BLOG DIRIGIT A TOTES AQUELLES PERSONES AMB ESPERIT MONTSERRATI QUE VULGUIN ENDINSAR-SE A LA MONTANYA PER REALITZAR ALGUNA INTRÉPIDA ACTIVITAT DESITJANT COMPLEMENTAR UNA MICA LA SEVA INFORMACIÓ

CANÇÓ, VERSOS I POETES

 


Jacint VERDAGUER

Cançó de la Moreneta (1880)


Nigra sum, sed formosa

Càntic dels càntics, 1 

Moreneta en sou,

és que el Sol vos toca,

és que us toca el Sol,

lo Sol de la Glòria.

Moreneta en sou,

moreneta i rossa.


Àngels d'ales d'or

vos farien ombra;

Vós no en voleu, no,

voleu ser pastora,

tan sols per vetllar,

des d'un cim de roca,

vostre blanc ramat

de viles i pobles.

Moreneta en sou,

moreneta i rossa.


Per besar-li els peus

Llobregat s'acosta,

i al veure'ls tan purs

s'atura en sa vora;

besa el setial,

lo besa i se'n torna.

Moreneta en sou,

moreneta i rossa.


Catalans, veniu,

Maria us enyora,

té el sol per vestit,

lo cel per corona,

per trono un mont d'or,

per cambra una glòria;

veniu-la a adorar,

que els àngels no gosen.

Moreneta en sou,

moreneta i rossa.


********************




Víctor Balaguer 

A la Verge de Montserrat (1857)


Los plors mon front han arrugat. Les penes

m’han, Mare meva!, rosegat lo cor.

Com soldat que, fugint a tota brida,

les armes va per lo camí llançant, 

aixís jo pel camí d’aquesta vida

a trossos lo meu cor he anat deixant.

Verge de Montserrat, casta madona,

perla de les muntanyes i dels cels,

a qui els àngels per fer una corona

arrancaren del cel un puny d’estels;

ta grandesa, Senyora, no repare

si avui te parla en català ma veu,

que el català és la llengua en què ma mare

m’ensenyà un jorn a beneir a Déu.



*******************




Josep Carner 

Mare entre cims (1904)


Mare entre cims i boires i estelada,

sobirana d'espígols i fondals,

mena l'èxode nou de ta fillada

ran de les voravies immortals. [...]


El prec oïres de les nostres mares,

i encomanat com t'era llur sentit,

trobem en els teus ulls, que els decantares,

reflex d'aquells qui s'emmenà la nit.


Tu que en temor visqueres i en pobresa,

dels perseguits eixugaràs el plor,

Mare que escoltes amb igual tendresa

doctes versicles, virolais en flor. [..]


*********************




Àngel Guimerà

Postals (1920) 


Un gegant hi ha a Catalunya 

sobre terra agenollat;

mans i dits aixeca enlaire,

que el gegant és Montserrat.

S’hi estarà fins que a la Glòria

ens tornin la llibertat;

i després, per agrair-ho,

per tota l’eternitat.


*********************




Jacint VERDAGUER

Don Jaume en Sant Jeroni 

(Pàtria,1888)


Per veure bé Catalunya,

Jaume Primer d'Aragó

puja al cim de Sant Jeroni,

a l'hora en què hi surt lo sol:

quin pedestal per l'estàtua!,

pel gegant, quin mirador!

Les àligues que hi niaven

al capdamunt li fan lloc;

sols lo cel miraven elles,

ell mira la terra i tot;

que gran li sembla i que 

hermosa

l'estimada del seu cor!


Té en son cel aucells i àngels,

en sos camps vergers i flors,

en sos aplecs l'alegria,

en ses famílies l'amor;

té guerrers en ses muralles,

naus veleres en sos ports;

naus de pau i naus de guerra,

frissoses de prendre el vol.

Les ones besen ses plantes,

l'estrella besa son front,

sota un cel d'ales immenses

que és son real pavelló.

En son trono de muntanyes

té el Pirineu per redós,

per coixí verdosos boscos,

per catifa prats de flors

per on juguen i s'escorren

rieres i rierons,

com per un camp 

d'esmaragdes 

anguiles de plata i or.

Del Llobregat veu les ribes,

les marjades del Besòs,

que coneix per les arbredes

com les roses per l'olor.

Los vilatges a llur vora

semblen ramats de moltons

que abeurant-s'hi a la 

vesprada

hi esperen la llum del jorn.

