle XIII. Trobadors provencals i pelegrins estenen la fama de miracles i altres prodigis succeíts a Montserrat. 

1343.Un bisbe del Llenguadoc declara que, per intercessió de la Verge de Montserrat, s'ha guarit d'una malaltia que el mantingué paralític al llit durant anys. 

1345.Habitants de la vila de Manresa declaren davant notari que han vist al cel una"misteriosa llum",que interpretaran com a provinent de Montserrat . 

1431.El papa Eugeni IV eximeix montserrat de tota dependencia de Ripoll i el declara subjecte normés a Roma. 

1472-1483.El cardenal Giuliano Della Rovere comanda Montserrat de Roma estant, amb el títol d'abat de Montserrat. Della Rowere esdevindra summee pontífex el 1503.

1475.L'escultor italia Di Martino esculpeix en marbre una imatge de la Verge de Montserrat per a l'església de la localitat italiana de Girgenti.

1476. Edificació del claustre gótic.

1493.El papa Alexandre VI annexiona Montserrat a la congregació de San Benito de Valladolid (Castella). 

1493. Bernat Boil, antic ermitá de Montserrat i acompanyant de Cristófor Colom en el segon viatge a les Amériques, dóna el nom del monestir catalá a una illa de les Antilles (actualment colónia anglesa). 

1499. Els tipografs alemanys J. Luschner i J. Rosembach comencen a imprimir llibres a la impremta própia del monestir. 

1522. El navarrés Ignasi de Loiola, fundador de la Companyia de Jesús (jesuites), pelegrina a Montserrat. . 

1523.Espantats per una epidémia de pesta, habitants de l'allunyada vila de Cervera peregrinen a Montserrat i dema- nen que els monjos hi facin cantar Los Set Goigs de la Mare de Déu.

1560.Es comenca a construir la basilica actual.

1592. S'acaba la construcció de la basílica.

1697. Els monjos benedictins de Saint-Germain-des-Prés, París, fan publicar el llibre Histoire de Nolre-Dame du Mont-serrat

1790. La biblioteca del monestir té prop de 8.500 volums, 158 incunables i 322 manuscrits.

1811-1812. Incendi i destrucció del monestir per l'exércit Napoleó.

1835. L'Estat espanyol clausura el monestir i el desposseeix de les seves propietats. 

1844.Reobertura del monestir. 

1858.S'inicia la reconstrucció del monestir.

1862 El monestir de Montserrat és unit a la congregació de Subiaco (província de Roma).  

1880.Mossen Jacint Verdaguer,el gran poeta de la RenaixenCa literario-patriótica catalana, escriu el Virolai, himne a la mare de Déu de Montserrat.

1881. El papa Lleó Xlll proclama la Mare de Déu de Montserrat patrona de Catalunya.

1882.Amb el suport de la Union des Banques Suisses i sota la direcció de l'enginyer suís Roman Abt, s'inicia la conscrucció d'un tren cremallera que permetrá pujar a la muntanya.

1900. En acabar l'any. prop de 30.000 visitants han pujat a montserrat.

1936-39. Guerra Civil espanyola. Milicians de la FAI (Federación Anarquista Ibérica) saquegen el monestir. 23 monjos son assassinats. 

1939.Els monjos recuperen el monestir. 

1942. S'inicia la construcció de la nova facana del monestir. 

1947. Concentració a Montserrat de més de 75.000 catalans de totes ies tendéncies. Primer intent de reconciliació -durant la dictadura franquista- dels dos bándols enfrontats durant la sagnant Guerra Civil espanyola, sota la protec- ció de l'Església, amb motiu de la festa d'entronització de Ia Mare de Déu de Montserrat.

1950.Creació del Patronat de la Muntanya de Montserrat.

1957. Es suprimit, per defectuós, el tren cremallera.

1963. El diari Le Monde de París reprodueix a tota plana unes declaracions sobre la manca de llibertats del poble catalá, fetes per I'abat Escarré, que provoquen una tempesta en el govern del general Franco. 

1965.L'abat Escarré és obligac a exiliar-se, passant a residir al monestir cle Viboldone, vora Milá. 

1968.Decés de l'abat Escarré.

1968.Acabament de la nova facana del Monestir.

1970.Vora 300 persones, entre artistes, escriptors, cineastes, membres de l'alta burgesia barcelonina i activistes anti- franquistes es reclouen a Montserrat, reclamant el respec- te als drets humans. El santuari és assetjat durant dos dies per la policia secreta de la dictadura militar, la policia armada i la guárdia civil (un altre cos armat de l'Estat espanyol).

1976.Inauguració del nou complexe de serveis de restauració amb gran capacitat per a pelegrins, a l'entrada del recinte del Santuari. 

1982. Visita del papa Joan Pau II al Monestir. Inauguració d'un nou museu de pintura catalana moderna en unes dependéncies de l'abadia. 

1986.Un incendi devora gran part dels boscos de Montserrat.El nombre de visitants, en acabar l'any, supera el milió i mig de persones.

1987.El Govern de la Generalitat de Catalunya declara la muntanya de Montserrat Parc Natural. 

1999. Entronització d'una imatge de la Mare de Déu de Montserrat a la catedral de Managua (Nicaragua). 

2000.Un colossal aiguat s'abat damunt Montserrat i part de la Catalunya central, i causa considerables destrosses al monestir.

El nombre de visitants anuals s'acosta als dos milions i mig.  

2003 inauguració de les noves instal laclons del cremallera.

2006.125é aniversari de la proclamació de la Mare de Déu de Montserrat com a patrona de Catalunya.

2021. El Monestir de Montserrat comença a recuperar lentament el pols després de mesos d'aïllament turístic, provocat pel Covid.

2025.Commemoració prevista del mil-lennari de la fundació del monestir de Santa Maria de Montserrat.

2 PART LLEGENDES DE MONTSERRAT






    *****************************************

Una llegenda neix fruit de la imaginació i del solatge del passat.De l'imaginari col-lectiu que reflectia el desig popular d'evadir-se dels fets quotidians per anar a raure a l'univers dels esdeveniments meravellosos a un cosmos il-limitat, on cadascú podia viure maravelles impossibles. 

Oriol Verges

************



COLLBATÓ**********




Collbató va ésser fundat per uns pelegrins que baixaven de Montserrat i que desitjaven fer penitencia. Els va semblar que podrien servir be Déu i la Mare de Déu Bruna establint-se al peu de la seva muntanya i pujant a coll-i-be fins al santuari els pelegrins vells i desvalguts que no poguessin emprendre la cansada pujada del monestir per llurs pròpies forces. Conten que els penitents portaven els pelegrins desvalguts a coll i que per caminar més be se servien d'un bastó; per aquest motiu la gent els anomenava els del "Coll bastó", nom que amb el rodolar dels temps ha vingut a parar en "Collbató".


Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan Amades 



LES ENCANTADES********




Abans vivien per Montserrat unes encantades a les quals no plaïa que pugés gent a visitar la muntanya. Feien tot allò que podien per destorbar-ho. Per les vores dels camins que hi menen tenien plantades unes pomeres amb el fruit tan bonic que temptava els passants, els quals no podien resistir el goig de menjar-ne, i, així que algú n'arribava a mossegar una, li sortien les encantades i encisant-lo el convertien en pedra. Totes les roques estranyes i ferrenyes que formen el Montserrat son persones que pujaren a visitar la muntanya i van caure en la temptació de tastar una poma.


Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan Amades



EL BOIX**********




El boix de Montserrat té molta virtut i molta gràcia. Sobretot hom creu que dona força i valentia.

Diuen que les tropes catalanes en portaven sempre al damunt, encara que no f os si no una engruneta, perquè els donava coratge i braó per a la brega. De vegades portaven en una ma l'arma i a l'altra un branquilló de boix, i havien vençut més per la influencia de la branqueta que per l'acció de l'arma.


Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan Amades


FETILLERES*********




Entre les gents que practiquen arts endevinatòries fou creença que la muntanya de Montserrat donava clarícia i força en aquest sentit. Quan una fetillera perdia força i la seva virtut reculava, si anava a Montserrat cobrava nova potencia i es refeia amb avantatge de la minva experimentada. Per efecte d'aquesta creença acudien a la muntanya santa la majoria d'encisadors, endevinetes i altra gent que es lliurava a aquestes arts.


Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan Amades



 JUSTICIA************





Segons la veu popular, antigament quan la gent es feia ella mateixa la justícia quan es produïa un delicte, els afectats pujaven a Montserrat i, aplegats a la plaça, ben al davant de l'església perquè els pogués sentir ben be la Mare de Déu, celebraven llur judici asseguts a terra formant rodona, inspirats per un sentit de rectitud i una gran claredat de seny comunicat per la Moreneta. Si el delicte afectava només una família, s'aplegaven el perjudicat, el delinqüent i els familiars d'ambdós; si el greuge era col·lectiu i perjudicava el comú, es reunien les persones més velles i mes entenimentades del poble i els f familiars del delinqüent. Serenament debatien el cas i escoltaven els testimonis i les altres persones que volien parlar en favor o en contra. Si creien que algú mentia, apel·laven a un judici de Déu. Solien penjar un anell al cap d'una corda, que feien sostenir per un infant enfilat dalt d'una pedra anomenada de la justícia, i feien pronunciar al qui sospitaven que parlava en fals les paraules que contenien la suposada falsedat. Si, mentre parlava, l'anell giravoltava cap al costat del curs del sol, hom tenia per certes les paraules del qui parlava, i per falses quan giravoltava al contrari. Hom creia que el sol tornava per la veritat i confonia la mentida. La creença en el testimoniatge del sol havia estat forca estesa i encara ens la recorda la forma proverbial de jurament: Tan cert com el sol que ens il·lumina. Quan es feien aquests judicis de gent i de veïns no hi havia ni presons ni botxins, totes les penes es podien pagar amb diners, i hom les creia mes justes que no pas les d'ara. El principi jurídic que diu: Qui mata ha de morir es posterior als temps llegendaris de que parlem ara, puix que hom creia que per castigar una mort no se n'havia de fer una altra. Els delinqüents rics havien de pagar mes que els pobres, i per això un mateix delicte era més costos de redimir si l'afectat era un ric. Les decisions dels consells i juntes de veïns eren inapel·lables i obeïdes estretament. Aquests judicis, que també se celebraven en d'altres aplecs, solien fer-se entorn de grans arbres seculars que solen ombrejar els ermitatges i santuaris, circumstancia que sembla recordar antigues cerimònies i cuites dendrolátics anteriors a l'erecció de temples propis del culte als boscos.


També s'havia conservat en els aplecs una resta del curiós costum jurídic del fallament del desconegut. Fou molt estès l'hàbit de jugar; quan es produïa alguna divergència entre jugadors, aquell que es considerava perjudicat es dirigia al que millor li semblava dels desconeguts que miraven el joc i li pregunta va si el coneixia a ell o el qui sortia avantatjós de la jugada i si tenia interès o preferència per algun dels dos. Si l'interrogat contestava negativament, aleshores li demanava parer quant a la divergència sorgida, i la seva opinió era acatada pels jugadors com una sentencia jurídica.