Montsec li parla de Lleida,

que el graner de Roma fou;

Montagut de Tarragona,

tan antiga com lo món;

La serra de les Alberes,

de l'Empordà i Rosselló,

penjats de son dors enorme

com dos arganells de flors;

Montseny, de Vic i Girona,

que lliga el Ter anguilós;

Cardona, de ses salines;

Urgell de ses messes d'or;

Montjuïc, de Barcelona,

la que estima més que tot.

Tot mirant a Catalunya

s'ha sentit robar lo cor:

- Què puc fer per ma 

estimada?

- va dient tot amorós-.

Si del cel vol una estrella,

des d'ací l'abasto jo.

- No vol del cel una estrella,

- una veu dolça respon-;

la més bella que hi havia

li llueix enmig del front.

Torna-li dues germanes

que prengué el moro traïdor,

l'una anant a collir perles

vora la mar de Montgó,

l'altra nadant entre els cisnes

prop d'on volava el voltor. -

Ell gira els ulls a Mallorca,

l'obira com un colom,

nadant entre cel i aigua,

vestida d'un raig de sol;

a València no l'obira,

mes obira sos turons,

que de l'hort de la sultana

són muralla i miradors.

Se n'arrenca de l'espasa,

i aixeca sa veu de tro:

- Germanes de Catalunya,

i encara porten lo jou?

Rei moro que les tens preses,

jo et vull veure a mos genolls.-

Si l'obirassen los moros,

les deixarien de por,

com deixaren Catalunya

quan, d'Otger entre els lleons,

Roldan los tirà la Maça

des del cim del Canigó.


Quan torna els ulls a la serra,

cerca aquell que li ha respost;

dintre l'ermita més alta

té la Verge un altar d'or,

no hi ha ningú a la capella

i Ella té el llavi desclòs.

Posant a sos peus l'espasa,

cau en terra de genolls:

- A rescatar les captives,

Maria, guiau-me Vós:

a mon pit donau coratge,

a mon braç força í braó,

i si al pujar a la serra

vui me deien ―rei hermós‖,

quan tornaré a visitar-vos

me diran ―Conqueridor‖! –


*********************




Joan MARAGALL

Montserrat (1890)


Veus aquí que primer tot era mar, 

tot era ple de mar; tan blau!... pro un dia 

va començar a sortir-ne una muntanya…

De tan hermosa que era resplandia…

Una muntanya tota esqueixalada

com cosa primerenca i malfinida.

Les boires de seguida que la veuen

s’hi tiren al damunt amorosides;

de boixos els penyals s’emborrissolen

i a dintre els boixos els aucells refilen.

[...]

A la Mare de déu de Montserrat (1895-98)

Ben d'a la vora - volia veure-us,

oh Verge negra - del blanc vestit!

Dalt de l'estrado - avui pujava

i us he guaitat de fit a fit

la dolça cara, -que m'ha deixat- tot enternit.

Més lluny us miro - quan a la tarda

canten els monjos - i els escolans,

i eixint del temple - m'hi giro encara,

i encara us miro - més lluny que abans.

A vostra casa - m'aficiono

i us hi entro a veure - sempre que hi passo,

com els aimants.


Surto de cara - a les vostres penyes

i en cada una - veig un ensaig

de vostra imatge..Sou graciosa,- penya entre penyes:

reina us en faig.

Cerco entre elles - els camins vostres - i me n'hi vaig.

 

Els camins vostres - son plens de boira: 

per los esquinços - guaita el cel blau...

Només hi trobo - boixos i mates

que humils floreixen - dintre la pau,

i aquelles volves, -que en diuen àngels,

i que s'hi assemblen -per lo silenci- del vol suau.


Com me corprenen - els cingles vostres!

Com m'esvaeixen - vostres abims!

Les aus que hi volen - son aus xiquetes,

les fonts que hi neixen - són regalims,

entre la boira - son cims de glòria –

els vostres cims.

Tot jo m’encanto – no sé el que em passa

Les vostres penyes – m’han encisat.

Potsê us mirava – massa a la vor


*********************




Josep M de Sagarra 

El poema de Montserrat (1950)


El riu separa, la muntanya ajunta; 

al riu tota aigua tèrbola li és lleu;

la muntanya tan sols manté la punta

la puresa de l’aigua, que és la neu.