Com una romanalla d'aquests costums jurídics tradicionals i consuetudinaris, acudien als aplecs aconselladors, homes bons o desembrolladors; gents entenimentades, de solvència i d'experiència que eren objecte de consulta per a casos difícils d'ordre familiar o econòmic que hom ja esperava aclarir cercant-ne consell en ocasió dels aplecs. Aquesta bona gent es distingien per portar bastó com a senyal d'ascendència tradicional i solien arrecerar-se a l'ombra d'un arbre asseguts en un marge; d'ací el qualificatiu d'advocats de cap de marge o d'espardenya.


Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan Amades



EL MANSUET********





Aleshores de la invasió dels francesos, va córrer la veu per Collbató que venia un gran exèrcit que anava a passar el poble a sang i a foc. Immediatament es reuniren els seus habitants per veure que calia fer. Tothom donava consells i molts s'oferien per a prestar ajut. Entre ells va presentar-se el ferrer del poble, anomenat Mansuet, que era un home molt brau i molt valent. Digué que ell es comprometia a salvar tothom si es disposaven a seguir les seves instruccions. Com que el tenien per home de molt seny i de molta raó, cregueren que era capaç, de treure'ls del mal trànsit, i es van posar a les seves ordres.


El Mansuet i totes les dones, els infants i els vells que no es podien defensar, portant cadascú un paquet amb les millors robes i joies, van anar-se'n cap a les coves, on visqueren una pila de temps esperant que passés el perill. Dins de la cova, a uns quaranta pams d'alçada, hi ha una gran cambra on cabien de sobres tots els refugiats. Hi podien pujar amb una escala de corda i, un cop tothom a dalt, la podien treure. Des de l'obertura d'entrada un sol home amb una escopeta podia defensar tota la cova i tota la gent. El Mansuet, que era un bon ferrer, s'avituallà de material propi per a fer armes, puix n'era molt destre. Mentre guardava i feia companyia a tota la gent que no es podia valer dalt d'aquella cambra, no parava de fer-ne per poder-se defensar si es presentava el cas. De passada ajudava els homes forts i joves que s'havien quedat al poble disposats a fer-la pagar cara als francesos si hi entraven.


Quan ja feia molt de temps que tota aquella gentada vivia a la cova, va penetrar-hi un escamot de francesos. Així que els veieren, el Mansuet va fer pujar tothom dalt de la cambra, i ell va posar-se al peu de l'obertura amb l'escopeta a punt de disparar. Els soldats, amb atxes de vent, van recórrer la cova i tot era cercar per ací i per allà, car comprenien que hi vivia gent, però no hi trobaven ningú. Quan ja se n'anaven, una dona imprudent va fer un xisclet i aleshores van cercar millor i veieren allí dalt un home sol que els apuntava una arma. Era el Mansuet, que els digué:


—Us aconsello que us en aneu, perquè, si no ho feu, no sabeu pas el que us pot arribar a passar.


Quan els francesos van veure que un home sol els parlava amb tanta serenitat i tant d'aplom, van dubtar: ¿què els podia ocórrer i de quines forces podia disposar aquell que parlava de manera tan valenta? I decidiren fer junta. Mentre parlaven, el Mansuet per espantar-los va tirar daltabaix de la cambra una gran caldera d'aram que tenien per fer el menjar, la qual, en rodolar roques avall, va produir un terrabastall tan gros i esfereïdor, que els soldats van creure que s'enfonsava tota la muntanya. Espaordits, van abandonar les torxes enceses, sortiren furients de les coves i anaren muntanya avall. I conten que no en va restar ni un de viu. En Mansuet tot sol, amb aquesta gesta, va salvar la vida de gairebé tot Collbató.


Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan Amades



EL CAPITA TESTAFORT*********




Durant molts anys va ésser el terror del Montserrat un brau capità de bandolers, jove i ardit, conegut per "En Testafort".

Heus ací que al castell de la Roca tenien per servents de confiança un matrimoni vell, molt fidel a la família. Un dia, sobtadament, el matrimoni va desaparèixer sense que ningú es pogués explicar quin camí havia seguit. L'endemà mateix van presentar-se al castell un matrimoni jove que demanava acolliment i feina. Els senyors els van prendre per criats i al cap de poc temps ocupaven el buit deixat pels desapareguts. L'entrada d'aquella gent al servei va comportar calamitats de tot ordre: morts d'antics servents, pèrdua de bestiar, foc i d'altres coses inexplicables que van fer suspecte el novell matrimoni, fins al punt que els senyors hagueren de treure'ls. 

L'expulsió d'aquells intrusos no va pas evitar el rosari de mals; al contrari, encara van augmentar-se en intensitat i en proporció. No passava setmana que no es produís al castell algun fet enutjós. El cavaller de la Roca i els homes al seu servei, ara l'un ara l'altre, eren trobats assassinats. Finalment, només restaren la senyora, algunes dames i un infant de bolquers que havia d'ésser l'hereu del senyoriu i que era esguerradet de naixement, puix que només tenia mitja orella. Un dia, sense saber com, l'infant també va desaparèixer del bressol. La consternació de tots no va tenir límit. Les senyores, espaordides, van demanar ajut a d'altres parents llurs, que acudiren amb molta gent d'armes, disposats a tot per tal de sorprendre els malfactors que tanta ruïna portaven. Els paratges que voltaven el castell estaven molt emboscats i entre aquella atapeïda espessor d'arbres els malfac­tors trobaven cau segur. Els reforços enviats van netejar tots aquells encontorns i feren difícil l'estada de bandolers, acabant així per tallar llurs escomeses.

Van passar anys de tranquil·litat i normalitat. Les senyores, ja velles, havien mig oblidat les calamitats sofertes. Però de cop i volta els envoltà novament la desventura. Tot el país anava ple de les malifetes d'un bandoler terrible conegut per "En Testafort", que tenia la posada al Montserrat. Novament les dames del castell van demanar ajut a llurs parents, que altra vegada van enviar-hi un bon nombre de gent d'armes. Sobtadament una nit el castell fou atacat per una gran partida de facinerosos que tractava d'assaltar-lo. Però els de dintre, que eren més i més braus, van arribar a agafar la majoria dels atacants, entre ells el qui els capitanejava. Aquest resulta ésser el famos i temut Testafort, el qual, en càstig a les seves grans malifetes i per a escarment, decidiren de penjar a la torre mes alta del castell.

Les senyores, abans d'executar-lo, van demanar per veure aquell monstre, esca de tanta desventura. Quan el tingueren davant, notaren, sorpreses, que no era un vell ferreny i mostatxut, com la gent deia, sinó un jove galant i gentil i que li mancava mitja orella. Aleshores la dama del castell, observant be la seva fesomia, constatà, amb dolor, que aquell era el seu plorat fillet.

 Aquell matrimoni funest, que en mala hora van acollir al seu servei, eren gents de mals sentiments, que s'havien proposat apoderar-se del patrimoni de la Roca fent-se amos del castell. Per introduir-se en un lloc de confiança havien fet desaparèixer el matrimoni vell i minat la vida del casal tant com van poder. Un cop foren expulsats van seguir llur tàctica de destrucció i malvestat, fins a robar l'infanto hereu del patrimoni. L'esforç dels parents dels de la Roca va allunyar-los dels voltants del castell, i llavors hagueren de cercar sopluig en els cims encrespats del Montserrat. Allí van pujar l'hereuet robat fent-li veure que era llur fill, que el castell de la Roca era d'ells i que els actuals senyors els n'havien desposseïts. 

El jove Testafort, així anomenat per la seva valentia, va ésser criat en un ambient de bandolerisme i, sobretot, de gran odi als senyors de la Roca. Aquest fou el motiu que el portà a capitanejar una colla de malfactors amb l'intent d'apoderar-se del castell, que era ben seu, segons el dir d'aquella mala gent. L'empresonament d'En Testafort féu escórrer la cortina que embolcallava els crims d'aquells subjectes, que van pagar amb la vida llurs malifetes.

En Testafort va passar de bandoler temut i odiat a senyor generós, altruista i benèvol envers els seus vassalls, volgut i estimat de tothom.


Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan Amades



LA LLEGENDA DEL SANT GRIAL*********




EI misteri de la desaparició del sant Grial. Ia copa que va utilitzar Jesús en el darrer sopar, i la voluntat del retro-bament han fomit una llegenda universal que, de retop, afecta Montserrat. 

El poeta alemany Wolfram von Eschenbach, al comencament del segle XIII, va compondre el gran poema Parsifal, tret d'una obra de l'escriptor Chrétien de Troyes. El cavaller Parsifal, de la cort del rei Artur. ha de recuperar el calze que Josep d'Arimatea va dur a Anglaterra i que, més tard. va anar a raure a algun indret de Ia península Iberica. potser al monestir de San Juan de la Peña. a la catedral de Valencia o a la muntanya de Montsalvat.

Richard Wagner, a l'ópera Parsifal, insinua que Montsalvat podria ser Montserrat, que ell coneixia a través del poeta J. W. Goethe i del geógraf Alexander Humboldt.

El pelegrinatge del Grial queda en la boira, peró un fet his-tóric,avui anecdota i demá potser llegenda és la recerca per part de Hitler del calze que li donaria el domini del món. 

Aixi, el 23 d'octubre de 1940, Heinrich L Himmler, comandant de la criminal policia SS, va ser a Montserrat el mateix dia que Hitler s'entrevistava a Hendaía amb el dictador Franco.

L'abat Antoni Maria Marcet i el coadjutor Aureli Maria Escarré no van voler rebre aquell que era el brac dret de Hitler, i ho va fer el monjo Andreu Ripoll, que parlava correctament la llengua alemanya. El militar nazi volia indagar si aquell talismá que hauria de fer guanyar la guerra als nazis era a l'abadia o si a la bblioteca hi havia algun document que en facilités la troballa.    

Himmler i els vint-i-cinc oficials que l'acompanyaven no van trobar, evidentement, cap indici de la seva boja quimera  i van deixar la muntanya per retrobar-se amb el dictador nazi, que seguia obsesionat per voler descobrir que el llinatge de Jesus era d'origen ari.


Llegendes de la muntanya de Montserrat;Oriol Verges 



LLEGENDA DE JAUME I A SANT JERONI *******




El rei don Jaume. el gran monarca de la Catalunya medieval val, va pujar a Montserrat en pelegrinatge per demanar la intercessió de la Moreneta. Cami de Santa Maria amunt, va arribar amb pas ferm al pic de Sant Jeroni. EI jove de cabells d'or, amb els peus ben afermats en terra, es va llevar el casc coronat pel drac de les victóries i va mirar les planes i els turons.