La muntanya amb silencis s’acompanya,

i el riu, procaç, sonorament llueix;

si madura i condensa la muntanya,

el riu inunda, aplana i destrueix.


Deixar-se anar pel riu és una festa,

posseir la muntanya costa enuig;

la muntanya té el múscul del qui resta,

i el riu, la covardia del qui fuig.

 

**********************




Elfs a Montserrat (1957) 

Marià Manent 


Cada fulla dels boixos és un petit mirall

brunyit per la rosada, i en gerd amagatall

el rossinyol sospira. Una flor malva

tremola, inclina el tany, repica a missa d’alba.


Hi ha un polsim de lluna als olivers.

Els elfs passen, amb ales subtils. Duen lleugers

capells de lligabosc i una faldilla

de flor de bruc. La boira irisada, com brilla

quan volen entre alzines i roses de pastor!


Tímids, s’atansen, miren. Escolten la dolçor

del cant que surt de l’ombra, confós amb les campanes.

Les serres semblen núvols entre clarors llunyanes.

Els elfs s’han abocat al finestral. Els venç

la por i fugen, i duen al bosc olor d’encens.

CUSTODIS VIUS DE LES ANTIGUES ERMITES

 


De ben segur els caminants que heu passejat per alguna de les ermites més antigues d'aquesta muntanya us heu fixat en aquestes enormes plantes, custodiant els voltants d'antigues construccions.

La meva petita reflexió en aquesta ocasió és sobre l'arribada d'aquesta planta, portada de les Amèriques, a la muntanya de Montserrat i el perquè es troba gairebé sempre vinculada al costat de les antigues ermites.



Tot i que es més habitual a la costa on forma considerables colònies, especialment als penya-segats, també la podem veure a la Muntanya de Montserrat.

En aquesta foto als voltants de l´ermita de Sant Jaume.


Atzavara/ Figuerassa /Pitera (Agave americana)


Les seves grans fulles, de fins a dos metres de llargada, generalment de color verd clar o amb tonalitats blavenques, carnoses i dures, creixen des del sol mateix i formen una roseta que pot arribar a tenir un diametre de quatre metres.


L'atzavara nomes floreix una vegada al llarg del seu cicle vital, i, quan ho fa, creix del seu centre una llarga tija de fins a vuit metres coronada per una panicula de grans flors grogues, el que li dona un perfil caracteristic. La planta mor despres de la floracio. El seu cicle vital sol durar uns 25 anys.


Arreu del territori espanyol està catalogada com a espècie exòtica invasora. 


Aquesta planta originaria de Mexic, cultivada arreu del mon,amb més de 300 especies existents, va ser introduida a Europa a principis del segle XV pels conqueridors espanyols i des d'aleshores ha estat cultivada a casa nostra amb fins ornamentals i tèxtils, obtenint de l'extraccio de les seves fulles fibres bastes per produir cordes, xarxes i altres objectes, els quals podien ser molt útils als primers ermitàns montserratins.

S'aprofitaven les tiges florides per a fer escales i antigament les saponines de les fulles es feien servir per rentar la roba negra perquè el sabó normal deixava cercles blanquinosos.

De la destilalacio dels sucs fermentats de la planta, el pulque, s'obte el mescal, que en general es el nom que reben els destilalats d'extractes d'agavacia.

------------------------------

Hipotesi de com podria haver arribat a Montserrat.

-------------------------------


El 1481 Fra Bernat Boïl era ermità a la Santíssima Trinitat,arribant a ser el superior dels ermitans que vivien dispersos al massís de Montserrat.

Al cap dels anys, el Papa Alexandre VI el nomenà Legat Pontifici i Primer Apòstol del Nou Món, com acompanyant de l'Almirall Cristòfor Colom,el 1493, en el segon viatge de colonització a les Índies,on va viatjar acompanyat d'un grup de monjos de Montserrat.


Així doncs hi ha una vinculació entre Montserrat i el continent americà, a través de Cristòfor Colom i el primer prevere que va celebrar la primera missa al nou món , l'ermità de Montserrat Bernat Boïl ,el 6 de gener de 1494

Cristòfor Colom va descriure que havia vist en una ocasió al Carib una planta que va confondre amb l'àloe. 