I allá lluny, sense boires que Ia cobrissin, va veure mig perfilada l'illa de Mallorca, el desig de la propera conquesta.

 Mossen Cinto Verdaguer va imaginar el rei així:

 "Per veure bé Catalunya,

Jaume primer d'Arago

puja al cim de Sant Jeroni 

a l'hora en que hi surt lo sol: 

quin pedestal per l'estátua!

Pel gegant quin mirador! 

Les aguiles que hi niaven 

al capdamunt li fan lloc; 

sols lo cel miraven elles,

ell mira la terra i tot; 

que gran li sembla i que hermosa 

l'estimada del seu cor!...


Llegendes de la muntanya de Montserrat;Oriol Verges 



TRENCANOUS: LA CIUTAT MALEÏDA****




En els orígens de la història humana coneguda, el que avui dia és la Muntanya de Montserrat havia estat una gran ciutat, Trencanous. La prosperitat dels seus estadants era proverbial i admirada per tothom. Aixó no obstant, la seva gent, més preocupada per la bonança econòmica i els plaers de la vida, ben aviat deixà de tenir present Déu en els seus cors.


Quan arribà el dia en què Jesús fou crucificat el món fou sacsejat per un gran terratrèmol. La nostra ciutat, a causa dels seus pecats, fou capgirada totalment per la voluntat divina, de forma que les arestes i cims que formen el massís no són altre cosa que les arrels o fonaments dels seus enormes edificis que han restat enlaire. D’aquesta manera, la populosa població de trencanous fou soterrada i colgats els habitants entre el grandiós runam. Només se’n van salvar set sacerdots, que com a tals eren creients, i les filles del rei, que no eren pecadores. Avui encara vagaregen errants per sota de l’inmens pedregam. Segons la dita popular, els dies de molt vent o de tempesta se sent l’esgarrifós clam dels sacerdots supervivents, que es planyen llur desventura en les pregoneses de la muntanya. També en el fons de les coves de Salnitre se senten les rentades, cançons i rialles de les filles del rei, que van restar encantades. Alguns veïns de Collbató afirmen que les han sentides, sobretot en les nits de lluna clara. Fins i tot el Mansuet, el famós guerriller, havia romàs embadocat alguna vegada en escoltar-les.


Així mateix, hom afirma que hi resta soterrat el soldat romà Malcús, qui, formant part de la tropa que anà a Getsemaní a arrestar Jesús, li va clavar una bufetada i, tot mofant-se’n, li digué que si tot ho podia se la tragués de damunt. Per aquest sacrilegi fou condemnat a viure en un pou profund i donar plantofades a les parets amb una mà de ferro mentre el món sigui món. Diuen que si hom para bona atenció, al migdia del Dijous Sant poden sentir-se des de qualsevol indret de Montserrat els cops continus que venta Malcús, alhora que amb una veu ronca pregunta: «els ases, encara bramen? Les dones encara infanten? El món encara dura?» Aquestes preguntes es remeten a la creença que set anys abans d’acabar-se el món les dones deixaran d’infantar i els ases de bramar.


Llegendes de Montserrat. Josep Albert Planes Ball


L'HORT DE MALANY**





en un lloc de Montserrat que la veu popular no precisa hi ha l'hort de malany.


el que assoleixi d'arribar-hi i es trobi al mig de la mitjanit (de la vigília de Nadal) té assegurades les collites per a tota la vida.


Pel camí que hi mena hi ha un pont i diversos pous de molsa que, si hom té la desventura de trepitjar-los, s'enfonsa i va a parar a un pregó incalculable del qual no pot sortir mai més.


Joan Amades.


EL MIRACLE DE LA  PEDRA*************





El miracle està recollit en ”Las Cantigas de Santa María” d’Alfons X el Savi, escrites durant el seu regnat, entre 1221 i 1284. Aquesta obra medieval és un recull de cançons monofòniques en honor a la Mare de Déu on es narren majoritàriament miracles, però també lloances.

En una d’aquestes cantigues, concretament la 113, coneguda com “Por razon tenno d’ obedecer”, la Mare de Déu evita la destrucció del Monestir per causa d’un despreniment.

Les miniatures historiades expliquen el Miracle de la Pedra de manera molt entenedora.

Com podeu veure en la imatge, obtinguda del llibre “Nigra sum: iconografia de Santa Maria de Montserrat” de Josep de C. Laplana, la llegenda comença en el segon quadre, ja que el primer sembla que faci referència la cort escoltant el rei.

 En aquesta segona escena veiem a Jesucrist mort a la creu perquè és a causa de la seva crucifixió que les roques de Montserrat tenen el seu relleu tan característic. Podríem dir que aquesta escena ens introdueix el context geomorfològic i la seva interpretació, ja que determina una relació entre els esdeveniments (sobre)naturals que van acompanyar la crucifixió de Jesús i el relleu montserratí, essent aquest la conseqüència del cataclisme de Divendres Sant. 

En la següent escena veiem el monjos de Montserrat resant amb una gran paret rocosa al seu darrera però a la quarta escena ja identifiquem un bloc rocós delimitat de la resta de la paret. La cançó narra que els monjos van sentir un gran terrabastall causat pel despreniment d’aquella roca i van resar a la Mare de Déu per la seva salvació.

 En el cinquè quadre podem veure el miracle en qüestió: dos àngels que, per intervenció de la Mare de Déu, desvien la roca que cau a prop del monestir sense produir danys.

 En la darrera escena s’hi veu una missa solemne d’agraïment.
En aquest miracle es dona explicació del singular relleu en agulles i canals de la Muntanya de Montserrat i és testimoni de la dinàmica de despreniments pròpia. No explica de manera divina el perquè es produeix la caiguda de les pedres, ja que el fenomen era perfectament entenedor per la gent. El que si que intenta explicar és per quin motiu una roca s’atura abans de causar una gran tragèdia. La sort que havien tingut només es podia explicar per un miracle.

Especulant, el despreniment que va inspirar el miracle podria tenir el seu origen a sota la roca coneguda com Sostre del Castell del Diable o del Monestir. Aquesta agulla, coronada per les restes de la capella del Diable d’on, segons una altra llegenda, el dimoni llençava pedres al monestir, presenta un important voladís que marca imponentment el paisatge del monestir i que ens indica que, no sabem certament ni quan ni com, la massa de roca que tenia per sota es va despendre. Però no es pot afirmar científicament que el despreniment del miracle tingués el seu origen en aquest punt.

A vegades les llegendes i els miracles ens donen pistes de fenomens naturals del passat que per extraordinaris mereixen ser recordats. És el cas del Miracle de la Pedra, on la Mare de Déu de Montserrat va desviar una gran roca per tal de que no impactés en el monestir.

 Saber exactament quan i on va passar segurament és impossible, però considerar que va tenir el seu origen sota el Sostre del Monestir, com us ho diria, alimenta la llegenda.

Extret d'un texte d'en Jordi Pinyol Guamis






HISTÒRIA LLEGENDA DEL DONAT BARTOMEU GARRIGA

                       

 


              ENGANXAR-SE ELS DITS*************************

Aprofitant la història de Montserrat es pot explicar aquella dita que fem servir quan davant d’una gran obra o quelcom molt important, fet amb molta il·lusió (en el cas de no acabar bé) que no funciona, es trenca, fa fallida.. ens porta a dir: 

VA ENGANXAR - SE ELS DITS


Comença la història el maig de 1511 quan un pagès, per complir una prometença, pujava a Montserrat per fer ofrena a la Verge. – Amb la seva mula, tal com solia pujar la majoria de gent, en aquell temps, s’ha de pensar que (per l’assortiment del monestir, Montserrat disposava de 20 mules) Doncs amb la seva mula portava en un sarró un xai i en l’altre sarró un nen de set anys, fill seu, per oferir-lo al servei de la Moreneta. Era un Donat, un cas normal en aquell temps.

El pare abat el va acollir i el va passar a l’escolania (Diu la història i també la llegenda) que als pocs dies d’estar-hi, després del cant de la Salve, el nen va dir als altres escolans, que havia estat parlant amb la Verge i li havia dit que quan ell ja fos gran li construiria una església molt bonica, molt gran, com ella mereixia, perquè si trobés més a gust.

S’ha de pensar que era en temps de Laus Perennis, és a dir, l’ofrena a la Verge durant les vint-i-quatre hores del dia, tots els dies de l’any.
Que s’arribà a tenir 74 llànties penjades a una biga davant de l’altar a més d’un nombre inimaginable de ciris, cremant dia i nit, i tot això dintre de la petita església romànica, que a demés tenia molt mala ventilació, tot plegat havia arribat a fer difícil la respiració.

No és d'estranyar, doncs, que el nen, que es veu que era molt espavilat, pensés en construir una església gran per tal de no patir-hi. Un cop acabats els estudis amb l’escolania, va entrar al seminari del monestir per fer-se monjo. Pocs anys després de ser monjo, va ésser elegit abat de Montserrat. Des del primer dia es va posar a treballar per construir una gran església (en el mateix lloc on està l'actual,) doncs si bé els francesos la van destruir a l’any 1811 després s’ha tornat a reconstruir igual a la primitiva de Bartomeu Garriga.

L’anècdota per dir-ho d’alguna manera, diu que, com que era un home molt actiu – durant la cerimònia de posar la primera pedra – quan volia ajudar a anivellar-la, perquè baixés recta, quan va baixar de cop, “va enganxar-s’hi els dits”. No va ser gran cosa, simplement, un petit accident.
Per fer la nova església va remoure mig món: des del Papa, perquè autoritzés la construcció i la recapta per tots els països cristians, passant pel rei Felip II perquè donés permís per poder recaptar per tot Espanya, fins i tot els fidels i pelegrins que en pujar a Montserrat ho feien carregats amb un sac, fos de ciment o de sorra. - Al cap de pocs anys l’església estava acabada; i és ara, quan es produeix allò que es deia al començament d'aquesta història – una gran obra, feta amb molta il·lusió, però alguna cosa falla, no funciona. . S’ha de saber que trenta anys després d’estar acabada, a l’església nova no hi entrava ningú.

El poble, amb la seva fina ironia, va associar el fet de que l’església nova no funcionava, amb el fet de que l’abat s’enganxés els dits en la cerimònia de la primera pedra. El poble deia “no podia anar bé de cap manera, si només de començar ja si va enganxar els dits” – Que havia passat? – Doncs que la llegenda i la tradició havien estat explicant sempre, que quan trobaren la imatge de la Verge Moreneta, en una cova de la mateixa muntanya i quan el bisbe de Manresa la volia portar en processó cap a la seva Seu, quan passaven per aquest paratge la imatge es va tornar molt pesada i no la varen poder moure gens ni mica. Si la verge havia triat aquell lloc, perquè se li construís un santuari com ara la canviarien de lloc. . –i si la imatge no es volia moure? –

Ni els fidels, ni els pelegrins, ni gran part dels monjos volien que es produís cap canvi. Per això el poble continuava omplint de gom a gom la petita església romànica i ningú entrava a la nova. - - Tot i que avui pot semblar inversemblant aquesta controvèrsia, s’ha de saber, que a l’any 1586 s’arribà a prohibir (sota grans càstigs) el parlar del tema.


Extret d'un texte d'en Ramón Esteva.
A la seva fabulosa página totsobremontserrat.


LLEGENDA DE LA VERGE DE MONTSERRAT





Seria cap a l’any 32, quan a Barcino un petit grup de persones es reunien d’amagat, per parlar d’una doctrina que els havien explicat que predicava un tal Jesús allà per les terres de Palestina. Els mercaders de Barcino que feien el camí cap a Palestina, quan tornaven, explicaven el que havien vist, més el que els havien explicat la gent, dels fets que passaven per aquelles terres.

Diu que just acabat de clavar Jesús a la Creu, quan a Barcino es va conèixer el fet, aquell grup de persones feren possible que una nau anés a Palestina a portar ajut a Maria, la Mare de Déu. Aquesta va agrair molt la solidaritat d’aquella gent i els hi va dir que no patissin, doncs deixebles del seu fill cuitaven d’ella. També els digué que de seguida que fos possible els enviaria un dels deixebles de Jesús per iniciar-los en la nova doctrina cristiana.

En aquell temps, Jesús s’aparegué a Sant Lluc i li va dir: que fes una imatge de la seva mare, perquè totes les generacions futures s’assabentessin de com era ella. Sant Lluc li va dir que ell no tenia cap idea d’art, escultura, pintura ni dibuix, per tant, malament podria complir amb l’encàrrec que li donava. Jesús l’animà dient-li, que com ell era home de fe, sabria solucionar el problema. Sant Lluc, molt espantat, va anar a trobar a Maria i li va explicar el treball que li havia encomanat el seu fill. Maria li va dir que ella no sabia com ajudar-lo, però que li donaria els estris de fuster que es guardaven a casa seva i també un tronc de cor de roure que feia molts anys que estava allà fora, a l’eixida, i que quan havia preguntat a Jesús perquè el guardava li havia dit: Mare, no patiu que algun dia servirà per una ocasió especial.

Quan Sant Lluc va agafar els estris de fuster, va adonar-se que les seves mans es tornaven lleugeres i sàvies i el cor de roure començava a canviar a cada passada de l’eina de l’enformador i cada cop s’assemblava més a la forma i a l’aparença de la Mare de Déu. Quan Maria va veure com anava la feina, li va dir a Sant Lluc que també per deixar la imatge del seu fill per les generacions futures, prengués nota dels àngels que l’envoltaven i així se’l recordes, com a un infant i no com home vençut, escarnit i humiliat.
Maria, al vespre, embolicava la imatge amb un mantell per preservar-la de la brutícia i de la pols. Diuen que aquell mantell l’havia teixit ella mateixa. Seria cap a l’any 47, quan va arribar a Barcino Sant Pau (hi ha qui diu que va ser Santiago). Els pocs cristians que es reunien d’amagat en la cova que estava sota la que avui és la plaça de Sant Just i Pastor, l’anaren a rebre quan desembarcà al port que en aquell temps estava a l’altra banda de Montjuïc.

Quan Sant Pau va baixar del vaixell portava sota el braç, embolicada amb aquell mantell, la imatge que havia obrat Sant Lluc. Aquells cristians acompanyaren a Sant Pau per túnels i grutes que comunicaven la muntanya fins a dins de les muralles de la ciutat; una vegada arribats a la cova posaren la imatge de l’autèntica Mare de Déu sobre una pila de rocs que li feren d’altar. Aquesta imatge va ser durant molts anys l’única que van tenir els barcelonins per retre culte a la Verge. Passaren els anys i damunt d’aquella cova s’edificà una capella i més tard l’actual església de Sant Just i Pastor. Històries molt antigues parlen de la veneració que tenia una Verge Morena, pels favors que dispensava als fidels barcelonins. L’anomenaven la Jerosolemitana . . deien que era una verge oriental. . Jerusalemitana ? . . .

Arribat l’any 718 els moros envaïren la ciutat arrasant, robant i destruint les esglésies i les imatges més venerades. Aquests fets foren el motiu que el bisbe Pere i el capità Evigoni, acompanyats d’altres fidels, decidissin d’amagar la imatge de la Verge en un lloc on ningú la pogués trobar mai. S’enfilaren a Montserrat de nit, amagaren la imatge en una cova i tornaren a baixar abans que és fes de dia, perquè ni ells mateixos sabessin on l’havien amagat.

 Quan feia 162 anys que la imatge havia estat amagada, set pastorets de can Riusec (altres diuen que de can Lloberes) van veure davallar del cel una gran llum que es posà a mitja muntanya. El dissabte següent hi anaren amb els seus pares i la visió es va repetir. Els quatre dissabtes següents els acompanyà el rector del poble i tots constataren l’esmentada visió. Un cop assabentat de l’esdeveniment, el bisbe de Manresa hi organitzà una anada també en dissabte. Veieren una cova, entraren i trobaren la imatge de Santa Maria. Set pastors, cada set dies, set vegades ......

 Gotmar, el senyor bisbe, la va agafà i tots van convenir que una joia tan gran havia d'estar a la Seu de Manresa. Van organitzar una processó per portar-la, però quan van arribar a l’indret on avui s’escau el monestir, la imatge es va fer tan pesada que ningú la va poder moure. Davant d’això van creure que era voluntat de la Mare de Déu de no moure’s d’aquell lloc i allà mateix li van aixecar una capella que més tard es convertí en el Monestir de Montserrat. --------------------------- 


Extret d'un texte d'en Ramón Esteva.
A la seva fabulosa página totsobremontserrat.



CONTE DE MONTSERRAT I ELS ÀNGELS DEL CEL




Fa molts i molts anys que a dalt del cel hi vivien els sants, les santes i les persones que s’havien portat molt bé durant la seva vida allà a la terra, i que ara tenien el premi de gaudir de la presència de Déu Nostre Senyor. Gaudien d’una pau immensa i d’una gran tranquil·litat tant física com espiritual. Per qualsevol necessitat, hi havia un estol d’àngels que, al moment donaven solució a la més petita observació o desig d’aquella gent, que tenien la sort d’estar vivint eternament allà en el cel.

Entre els àngels n’hi havia una colla de més petits i més entremaliats, amb moltes ganes de jugar i de fer gresca. Els habitants del cel se’ls miraven amb un somriure complaent, doncs els hi agradava veure aquells petits angelets com jugaven i omplien tot el cel d’alegria. Un dia se’ls hi va ocórrer arrenglerar unes pedres, van fer-hi u forat a cada una per poder passar-hi una corda, de manera que l’estiraven per un costat i arrossegaven aquell seguit de pedres amunt i avall. Cada dia hi afegien més pedres i més grosses i “vinga” a estirar-les amunt i avall i “vinga” a riure, però resulta que si bé s’entretenien força, cada dia feien més soroll i això va comportar que aquella pau i aquella tranquil·litat se’n “anés a norris” i els sant i les santes ja no se’ls miraven de manera tant complaent.

Déu Nostre Senyor s’adonà d’aquells jocs, va reunir a tots els angelets i els hi va dir: Que estava molt bé que juguessin, però haurien de procurar de no fer tant soroll, ni molestar als habitants del cel.
Un dels angelets, molt eixerit, va convèncer als altres de que ell sabia d’un lloc que seria ideal per anar-hi a jugar. – Senyalava un terreny pla, al costat d’una muntanya que es veia all`baix, a la terra, un lloc on un dia se’n diria Catalunya - Encara no havia acabat de dir-ho que ja feien corredisses cap aquella terra, procurant no ser l’últim, i tot entre crits i rialles.

Arribats a la terra, començaren a serrar roques d’aquella muntanya i arrenglerar-les, ara ja, unes roques molt grosses, doncs aquí no hi havia possibilitat de molestar a ningú per molt soroll que fessin. I no us podeu imaginar com es divertien aquells angelets, ara arrossegant grans roques, cada dia més altes. També hi feren un gran forat per passar-hi una corda. Per ells, jugar en aquest lloc era millor que jugar en el cel i cada vegada es passaven més temps aquí baix jugant i menys temps a dalt del cel tenint cura dels seus habitants. 
Un dia Déu Nostre Senyor en veure tanta pau i tranquil·litat va preguntar que se’n havien fet d’aquells angelets entremaliats i li van explicar que estaven jugant allà baix a la terra. Déu Nostre Senyor va reunir de nou a tots els angelets davant la seva presència – els va renyar una mica – perquè de tant jugar, havien descuidat la seva feina. Els angelets avergonyits, pujaren al cel i tornaren a estar al costat dels seus habitants. S’inventaren uns jocs més adients per poder jugar a dalt del cel – i mai més baixaren a la terra. Totes aquelles rengleres de roques que hi van deixar, amb el pas de milers d’anys, s’han convertit en la que avui coneixem com la muntanya de Montserrat.

Avui diuen que la muntanya està foradada per dins – és que encara conserva aquells forats que hi havien fet per passar la corda – també Mossèn Cinto Verdaguer deia en una de les seves poesies que: de Montserrat al cel s’hi va en una volada, per ço hi puja la gent, per ço els àngels hi baixen. ----------------------------------


Extret d'un texte d'en Ramón Esteva.
A la seva fabulosa página totsobremontserrat.



LA FADA MORGANA*






Una bella però difusa i complexa llegenda se situa a l'ermita de Santa Anna, una petita fortalesa dedicada potser a la fada Morgana (germanastra del rei Arturo i discipula del mag Merlín).

Les investigacions de l'historiador alemany Frank Bruns que estudia el cicle artúric ofereixen suport a aquest relat amb diversos descobriments que s'han anat localitzant en textos sobre una sèrie d'esdeveniments que afecten Catalunya i on apareix la reina Ginebra i la fada Morgana.

Durant el s.V va tenir lloc una tremenda batalla a la bretanya francesa, (curiosament santa Anna és patrona de bretanya) on Arturo i Lancelot van ser derrotats pels exèrcits d'elit saxons, els "merovingis".
Malferits pràcticament van desaparèixer de la història exceptuant la reina Ginebra que va aconseguir escapar-se de la batalla, baixant pel sud de França i arribant a la Catalunya nord, per establir-se a l'Empordà.

S'han trobat proves de la seva estada al Castell de la Verdera, a Sant Pere de Rodes, amb textos escrits i restes arqueològiques.

(En aquella època hi havia en aquest castell un temple dedicat a Artemisa. El mite d'Artemisa està referit a una deessa diferent de les altres, que no s'involucrava en els amors de ningú, ni va permetre que humans o déus se li apropessin. era caminar lliurement pels boscos, en companyia dels animals).