De ben segur, en saber de totes les utilitats de la planta esmentada, van prendre esqueixos i va ser transportada al celler de la caravel·la fins arribar a Barcelona, on d'alguna manera, potser l'ermità va fer arribar alguns d'aquests esqueixos a la muntanya de Montserrat, per així plantar-los als voltants de les ermites més antigues i poder treure profit de totes les seves propietats.



En aquest mateix viatge, Colom va descobrir una illa al Carib que va anomenar Santa Maria de Montserrat. Encara avui es diu Montserrat, encara que pertany actualment al Regne Unit com un “territori d'ultramar”.


L'ENIGMA DE LA CREU CIMERA



En molts dels gravats antics de la muntanya de Montserrat es poden observar solitàries creus presidint alguns dels cims.

Evidentment en estar exposades als efectes atmosfèrics i amb el pas dels anys han anat desapareixent, quedant amagada alguna cassoleta, vestigi de l'enclavament.



En aquesta ocasió moguts per la curiositat i la recerca per documentar i aportar així una mica més d'informació a la història montserratina, hem pujat l'agulla anomenada Magdalena inferior, situada just al costat de la malmesa ermita de Santa Magdalena,intentant trobar algun vestigi de l'enclavament de la creu que presidia el seu cim i que està perfectament representada a l'àlbum de dibuixos de Pere Pau Muntanya i Francesc Renart . Dibuixos de Montserrat, 1789. 


El llibre gira al voltant d'un àlbum excepcional de dibuixos de la muntanya de Montserrat, confeccionats pel pintor Pere Pau Montaña i l'arquitecte Francesc Renart durant l'estiu de 1789, vint-i-dos anys abans que el Monestir i l'ermitatge patissin la devastació provocada per la Guerra del Francès que canviaria la seva fesomia per sempre.


El detall significatiu de la creu té importància en veure l'any de la il·lustració.


Això ens proporciona dades en la història de l'escalada montserratina, ja que per accedir al cim el camí més fàcil que segurament es va realitzar és és per la cara Oest (una escalada vertical de 40 metres,amb una dificultat de IV grau).



CREU EN UN ALTRE INDRET MONTSERRATÍ 


**********


Per desgràcia en no existir constància documentada resulta impossible concretar quina va ser la primera escalada efectuada al massís de Montserrat.


La intuïció ens diu que segurament alguns ermitàns haurien d'haver solcat per la roca per erigir les apartades ermites en enclavaments elevats de difícil accés o simplement per practicar la bonica acció de la contemplació des dels cims propers a aquests.


És possible que els ermitans que s'arriscaven a escalar fins als cims de les agulles en sol, tinguessin una forma física i una tècnica envejable; a més d'aguantar la pressió psicològica de consciència de la dualitat entre la vida (arribar al cim) i la mort (caiguda mortal).


Aquells primers visitants dels cims montserratins tenien únicament les mans i els peus com a elements de progressió.


Encara que s'intueix que entre els segles XIV i XV els ermitans de Montserrat ja visiten alguns dels cims de Montserrat, la primera ascensió documentada com a escalada en aquest massís, apareix publicada el setembre de 1851 al Diari de Barcelona, va ser en concret el que se suposa que va ser la primera escalada al Montcau a dalt de Sant Jeroni, a càrrec de José Pujol i Francisco López.

Al llarg d'anys, el material va evolucionar al ritme de les actuacions dels escaladors ia la inversa.

Aixi doncs,anys més tard li tocaría el torn al Montgròs, a càrrec d'un grup liderat per Cèsar August Torras l'any 1880, endinsant-se al cor de les zones més llunyanes de la muntanya.


A partir d'aquí ja és història ascendent de l'escalada a la muntanya de Montserrat...



Segons les referències que tenim del dibuix respecte a la realitat, l'enclavament on segurament hi havia la creu era aquest.




a dalt del cim avui trobem la característica fita que presideix la gran majoria de roques escalades.




Al final la nostra cerca dóna els seus fruits i en netejar una mica el terreny donem amb el que podria ser l'enclavament parcial d'una cassoleta circular per assentar el pal de la creu.




Agulla de la Magdalena Inferior, situada a tocar de l'ermita de Santa Magdalena.

El traçat mostra l'itinerari per on segurament van accedir per primer cop al cim i el cercle vermell el lloc on hi havia la creu.



escaladors ascendint la via García Lorca.

RESPECTE I DESACORD

 


Gravat del segle XVII 

En alguns dels antics gravats de la muntanya de Montserrat podem apreciar vàries creus situadas en cims propers a les ermites montserratines.