A Ginebra li unia una gran amistat amb la fada Morgana i hi ha la hipòtesi que aquesta fada va viatjar a Catalunya per retrobar-se amb la seva amiga i va tenir alguna connexió històrica amb montserrat, durant un període imprecís a l'ermita de Santa Anna a uns 600 passos del Torrent de la vall Mala.


Així doncs, si reflexionem una mica amb totes aquestes dades, sembla possible una connexió arturica amb la Muntanya de Montserrat.


Sant Grial


A les llegendes artúriques el Grial o Sant Grial és un got místic o calze sagrat que va ser utilitzat per Jesucrist en l'últim Sopar.

Maria Magdalena seria l'esposa de Jesús i després de la crucifixió va viatjar fins als territoris de l'actual França estant embarassada i els seus descendents van emparentar amb "els Merovingis".


D'aqui que Himmler, busqués, a montserrat,el Sant Grial, relacionant Montserrat amb el mític "Montsalvat" de les llegendes del cavaller Parsifal
(segons el poema del segle XIII de Wolfran von Eschenbach o l'òpera de Wagner de 1882) .

Richard Wagner diu al seu "Parsifal" que el lloc de l'escena són els terrenys i el castell del Grial Monsalvat, país amb el caràcter de les muntanyes del nord de l'Espanya gòtica, exactament la santa muntanya: Montserrat.



Els cavallers del Grial poden ser vistos quan no es vesteixen de boira. Són els inquietants monòlits que han pres estranyes i grisenques formes: els frares encantats, el Cavall Bernat, els Flautats, el Cap-de-Mort, i cent més…


EL MISTERI DEL CASTELL I LES DUES ESCALES DRETES.

Antigament i segons la història-llegenda, sobre una roca envoltada de grans precipicis hi havia el castell de Montserrat. Tenia una sola entrada, protegida per un pont de balança que ell feia inexpugnable. Estava edificat, a sobre mateix del monestir, gairebé al costat de l'actual ermita de Sant Dimas (coneguda primer, com l'ermita del Castell i més tard, com la del Bon Lladre). Es comenta que uns lladres es van apoderar del castell, on s'amagaven després de robar per les comarques i extorsionar els monjos. Si aquest no accedien a les peticions dels lladregots, els tiraven grans pedres sobre les teulades del monestir. Amb motiu d'aquests fets i després que uns joves del poble escalant les roques, poguessin espantar els lladres, es va ordenar la destrucció del castell i llavors es va canviar l'advocació de l'ermita, que va passar a anomenar-se ermita de Sant Dimes, en rècord al Bon Lladre.




1-pont llevadís

2-castell.

3-ermita.


En temps de l'abat Bernat Escarre feian referència a l'existència d'una torre precursora del castell de Montserrat, on explica que dos integrants de la comunitat tenien encomanada la vigilància des de la torre que havia situada al contrafort  que queda immediatament per sobre del lloc on està ubicada actualment l'ermita de Sant Dimes. - Aquesta torre precursora del castell que va construir Pere III “El Cerimoniós” que com a màxim, va durar un segle, abans de ser enderrocat pel rei Joan II. - Hi ha diferents opinions, de quina manera s'enfilavan fins a aquest castell; una podría ser desde el camí de l'arrel i un cop a dalt, seguissin la carena fins arribar al pont de balança. Altres: l'escala dreta o l'escala de ferro de l'esquerra.



Detall en una pintura d'el castell i el pont vistos desde monistrol.

CASTELL DE MONTSERRAT


El Castell de Montserrat és un altre de les fortificacions montserratines amb moltes dubtes sense aclarir. En alguns llocs surt anomenat com Castell de Montsiat o també com Castell del Diable, i fins i tot a estat anomenat com Castell Marro, donat peu a confussions. Es creu que aquest castell estava situat al lloc on avui dia hi ha l'antiga ermita de Sant Dimes, per sobre mateix del Monestir. Sembla ser que fou una fortificació ben diferent de les altres ubicades a la muntanya, ja que dues foren de règim feudal (Collbató i la Guàrdia), un altre no passa de ser una talaia (Otger) i el quart era destinat a protegir Santa Cecília (Marro), del castell anomenat de Montserrat, no se'n sap ni l'origen.
L'historiador P.Muntades quant fa referència aquest castell, parla del segle VIII i que a Carle Magne li dóna el nom de Castell de Montsiat, tot i que sembla que aquests dades tenen més de llegenda que d'història.

El Monestir de Montserrat iniciat al segle XI, igual que d'altres abadies catalans restava tancada per muralles, la seva protecció a terra era bona, però per sobre de les grans parets podria ser vulnerable. És creu que el castell és construir com a protecció del Monestir. No se sap la data en què fou vestida aquesta fortificació, si més no, ens consta segons uns documents que el 15 de desembre del 1396 si celebrà un acte en què el prior Vicenç de Ribes, en funció feudal, dona a Joan de Prat , representant del monestir el castell de la Guàrdia. Altres documents és remuntant anys posteriors, 1462,1472 i 1474.
Algunes descripcions històriques fan esmena que aquest castell, comptava amb un pont portadís, que el separava dels penyals per dificultar el seu accés, això es pot corrobora, ja que en una pintura del segle XVI, guardada al Museu de Toledo, es pot veure el castell amb unes torres i el pont, també al llibre Montserrat de Verrié, es pot veure una pintura amb dit pont.
 


Des del camí proper a les dues ermites, podrem observar trams de l'anomenada Escala Dreta, corriol format per uns seis-cents esglaons. El pas d'aquesta escala està tancat, ja que pararà a les dependències del Monestir i és d'ús intern de la comunitat.

1-escala dreta (1499)
2-accés original a la torre (1307)
3-ermita santa creu
4-ermita sant Dimas
5-turo del castell





Fragment de la part superior de la nova escala dreta.


L'escala d’obra o escala dreta, antigament era de lliure accés pels visitants del santuari de Santa Maria de Montserrat i era un dels camins fet servir pels peregrins per accedir a les ermites de la Santa Creu i la de sant Dimes.


Avui, aquesta escala està dins del recinte del monestir i no és d’ús públic. Per la seva connexió amb la clausura del monestir el seu accés està protegit per un robust sistema de seguretat.


                             
Tram intern 
                          
         
          

       Fotografía antiga feta desde l'escala                                           dreta


                  Pas angost sota una roca


              Tanca de ferro prop del Monestir 


Encara hi ha una escala més dreta a l'altra banda de cingle. Un canal que també serà equipat en temps antic per licitar al Castell del Diable.




Aquesta escala sempre ha estat reservada a l'ús de la comunitat monàstica.


Les dues escales que podrien rebre el nom d'escala dreta estan situades a dos canals que transcorren a banda i banda de l'anomenada roca del Castell del Diable, sobre la qual es troba l'ermita del Diable.
El 1811 el general Mans va intentar que la junta militar no fortifiqués el monestir contra les tropes napoleòniques i deia així:

"Montserrat té moltes entrades i una sola sortida", que podria ser l´escala dreta.


1 PART LLEGENDES DE MONTSERRAT

 

Posar en circulació una llegenda és molt fàcil ja que la credulitat humana és infinita – Ara bé, esborrar-la, treure-la del imaginari popular ja és més difícil. Les llegendes solen tenir un fort component històric i es la manera que té el poble de interpretar la història d’un temps, en que la informació era gairebé nul·la i poc precisa. Solen tenir un nucli històric conegut, al voltant del qual si afegeixen mites, déus i episodis adients a cada contrada o país i tot plegat, es barreja de tal manera que es molt difícil d’esbrinar quin grau té de veritat i quin en té de llegenda.

*********************************************

LLEGENDA DELS FRARES ENCANTATS 



Existeix una llegenda sobre "els Frares Encantats", en què s'explica que els dies de lluna plena solen caminar descalços en processó, un grup de difunts i fantasmagòrics monjos.

La versió més estesa afirma que està format per una comitiva d'ànimes en pena vestides amb túniques negres amb caputxa que vaguen durant la nit.

Es com la reunió d'ànimes del Purgatori per a una finalitat determinada. A les dotze de la nit s'aixequen els difunts i surten en processó per la regió dels "frares encantats". Cada difunt porta una llum que no es veu, però es percep clarament l'olor de la cera que es crema. La comitiva tampoc no es veu, però es percep l'airet que produeix el seu pas. 

Queden pocs dies per a la lluna plena d'aquest mes...si algú vol fer una nocturna...que esculli bé la zona...😱😜

**********************************************

    LLEGENDA DE  FRA GARI





A Catalunya hi ha la llegenda de Fra Garí, ermità de Montserrat al s.IX. Garí era un ermità molt virtuós, de vida austera. S'alimentava frugalment de fruits silvestres i bevia l'aigua que brollava d'una font a la cova, que encara avui es coneix com la cova de Fra Garí.

L'anacoreta cada cop més guanyava fama de sant i això enfuria el dimoni, que va decidir temptar-lo. Es va disfressar amb la roba d'un ancià ermità i es va fer la trobada amb Joan Garí. Aquest, al principi, es va estranyar de no haver-lo vist mai, però el dimoni el va mentir, dient-li que vivia en una cova molt petita i apartada i que només sortia a l'exterior cada deu anys.


De mica en mica, Fra Garí va prendre confiança amb el fals ermità. Ho anava a veure freqüentment i li demanava consell i opinió, exposant-li els dubtes. Però per més que el dimoni intentava induir-lo a caure en la temptació, l'extrema rectitud de Garí feia indemne a la temptació.

Llucifer va decidir llavors canviar de tàctica. Va endemonar el cos de la princesa Riquilda, filla del comte de Barcelona Wifredo el Velloso. La dissortada princesa no parava de cridar i de dir que només es curaria si l'exorcitzava Fra Garí i per això el comte va decidir portar-la a Montserrat. Joan Garí la va curar immediatament, però el comte, per assegurar-se, li va demanar que permetés que la donzella es quedés a la cova amb l'ermità alguns dies. Garí al principi s'hi va oposar, però davant la insistència del comte, va acceptar que la noia es quedés amb ell.


Un cop tot sol, la bellesa i joventut de la noia van despertar la concupiscència del sant baró. Turbado, va acudir a veure el vell ermità que - davant la seva sorpresa - li va recomanar que no s'oposés a la inclinació de la naturalesa.

Vençut per la temptació, Garí va assetjar i va violar la noia. Horroritzat per la seva conducta, va tornar a consultar amb el fals ermità, que li va aconsellar que el millor era desfer-se de la noia. Garí llavors va assassinar Riquilda, estimbant el seu cos per un precipici.


Ple de remordiment, Garí va peregrinar a Roma, per demanar perdó al papa. El pontífex li va dir que els seus pecats eren tan grans que no sabia si tindrien perdó. El papa li va dir que ja que s'havia comportat com una bèstia, havia de fer penitència com una bèstia. Caminar de quatre grapes, no rentar-se i fugir del contacte amb la gent.

Penedit, Fra Garí va tornar a Montserrat, on durant set anys va viure sense pronunciar paraula, va caminar de quatre grapes i va sobreviure com una ferida. El cos es va cobrir d'un pèl espès, com el d'un ós.


Passat molt de temps, uns caçadors de senglars van topar amb l'estrany ésser i el van capturar. Estranyats pel rar fenomen de l'home-ós, el van tancar en una gàbia i el van portar a la cort del comte de Barcelona, ​​com un prodigi de la Natura. Justament el comte celebrava una festa, ja que la comtessa acabava de donar a llum un hereu, el príncep Miró. A la festa, van entrar al saló la gàbia de Fra Garí, com un entreteniment exòtic.

La dida, que portava el petit príncep als braços, es va acostar a la gàbia, per mostrar al nen l'estrany animal. El nadó, davant de la sorpresa general, va parlar clarament, dient:

- Aixeca't, Fra Garí, que Déu ja t'ha perdonat!


L'antic ermità llavors es va redreçar. El comte va enviar de seguida que el rentessin, li tallessin els cabells i els vestissin. Un cop recuperada l'aparença humana Garí va explicar al comte el seu crim, demanant un càstig just. El comte, magnànim, no va voler castigar qui Déu ja havia perdonat. Aleshores, l'anacoreta va conduir els homes del comte on havia estirat Riquilda, perquè rebés cristiana sepultura. Però en arribar al lloc van trobar la noia viva, ja que la Mare de Déu de Montserrat l'havia salvada.

El comte va disposar llavors que a Montserrat s'erigís un monestir femení - Santa Cecília - del qual Riquilda va ser la primera abadessa. Aquest miracle es considera el primer dels molts atribuïts a la Mare de Déu de Montserrat.

**********************************************

LLEGENDA DE LA FONT SECA




A mig camí de Montserrat entre Collbató i el monestir, hi havia una frondosa font d’aigua fresca. Tots els pelegrins l’aprofitaven per refer-se del cansament, apagar la seva set i poder reprendre el camí. Però un dia, Veremond el Roig, senyor del castell de Collbató i home descregut i avar, envià dos servents a la font amb l’encàrrec de cobrar tribut a tot aquell que hi anés per beure o per proveir-se d’aigua. I així, aquell manantial quedà prohibit a la majoria dels pelegrins, que feien vot de pobresa. 


Fins que un pelegrí, que pujava a la muntanya mig mort de set i de cansament, va voler beure de la font. Els criats de Veremond el Roig, en veure que no duia diners, el van fer fora d’allà, amenaçant-lo de mort si no continuava el camí. L’home a dures penes va arribar a l’ermita de Sant Miquel, i d’allà al Monestir, gràcies a la força que li donaven les seves pregàries. Quan va arribar al portal del monestir, va caure mig mort; però aleshores, d’una roca va començar a brollar aigua, que anà a parar als llavis del pelegrí i el va salvar. Des d’aquell moment, la font del malvat Veremond es va assecar i l’aigua va sortir per la font del Portal o del Miracle, al monestir.”

**********************************************

  L'ESPASA DEL REI WAMBA



Una de les portes d'entrada a Barcelona es deia Portal de Regomir. Diu la llegenda que deu el seu nom al cabdill musulmà Gamir, que va prendre la ciutat al rei visigot Wamba, que gaudia d'immenses riqueses que va carregar en carros i va fugir abans que entressin els sarraïns.

A prop de Montserrat, Wamba es va adonar que amb tant de pes no arribaria gaire lluny, així que va decidir amagar el tresor a la capella de Santa Magdalena, juntament amb una espasa de puny d'or.

Ningú no ha pogut trobar aquest tresor...

**********************************************

        Llegenda del Pla Dels                              Escurçóns



Es fama que hi anaven a pondré i a covar tots els escurçons de Catalunya. Tots ells eren nascuts a Montserrat i sentien una atracció per aquesta muntanya, tanta que, es trobessin on es trobessin, quan estaven quiets i en repòs sempre es posaven en direcció a la muntanya i com si hi miressin. Els escurçonaires que es dedicaven a caçar-ne per treure'ls la pedra escurçonera que porten al cap i fer-la servir per a remei sabien com els havien de sorprendre i agafar sense témer-ne cap mal, puix que els atrapaven de costat en relació a l'indret on es trobava la muntanya de Montserrat. 

En aquest pla hi havia mes escurçons que pedres, ja que era llur criador. Els qui es lliuraven a l'ofici d'escurçonaire, que era molt poca gent, puix que es molt perillós, escollien aquest indret per a llur cacera. Hi ha certes plantes que, si son tocades d'escurçó, agafen mes virtut, i per això els herbaires més valents que anaven a cercar herbetes a Montserrat, que son les mes virtuoses de totes, si se sentien prou coratjosos preferien aquest pla a cap altre indret de la muntanya. 

Diuen que els escurçons no piquen si no se'ls diu res i que només mosseguen si hom els toca o els molesta. Únicament hi ha dos remeis contra la picada de 1'escurço: cremar la part ferida amb una brasa ben roent, o be, si es pot agafar el mateix escurço que ha picat, aixafar-lo al morter, fer-ne un cataplasma i posar-lo damunt del mal. La gent diu que la carn de l'escurçó xucla i es beu les metzines de la ferida, que es guareix com una nafra qualsevol. 

La picada d'escurçó es mortal. Be ens diu el

Refrany: 

Picada d'escurçó, no hi es a temps l'extremunció. 

Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan

 Amades

**********************************************

        LLEGENDA  COVA DEL                              SALITRE 



El Mansuet és un personatge llegendari català localitzat a Collbató (Baix Llobregat), ambientat a la Guerra del Francès (1808-1812) i vinculat amb la llegenda del Timbaler del Bruc.

Segons el relat popular, el Mansuet era un ferrer que, davant l'amenaça d'ocupació del poble de Collbató per part de l'exèrcit francès, es va endur les dones, els nens i les joies que hi havia al poble fins a les coves del Salnitre, a la muntanya de Montserrat, per protegir-los. A les coves va instal·lar-hi un taller on fabricava armes per als guerrillers que combatien en aquella zona contra les tropes napoleòniques. Un dia, les coves són descobertes pels soldats francesos, però el Mansuet els barra el pas amb un fusell. Els amenaça de fer caure les roques de l'interior i esclafar-los, i per demostrar-ho fa caure una caldera d'aram que retruny en xocar contra les parets. El terrabastall espanta els soldats, que fugen corrents i alguns d'ells cauen al barranc. Mai no el van tornar a molestar.

Altres variants de la llegenda identifiquen el Mansuet amb un bandoler que va actuar als pobles de l'entorn de la muntanya de Montserrat i que es refugiava a les coves del Salnitre juntament amb la seva companya Marta.

*********************************************

      LA LLEGENDA DE SANT             MIQUEL I EL TEMPLE DE                              VENUS



Un lloc estimat pels viatgers medievals era el pla de Sant Miquel. La seva arribada significava que estaven ja a prop del monestir de Santa Maria. Una mica més avall es trobava una capella en un indret on la legenda situa el temple de Venus.  Aquest indret era el lloc on el pare abat del monestir sortia a rebre els visitants importants.

La llegenda de Sant Miquel i el temple de Venus.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Montserrat estava aleshores lluny de tota població. Montserrat no podia cridar així els homes per mitjà de carreteres i carrils, Montserrat a penes havia pogut ésser pel mateix motiu trepitjat per la petja humana, Montserrat només l'havia vist algun home i de lluny; Montserrat, l'estructura de la qual i la dificultat d'ésser observada d'aprop es presentava cobert amb el vel del misteri, sembla per això que havia d'ésser la muntanya o lloc més adient per al culte d'una deïtat que ja es ruboritzava dels seus cultes a les ciutats i a tot arreu on la llar havia admès el principi de família.

Efectivament, aqueixa muntanya verge fou violada i donà un gemec del més agut dolor l'any 197, i veié aixecat al seu sòl un temple a Venus.

Sant Miquel és, doncs, el qui providencialment destrueix el temple de Venus l'any 253.

I el país, en perpètua memòria, li aixeca un temple damunt les runes de Venus, i al mateix lloc, que ha estat sempre conegut per la Capella de Sant Miquel, patró de la muntanya de Montserrat.

*********************************************

     LLEGENDA DEL TIO DE                               NADAL



Fa molts anys un llenyataire que estava tallant arbres prop de la Roca Foradada de Montserrat es va dur un gran ensurt quan després d'esmorzar va veure com li havia desaparegut l'arbre que havia tallat una estona abans. L'arbre que era màgic perquè li tocava la llum que passa per dins la Roca Foradada va anar a parar dalt del cim de Sant Jeroni on es precipità al buit trencant-se a trossos i deixant un tió perfecte amb moltes cames. La llegenda diu que aquest va ser el primer tió que es va anar reproduint i que d'aquí anà repoblant totes les terres catalanes per donar regals als nens i nenes que es portaven be. Cada any molts dels tions retornen a la Muntanya de Montserrat on passen molts mesos hivernant en els seus caus i coves. La particularitat d'aquests tions és que porten al nas fet amb el boix màgic de Montserrat.

**********************************************

     LLEGENDA DEL CAVALL                             BERNAT 



Fa molt de temps hi havia un boscater que vivia en un poblet dels voltants de Montserrat. Es guanyava la vida tallant i venent llenya que recollia dels boscos de la muntanya. Era una feina dura i sacrificada, ja que es passava el dia aterrant arbres a cops de destral i transportant fatigosament els feixos als pobles de la plana, vora el riu.


El llenyataire va fer un tracte amb el diable, que li va prestar un cavall anomenat Bernat, ràpid com un llampec, perquè l'ajudés en aquesta feina. "Cavall Bernat, cavall Bernat, baixa la llenya al Llobregat", deia el llenyataire al cavall. Però, seguint la llegenda, qui fa pactes amb el diable alguna cosa ha de donar a canvi. La condició imposada pel diable fou que al cap de deu anys el llenyataire li havia de proporcionar un altre cavall de característiques semblants.


El llenyataire es va fer ric gràcies a l'ajuda del cavall Bernat, però el dia en què es complien els deu anys, el diable li recordà la promesa que el llenyataire ja havia oblidat. Davant d'això, la seva muller va pregar a la Mare de Déu i una llum va omplir l'indret. Després de l'ensurt, el diable i el cavall Bernat desaparegueren i en el seu lloc s'alçava una pedra assenyalant el cel.