Fins i tot es pot trobar en algun punt de la geografia montserratina,alguna cassoleta que segurament en un passat hauria acollit el pal vertical d'alguna d'aquestes creus.


Avui dia pràcticament totes aquelles creus, la majoria fetes de fusta, han anat caient per efecte del pas del temps i la climatologia, i així doncs, perdent-se de vista dalt dels cims de Montserrat.




Es sabut que els cims de les muntanyes, sobretot les més estimades, tenen un potent imán simbolic, servint de vegades per actuacións polítiques, religioses, artístiques o objectius merament personals,i per això durant segles s'han anat omplint de creus, fites ,símbols i tot tipus d'elements aliens al paisatge.

 


Com a dada, l'any 1899 el papa Lleó XIII va realitzar una crida perquè els cims més alts de les muntanyes s'omplisin de creus i així donar la benvinguda al nou segle. 

Així doncs,allà on no arribés el missatge papal ja s'encarregaria d'arribar-hi el rector local, l'associació cultural o esportiva o el devot alcalde.  


Per molta espiritualitat que se les vulgui donar, les creus no deixen de ser un símbol religiós que no te per que representar a tots els essers humans, pero sí que poden molestar a qui no les vol trobar a dalt d'un cim.

Simplement per respecte a totes les creences no haurien de coronar cap muntanya.


En un altre capítol també caldria parlar de les antenes, repetidors, vèrtex geodèsics, estàtues, pessebres,esqueles, bústies, símbols, imatges,banderes, fites i plaques...però això ja és farina d'un altre paner.



Al cim de la Gorra Frigia s'hi troba una enorme creu obra del escalador,constructor i deisenyador Jordi Álvarez Garcia que també realitzà la nova imatge d'acer de la Moreneta, de 40 mil·límetres de gruix amb una protecció de zenc, de 350 quilos de pes, que fou emplaçada al cim del Cavall Bernat, pujada amb un helicòpter dels Bombers de la Generalitat de Catalunya el 25 d'octubre de 1987.

ELS INCREÏBLES MOAIS MONTSERRATINS


Roca de la Cova del Salnitre (Collbato)


Les curioses i gegantines estàtues que hi ha a l'Illa de Pasqua es coneixen com a Moais, que en llengua rapanuí significa "escultura de persona".

Aquestes estàtues gegantines van ser esculpides pels antics habitants de l'illa, els Rapa Nui. 



Es creu que tenien un significat religiós o espiritual i que es van construir per recordar els avantpassats i guardar l'energia dels morts. Els habitants de la Illa de Pasqua pensaven que els morts tenien una energia (mana) que protegia la tribu i controlava els cultius i animals, així com també protegien l'illa dels esperits malignes.


Els Moai es troben repartits per tota l'illa i les estàtues solen estar orientades mirant cap a fora, cap al mar, per saber qui arriba.



Roca de les vuit



Tossal de Mullapans (El Gat)




El Cilindre 


Curiosament si busquem bé, també podem trobar diferents suposats moais montserratins en diferents enclavaments de la muntanya màgica.


Enfocats cap als 4 punts cardinals tenim diferents roques que en posició avantatjada i altiva semblen observar qui s'endinsa al seu interior.


Històricament, durant la invasió morisca a Catalunya, els àrabs segur que també devien haver sentit una gran admiració pels extravagants monòlits de la muntanya de Montserrat, a causa del suggestiu nom amb què la van batejar: "Gis Taus", que significa "Roques Vigilants".

LA CANAL DELS LLORERS

La canal Dels llorers, és un traçat mig equipat que transcorre per l'interior de la canal de l'Artiga Baixa.



La canal dels llorers és un itinerari que es va equipar l'any 2005, quant els escaladors Ricard Darde, Armand Ballart i d'altres companys, netejaren i condicionaren part de la canal, per poder fer més transitable l'accés a la zona d'escalada de la Plantació, el que permet l´accés des del camí de la artiga baixa fins a la zona de les Gorres i la Plantació, mitjançant múltiples grimpadetes. 

És una continuitat natural de la canal de l'Artiga Baixa.

Un camí que enllaça el final de la canal de les Dames amb la regió de Tebes. 

Té l'equipament just per superar tres curts ressalts d´uns 5 metres cadascun i molts trams de grimpada fàcil.