**********************************************

             LA SANTA COVA 






La llegenda explica que l'any 880, un dissabte cap al tard, uns nens pastors van veure baixar del cel una gran llum, acompanyada per una bella melodia, que es posava a mitja alçada de la muntanya. La setmana següent van tornar juntament amb els seus pares i la visió es va repetir. Igualment va passar les setmanes següents amb la companyia del rector d'Olesa de Montserrat. Assabentat de l'esdeveniment, es va presentar el bisbe de Manresa; llavors trobaren una cova on trobaren la imatge de Santa Maria. Van intentar traslladar-la en processó a Manresa, però l'intent va ser infructuós, cosa que els va fer entendre la voluntat divina: aquella imatge havia de ser venerada a la muntanya de Montserrat.

**********************************************

          LA LLEGENDA DE LA                            MORENETA 



La Mare de Déu de Montserrat, coneguda popularment com la Moreneta, és la patrona de Catalunya. Està situada al monestir de Montserrat, un símbol per a Catalunya, punt de pelegrinatge per a creients i d'atracció per als turistes. La seva festivitat se celebra el 27 d'abril.

Segons la llegenda, la primera imatge de la Mare de Déu de Montserrat fou trobada per uns xiquets pastors el 880. Després de veure una llum a la muntanya, els xiquets van trobar la imatge de la Mare de Déu a l'interior d'una cova. Quan el bisbe s'assabentà de la notícia, va intentar traslladar la imatge fins a la ciutat de Manresa, però el trasllat resultà impossible, ja que l'estàtua pesava massa. El bisbe ho interpretà com el desig de la Mare de Déu de romandre al lloc on se l'havia trobada i ordenà la construcció de l'ermita de Santa Maria, origen de l'actual monestir.

El color moreno que li dóna nom, no és el propi de la fusta, ni li ve de la pintura primitiva; testimonis històrics ens diuen que s’ha anat enfosquint de mica en mica. Alguns diuen que el color moreno és degut al fum dels ciris que nit i dia, i durant molts anys, cremaven per il·luminar a la verge.

Teories més científiques creuen en una reacció química del vernís de la cara i de les mans que s’ha anat enfosquint amb el pas dels anys.-


L''any 1691 es va produir un incident que s’ha interpretat de diferents maneres. S’incendiaren els vestits de la Verge Moreneta, els monjos l’apagaren ràpidament i no va passar res més. La llegenda diu que en l’església hi havia més de cent persones que veieren com tres flamarades envoltaven la imatge. Miraculosament la imatge va resultar il·lesa però es va quedar negra i hi ha qui diu que d’aquí li ve el seu color. 

**********************************************

LLEGENDA DEL MONESTIR DE SANTA CECILIA.



Explica la llegenda que els moros havien intentat conquerir Montserrat moltes vegades i mai no ho havien aconseguit. Però en una ocasió van reunir un exèrcit molt nombrós i poderós per aconseguir-ho, per tal d'apoderar-se d'una vegada de la muntanya. Carlemany s'hi enfrontà amb una gran batalla, la més gran ocorreguda entre moros i catalans.


L'exèrcit de Carlemany constava de dos grups: els devots de Santa Cecília, amb la festa el 22 de novembre, i els volts de Santa Caterina, amb festa el 25 de novembre. Els soldats sabien que Carlemany tenia per costum batejar els indrets amb nom del sant del dia als indrets on guanyaven batalles. Així doncs, cadascun dels grups volia guanyar el dia de la seva santa. Per això, en arribar el dia de Santa Cecília, els devots de Santa Caterina no s'esforçaven prou. En adonar-se'n, Carlemany els amonestà dient que com a bons cristians s'havia de guanyar al sarraí com abans millor. Així que lluitaren amb totes les seves energies i guanyaren finalment la batalla. Per a commemorar-ho, Carlemany hi féu aixecar una ermita.

*********************************************

        LA ROCA FORADADA




Es diu que aquesta roca, que marca el límit entre els termes del Bruc i Marganell, va ser creada pel diable amb un fort cop de cap, buscant la manera de tornar a l'infern,fugin de la verge,que el feia fora de la muntanya.

Es diu també que qui aconsegueixi passar pel forat amb una galleda plena d'aigua a la mà sense vessar-ne ni una gota es casarà abans d'un any.


En altres versions menors, qui passi pel forat amb una galleda d'aigua sense vessar-ne ni una gota canviarà de sexe: si és homes es tornarà dona i si és dona es tornarà home. També es diu que la Foradada és la nansa amb què els àngels agafen la muntanya de Montserrat.


Per altra banda existeix un altre llegenda:

Diu que Montserrat va ser feta pels àngels del cel i que Déu quan ho va veure va fer baixar al mar la muntanya amb forma de vaixell que els àngels havien fet. Aquesta feina va ser encarregada a l'arcàngel Sant Miquel. Així van fer un forat per on passar un gran corda (la roca foradada) i un cadira on seia l'arcàngel per dirigir les maniobres. Abans d'arribar al mar les cordes van petar pel pes de la muntanya i la muntanya va caure del cel i es va trencar en mil bocins que van quedar dispersos per tota la zona. Tot i els esforços dels àngels per arrossegar-la cap al mar no la varem poder moure gaire, així que Déu va decidir deixar-la allà que fos Sant Lloc..

Que... quin us ha agradat més?

*********************************************

    EL TIMBALER DEL BRUC



L’origen de la popular llegenda del timbaler del Bruc es remunta al juny de 1808, quan l’avanç de l’exèrcit francès cap a Manresa va mobilitzar els manresans. La capital del Bages s'havia convertit en l’epicentre de la insurrecció contra l’enemic napoleònic. Per això es va cridar a sometent amb l’objectiu de reunir a toc de campana el màxim nombre possible de civils armats amb tot allò que pogués ser útil per plantar cara als invasors. Aquesta era una mobilització extraordinària, d’aquelles que només es feien en les ocasions més especials. La consigna de les autoritats va ser aplegar-se a can Massana, a uns vint quilòmetres de Manresa, un indret estratègic on creien que podrien aturar els enemics.

Una defensa preparada a consciència.

A més dels paisans manresans, hi havia reforços d’altres pobles del Bages, però també d’Igualada i, en general, de l’Anoia. Anaven armats de manera precària, però proveïts d’unes bales de ferro fabricades en tallers de Manresa —el ferrer Manel Casanya havia ideat unes bales, anomenades 'còniques', que podien travessar les cuirasses dels soldats de cavalleria francesos. A més, les inclemències meteorològiques jugaven a favor seu. La pluja caiguda aquell 5 de juny havia obligat els soldats napoleònics a aturar-se a Martorell.

Això va donar temps als pobles del voltant del Bruc a preparar la defensa a consciència. A mesura que passaven les hores, tot esperant l’enemic francès, es van sumar al sometent diverses guarnicions de militars fidels al rei d’Espanya, entre les quals hi havia la de Barcelona, i desertors —sobretot suïssos— de l'exèrcit francès. També soldats de la guarnició de Lleida que en aquells moments eren a Igualada, comandats pel general suís Francesc Krutter. Ells van marcar l’estratègia d’un atac que passaria a la història de Catalunya.


Una llegenda inversemblant.

Els primers soldats francesos que van arribar a can Massana van ser sorpresos pels voluntaris catalans i els seus aliats que, amagats rere els matolls, els van disparar a boca de canó. Aquesta tempesta de foc va obligar els homes de Schwartz a dispersar-se per tota la muntanya. Enmig de la batalla, que va durar unes quantes hores, van arribar un centenar d’homes provinents de la vila de Santpedor. Un d’ells duia un timbal de la Congregació dels Dolors d’aquesta vila. Aquest és l’origen de la popular llegenda del timbaler del Bruc, que explica que, durant els combats, un noi es va posar a tocar aquest tambor. Els francesos, en sentir el soroll amplificat pel ressò generat per les muntanyes, van creure que un poderós exèrcit s’aproximava i van decidir fugir ràpidament. La història del timbaler del Bruc, però, sembla poc versemblant, sobretot si es té en compte que els homes de Schwartz eren soldats experimentats que havien lluitat per tot Europa.


El cert és que, gràcies a aquest primer atac demolidor, la batalla va finir amb la derrota francesa. En la seva la retirada, els invasors no van deixar de ser perseguits per diferents partides guerrilleres fins més enllà d’Esparreguera. En la primera batalla del Bruc, el general Schwartz va perdre més de 400 homes. La milícia catalana, sense cavalleria i sense artilleria, acabava de derrotar tota una divisió de 3.800 homes

Jordi Finestres (text), Antoni Moliner (assessorament)

*********************************************

 LLEGENDA DEL CAP DE MORT



Retrocedim a l´època de les bruixes, concretament parlarem de les bruixes que vivien a les Guilleries (Montseny).

La reina bruixa estava molt neguitosa. Volia ser la més dolenta del món, la que fós capaç de fer més mal. Però sabia que el drac del Turó de L´home li passava al davant: ell era el més maliciós.

Les nits dels dissabtes, les bruixes de totes les contrades muntaven akelarres. En aquelles grans festes també hi anava el boc (el dimoni). Ell els hi dónava consells i els hi explicava les malifetes que podien fer.

En un d´aquests akelarres, la reina bruixa li va preguntar al dimoni el què podia fer per ser la gran reina de les malifetes. El dimoni li va respondre que només podria guanyar al drac donant-li de menjar un os de cristià. Quan el drac se´l mengés, desapareixeria l´os i ell.


Una nit d´akelarre, i darrera uns matolls, hi havia amagat el sastre de Viladrau, un xicotet geperut, que observaba les bruixes i els seus rituals.

La reina de les bruixes el va veure, el va cridar i el va enserronar, fent-lo pujar dalt de la seva escombra, per tal de portar-lo a donar una volta i després fer-lo caure per matar-lo i arrancar-li un os.


Van volar per damunt del Montseny, marejant-lo, fins arribar a Montserrat. Estaven volant per damunt de la muntanya, quan les campanes del monestir van tocar. Aquell so era un cant religiós. Anava en contra de la bruixa. Es va posar tan nerviosa al sentir aquells repics, que va començar a divagar, fins que el sastre geperut va caure de l´escombra.

Va caure de tal manera, que els peus li van quedar clavats al terra, el cap ben dret cap amunt, i la gepa ben visible.. El temps va fer que el geperut es convertís en roca, en forma de cal-lavera. Aquesta roca és la que anomenem avui com "EL CAP DE MORT"

**********************************************

   LLEGENDA DELS PALLERS




Conten que, temps era temps, entre els homes hi havia una disbauxa i un lladronici, que res no estava segur enlloc. Aleshores, pels voltants dels Pouetons, vivien una família de gegants anomenats els Regira-rocs, que eren força agradats del que no era seu, i, com que eren tan forts i tan valents, tenien atemorits tots els veïnats de la rodalia. Un any es va escaure que els Regira-rocs van esguerrar la collita del blat, però no es van pas amoïnar. Van robar el blat de tots els camps propers, el van batre i, de la palla, en van fer uns pallers altíssims com mai no se n'hagin vistos d'altres de tan grans. Els seus veïns, desesperats, prou els van moure guerra diverses vegades; però, com que els gegantots eren tan forts, res no hi podien els pobres mortals. Però heus aquí que un dia, per un poder sobrenatural, els grans pallers van ésser tornats pedra i els Regira-rocs precipitats al fons de l'avenç dels Pouetons, en càstig de llurs malifetes i com a exemple per a tots que cada u era ben amo del seu i que calia respectar els béns d'altri.


Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan Amades

*********************************************

LLEGENDA DE LA PARED DE DIABLES🔥👹🔥




Fa molts anys, Satanàs (rei dels diables), va enviar dos dels seus millors banyuts a buscar el misteriós riu subterrani que es diu corre per dins de la muntanya de Montserrat.
D'aquesta manera podria governar des de les entranyes del massís i des d'allà ordir un pla per aconseguir el control de la basílica.
Amb un encanteri va fer aparèixer els dos deixebles sota la gran paret coneguda avui com a "Paret de Diables"; concretament a "L'escletxa dels Teixos", lloc màgic freqüentat per bruixes i druides a l'antiguitat, on aprofitaven les propietats màgiques dels arbres allà existents.
Ves per on que aquella mateixa nit per sota de la paret (al Camí de l'arrel), es trobava el "Manelet", un vailet de monistrol el qual juntament amb els seus germans ajudaven el seu pare a la feina de carboner.
Es trobava cuidant el procés de combustió d'una pila de carbó que feia un parell de dies cremava.

Els dos banyuts se li van acostar i li van preguntar per l'entrada d'aquell suposat riu subterrani.
El valent vailet lluny d'espantar-se i suposant les males arts d'aquells personatges els va indicar la petita entrada d'una de les fonts mentideres de la faldilla de la muntanya, coneixedor de la meteorologia sabia que l'endemà plouria ben fort i així els dimonis quedarien ofegats per sempre.
En explicar el que va passar a la gente del poble, es va decidir anomenar aquella paret la : "Paret de Diables".

Text R.Corell.

**********************************************


El massís de Montserrat empara un munt de personatges fantàstics.




  LLEGENDA DEL PELADITS

L’any 1946, Joan Amades publica a Edicions La Llumenera:" Montserrat tradicions i llegendes ".
Amb escrits sobre cultura popular, com per exemple, el fragment on descriu l’ésser fantàstic d’en Peladits, en el qual es pot llegir:
 “El Peladits era un personatge fantàstic que residia per la contrada del Montserrat, el qual es dedicava a rentar la mainada bruta que no es deixava netejar ni pentinar per les seves mares o mainaderes. Per la contrada montserratina, quan algun infant no volia que el rentessin o pentinessin li feien por dient-li que estava a punt de passar el Peladits, i, davant d’aquest anunci, ja ho crec si en feia de bondat i si s’amania i es deixava rentar!

El Peladits era alt, negre, pelut com un ós i amb un morro com un gos. Tenia unes cames llargues com pollancres i unes manotes peludes i rasposes com un raspall, amb uns didots acabats amb unes unglotes llargues i cargolades com ganxos de romana. Portava al coll una mena de sarronot amb tot d’einotes, com els esquilagossos, amb navalles i ganivets que tallaven la claror i amb punxons i llimes i pedra tosca. Voltava sempre i pertot arreu, i, quan passava, feia com els marxants ambulants i cridava:

El Peladits! El Peladits!

Quan algú el demanava perquè rentés algun minyó, primer el posava a estovar unes quantes hores dintre d’una caldera amb lleixiu bullent i, quan estava ben estovat, amb tot el seu arsenal d’eines començava a gratar, rascar, fregar i polir, que el deixava com una patena, però podeu pensar si en feia de mal! Quan estava llest, es posava tan content per haver trobat feina, que feia un seguit de tombarelles que arribaven fins al sostre i un rengle de ganyotes que feien molta més por que la seva neteja. Per paga demanava la guardiola del minyó que havia netejat, la qual esbocinava en mil miques i s’emportava els dinerons que hi havia dintre.

Podeu comptar si en feia de por, a la mainada, el Peladits, que era parent del Papu i de l’Home del Sac, i qui sap si potser arribava a ésser fins i tot el mateix, perquè portava el seu gavadal d’eines dintre d’un sac penjat al darrera.

Es diu que ronda per la muntanya de Montserrat i algun dia podem trobar-nos amb ell.
Ja ho sabeu, per si de cas aneu ben nets...😉

**********************************************

             ELS POUETONS 




Es diu que l'avenc dels Pouetons és una de les entrades a l'infern, que el diable en surt de vegades "amb la cua dreta" i que hi viuen bruixes que vigilen aquest accés. Un pastor del Bruc solia anar-hi i, per demostrar que no tenia por, convidava les bruixes a berenar. Un dia, però, elles van acceptar i van sortir del pou. L'ensurt del pastor va ser tan gran que va caure rodolant fins la cova de la Partió (prop de l'actual refugi Vicenç Barbé) i va morir. Quan els veïns van anar als Pouetons, el berenar ja no hi era.😳😱

**********************************************

                      LA FADA                                        MELOUSINA






Melusina, -fada de les llegendes de Poitou,franca-,que es convirteix en serp de cintura en avall cada dissabte,es a dir,cada set dies,es la protagonista d'una llegenda,divulgada a frança a finals del segle XIV per l'escriptor Jean d'Arras.

Diu que el senyor feudal de Poitou,Raymondin de potiers,es va casar amb Melusina.
El marit había fet una promesa que l'hi va demanar la selva muller:que no se la miraría mai cap dissabte.Altrament ella es convertiria en serp per sempre mes,fins al día del judici final.
El marit,pero,va trencar un dissabte la seva promesa.la muller,doncs,es converti en serp i desaparegue aixi del mon dels humans.

Llavors per expiar la culpa d'haver causat"la mort"de la seva dona,l'abatut marit decidí de fer-se ermita"a un lloc molt sant anomenat Monserrat,on l'hi fou assignada la quarta ermita,de les set que llavors n'hi había".
Van passar els anys i al vell i envellit Raymondin, cobert amb la cendrosa tela de sac dels ermitans, l'hi arriba l'hora de la mort.
Just en aquells moments,mentre exhalaba el darrer sospir, el prior i els monjos de Montserrat van veure al cel una figura que,tot fent ziga-zagues,s'acostava a les penyes de Montserrat.No era Pas un au voladora sino un esser que tenía forma de serp.I els monjos van comprende que Melusina s'anava a reunir amb l'anima del seu estimat marit allá dalt,mes amunt de l'eter,al cel dels escollits.

I són molts els que asseguren haver-la vist, els disabtes al capvespre,volant per l'aire o banyant-se a alguna de les fonts de l'interior de la muntanya, encara anys després que l'últim dels Lusignan hagués mort.


**********************************************

       LLEGENDA DEL GEGANT                        ENCANTAT




 
Era rei i senyor de la muntanya de Montserrat un gegantàs que n’estava tan gelós que no hi volia deixar acostar ningú. Cada dia, així que clarejava i abans de pondre-s el sol, amb quatre gambades donava una volta per tota la muntanya en cerca d’algú que s’hagués atrevit a pujar-hi o de qui per la seva rodalia tractés de fer algun camí o algun pont per passar el riu. Si trobava algú se l’empassava com una molla de pa, i si veia alguna obra començada, amb quatre trepitjades ho aixafava tot.
Montserrat estava destinat per Déu Nostre Senyor a ésser lloc d’oració i de penitència i a ésser-ne reina i senyora la Mare de Déu. I heus ací que un dia el gegant es va adormir i va despertar-lo a migdia un gran brogit de gent. Era la processó que portava la imatge de la Mare de Déu des de la cova on va ésser trobada cap a un altre lloc. El gegant, en veure’s la muntanya envaïda per aquella gran gentada, va tenir un sotrac tan fort que va restar encantat i tornat pedra.

Joan Amades

*********************************************

LLEGENDA DEL SOSTRE DEL MONESTIR 




El Monestir de Montserrat està dominat per un accident orogràfic en forma de sostre. En diuen el sostre del monestir, i hi està estretament lligat des de la seva mateixa fundació per l'antiga llegenda que explica que mentre el monjos el construïen, el diable que no volia veure acabada aquella construcció santa, els anava llençant rocs que prenia de la muntanya...
Va arrencar un tros de roca molt gran de sobre mateix del monestir i el va llançar amb totes les seves forces...

Va ser llavors quan la verge va obrar el miracle per mà d’uns àngels, desviant la gran pedra despresa del Sostre.
I ,així, el sostre ha restat com a testimoni de les malifetes del banyut. La llegenda podria tenir la seva veritat si ens fixem en el color més clar de la roca, que indica sempre un desprendiment.

**********************************************

     LLEGENDA ROCA LLISA




La roca Llisa es troba en el camí de les Bateries que puja de Collbato al Monestir, tot pujant passat el torrent dels Lladrens i l’anomenada Taca Blanca, tot just després de deixa la drecera dels Graus i abans d’arribar a la drecera de fra Garí.  Diuen que el qui dona un cop de cap ben fort en aquesta roca sent piular a dintre una gran nierada de pollets. Només la sent el qui ha donat el cop, i no percep el piular de la llocada cap altre dels qui puguin acompanyar el qui ha fet la prova.😅

Llegendes i Tradicions de Montserrat; Joan Amades

*********************************************

 LLEGENDA DELS FLAUTATS 






Una filera de monòlits que, seguint el fil d'una antiga tracició, hom anomena també "la processó dels monjos", en referència al càstig rebut per una quants d'ells quan, disposant-se a sebollir a terra sagrada a un dels seus germans de dubtosa moralitat cristiana , van quedar petrificats.

*********************************************

  ELS FRARES ENCANTATS (2)




Segons s’explica en la llegenda, aquests frares no vivien d’acord amb els principis religiosos, de manera que Déu els va voler donar una (eterna) lliçó convertint-los en roques i -afegeixen altres-, és per això que des de fa centenars d’anys les seves mirades petrificades vetllen per la seguretat dels caminants, escaladors i muntanyencs que s’aventuren pels camins de Montserrat.
Els seus pecats varen inspirar el conegut poema d'Apel·les Mestres

Al punt de mitjanit
quan s’ha adormit la terra,
al cim de la carena,
els Frares Encantats,
els penitents de pedra.

Passen en processó
sens mai alçar la testa,
passen eternament
sens moure un peu de terra,
murmurant sense veu
pregàries sense lletra.

Volen cridar: “perdó”,
volen cridar: “clemència!”,
però mai surt el crit
d’aquelles goles ertes;
tant com no en sortirà
viuran en penitència.

En tant sobre els seus caps
rodolen les estrelles,
en tant sota els seus peus
van rodolant els segles,
i ells passen sense passar
en penitència eterna.”

I una nit més que mor,
i un dia més que es lleva,
i el Sol, pietosament,
besa les vestimentes
dels Frares Encantats,
dels penitents de pedra.”
--------------------------------