La canal dels Llorers solca per el vessant meridional de la muntanya de Montserrat ascendint, cap a gregal, des de la confluència de la part alta de la Canal de l’Artiga Baixa i el Camí del Coll dels Pollegons, fins enfilar-se al Coll Nord de la roca del Gorro Frigi.



El recorregut, que supera un fort desnivell, te alguns trams equipats amb grapes a la part central de l’engorjat rocós que en ajuden a progressar per una roca lliscadissa i polida per la baixada de les aigües del torrent.


La canal dels Llorers no es tan coneguda i transitada com els seus homòlegs de l’Artiga Alta i Baixa o d’altres canals, barrancs o ferrades clàssiques, que s’organitzen paral-lelament davallant pel vessant sud en direcció ponent, a poca distància entre elles i oferint diferents recorreguts ascendents o descendents amb diversos graus de dificultat tècnica.

Probablement la canal dels Llorers no es gaire transitat perquè no figura en algún mapa de l’Alpina o perquè el monjo benedictí Ramon Ribera Mariné tampoc recull aquest itinerari en cap de les dues edicions dels seus llibres “Camins i Canals de Montserrat” i “Itineraris per la Muntanya de Montserrat”, que són una petita Biblia entre els monserratinistes.


No trobarem al seu recorregut marques de pintura de cap color que ens orientin en el camí com passa a altres camins o canals equipades. Nomes trobem fites de pedres que, de vegades, no son prou evidents i ens confonen mes que orienten.


Ascens:

Sortirem del Camí de la Vinya Nova travessant el Clot de la Mònica per una pista ample perpendicular al camí de la Vinya Nova, que creua uns camps d’oliveres i vinya per desprès endinsar-se a la muntanya, en direcció tramuntana, travessant un bosquet d’alzines i pins.


Poc a poc anem guanyant alçada entre el Frare d’Abaix i el Serrat de la Pastereta fins arribar a la cruïlla del camí que porta a Sant Joan a la dreta o al Coll dels Pollegons a l’esquerra.


Creuamet clot de la Mónica amb Camí de pollegons.(Final de les dames i a la dreta Canal dels llorers.


Prenen el Camí del Coll dels Pollegons fins trobar la part final de Canal de l’Artiga Baixa marcada amb una fita de pedres apilades junt a un arbre a l’esquerra del camí, seguim un metres i una altra fita, aquesta vegada a la dreta del camí, ens marca el inici de la Canal dels Llorers.



Molt a prop del inici de la canal trobarem el primer pas equipat amb unes grapes que superen, acrobàticament, un bloc gegantí encastat al bell mig del díedre.







Seguirem progressant canal amunt fins arribar a un petit replà on la canal es bifurca. Hem de tirar cap a la dreta, tot just per on s’estreny verticalment l’engorjat rocós, i no pas per l’esquerra on hi han unes fites ben visibles, ja que aquest camí s’enfila per una canal paral-lela a la Canal dels Llorers, de densa vegetació, que discorre entre l’Agulla dels Col-leccionistes i la Mamella i que ens porta als diferents collets, alguns d’ells complicat descens, formats pel conjunt d’agulles emplaçades a ponent del Gorro Frigi batejades com el Barretet, L’Agulla de la Plantació i l’Agulla del Megui.





Superat l’engorjar rocós, amb l’ajut d'alguna grapa més ,anem guanyant alçada fins, que poc a poc, deixarem la canal, pel seu vessant occidental, travessant un bosquet humit i fent fortes giragonses per un camí, ja més evident fins darrere el coll nord de l'agulla del Gorro Frigi.




Una bona combinació es fer de pujada la via ferrada de les Dames, situada en la capçalera de la canal de l'Artiga Baixa i una vegada finalitzada, solament tindrem que continuar uns metres per dins de la torrentera, creuar el Camí de les Artigues i enllaçar amb el traçat de la Canal dels Llorers.

és d'una dificultat assequible, mitjana-baixa.L'equipament es senzill, hi trobarem solament alguns esglaons(grapes), com els de les vies ferrades, que ens ajudaran en els trams més drets. Alguns passos són força estrets, i tindrem que fer servir la tècnica en oposició per poder progressar.


Tornada:

L'opció una miqueta més llarga, pero fácil,és tornar pel Camí del Pont paral·lel al torrent del Pont, amb l'avantatge que baixa directe al restaurant de Vinya Nova, perfecte si hi hem aparcat.