BLOG DIRIGIT A TOTES AQUELLES PERSONES AMB ESPERIT MONTSERRATI QUE VULGUIN ENDINSAR-SE A LA MONTANYA PER REALITZAR ALGUNA INTRÉPIDA ACTIVITAT DESITJANT COMPLEMENTAR UNA MICA LA SEVA INFORMACIÓ

LA FORÇA DELS ELEMENTS

 AIGUA 



A ¼ de 3 de la matinada del dia 10 de juny de l’any 2000 es posà a ploure damunt la muntanya de Montserrat fins a les 7 del matí. Va haber un moment que en ¾ caigueren 100 litres/m2 . Moltíssim aigua en molt poc temps. Els resultats foren devastadors. Bona part del monestir i del santuari quedaren destrossats o força mal mesos. La muntanya patí una sobtada erosió que va cambiar la selva fisionomía sobtadament ,al igual que algunes canals.



Aquest volum tant gran d’aigua en només 45 minuts, explica que els torrents formessin cascades i baixessin carregats de fang i roques.







L'emplaçament de l'abadia a tocar del torrent de santa María, va fer que gran part de les instal·lacions quedessin negades per l'aigua i terra.



Les comarques més afectades van ser el Penedès, l'Anoia, el Bages i el Baix Llobregat.van perdre la vida 5 persones.



**************************"


FOC 

Agost de 1986 , un incendi, presumptament provocat,va arrasar entre 6.000 i 8.000 hectàrees de muntanya -el 75% del parc natural de Monserrat més zones limítrofes-es.

Es deia que s'hauria originat fortuïtament en copejar els cables d'alta tensió contra els arbres a causa del vent, pero els bombers van trobar conills amb cotó untat amb líquid inflamable i l'incendi es va originar en tres punts diferents del parc natural.

El foc va arribar fins al monestir de Montserrat, després d'arrasar bona part de la muntanya. Les flames van afectar parcialment l'hort dels monjos i van arribar a uns 15 metres del complex hoteler. 

Una veritable desgràcia que sempre quedarà a la memòria de la gent que estima la muntanya.

Sens dubte un trist record...



La zona que assenyala la fletxa és on es troba l'estació superior del funicular de Sant Joan.


la muntanya totalment coberta de fum.


I de flames.


Un dels monjos resguardant l'imatge de la moreneta



Vist desde Santa Cecilia.



6 incendis van cremar la zona entre el 7 i el 18 d'agost de 1986.



Monument a l'enteniment...


📷 Fotografías extretes d'internet

POU DEL SAURI



 

Desdé Trinitat a Sta Anna, trobem el GR que mena de Sta Cecília.

Si ens fixem be ,en un punt en concret, prop de la ermita de sant Benet, s'observa una llosa de ciment amb uns passamans fixats i gran quantitat de pedruscall abocat pendent avall, son las restes de la base d’una antiga torre del petit telefèric per on es transportaven els materials per fer les obres d'un pou obert per cercar-hi aigua.

Aquet ,resta avui dia tapat per la vegetació, tot i que s'hi aprecia un petit forat relacionat amb aquesta activitat. 




En el camí dels Totxos, situat per sota tambe trobarem restes d'aquet pas.

Aquest camí se’l conegué, en una època, com el Camí del Saurí.


********************


Als anys 40 del segle passat en aquest indret es van estar perforant, sense èxit, pous per cercar l'aigua que eixia als Degotalls degut a la poca capacitat que hi havia per amagatzemar aigua i la necessitat creixent de la mateixa.







El suministrament insuficient d'aigua era un gran problema al monastir, ja que abans es tenía que recollir l'aigua que corria avall pel torrent de la Vall Mala des de més amunt de Sta Anna on encara es poden trobar brides i trossos de tub d'aquesta istal·lació. 

l'Any 1946 es va col·locar el tub que des de Can Gomis al Llobregat solucionaria la històrica manca d'aigua dalt el Monestir.

A partir d’aquest any ja no calgué recórrer a cap Sauri ni fer perforacions a la muntanya per buscar aigua. 


************************



El Diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans ens diu que un saurí és una «persona que amb una vareta a la mà o altre mitjà, endevina o pretén endevinar l’existència d’aigües subterrànies o altra cosa oculta sota terra». De fet, molta gent, quan sent aquest mot, s'imagina algú mirant de trobar aigua amb l'ajuda d'unes varetes que li mostren l'indret en què hi hauria un pou desconegut fins aleshores.


Què és un saurí i com pots buscar aigua amb la radioestèsia?

La rabdomància és l'art del saurí, que s'ha practicat des de temps immemorials. Fa 8.000 anys que existeixen gravats que mostren saurins en acció que miren de trobar aigua. Els saurins han estat presents en un gran nombre de cultures; de fet, n'hi ha hagut entre els guies, líders o sacerdots dels romans, dels germànics, dels grecs, dels celtes, dels hebreus, dels caldeus, dels egipcis, dels sumeris i dels esquimals. 

Dins de la Bíblia, hi podem trobar el nom d'un saurí molt rellevant: Moisès. Aquest guia del poble jueu mirava de trobar aigua al desert del Sinaí pels volts del 1250 a. C., amb l'ajuda d'un bastó. En un temps passat, els prínceps i els monarques contractaven saurins per tal de descobrir metalls amagats sota terra, minerals subterranis o torrents.



A l'època del monarca Lluís XIII de França, el baró de Beausoleil i Martine de Bertereau, que era la seva dona, van trobar 150 mines gràcies a l'ajuda de diverses varetes de saurí.


L'art dels saurins va topar amb l'Església al llarg d'un bon grapat d'anys, perquè es contemplava com una cosa relacionada amb la bruixeria. Sigui com sigui, un gran nombre de sacerdots i jesuïtes van recórrer a la rabdomància. De fet, l'any 1693 el pare jesuïta Le Lorrain va publicar una obra anomenada 'La física oculta', que tractava aquesta temàtica. L'any 1701, després d'haver-la investigat, la Inquisició va incloure l'obra en una llista negra. 


Quan es tracta de parlar de saurins, no podem oblidar-nos d'un altre concepte nou: la radioestèsia, que seria l'habilitat de veure tot allò que no és visible. Concretament, consistiria en el fet de poder capturar les ones que emeten els cossos, siguin visibles o no, per tal de fer-ne una identificació —tant si és de lluny com de prop— i de poder concretar on s'ubiquen, quina composició tenen, quina és la seva naturalesa i en quina quantitat els trobem. La radioestèsia fa que el saurí pugui trobar brolladors, aigua o jaciments amagats. La imatge del saurí que mira de trobar aigua és del tot certa!


Igualment, hi ha moltes persones que afirmen que la radioestèsia és un mètode molt bo de clarividència, que contribueix al descobriment de diversos aspectes del futur, perquè cada persona pot transmetre un magnetisme o energia. De la mateixa manera, afirmen que cadascú té sensibilitat a la radioestèsia tal com passa amb els sentits, i que únicament cal disposar de voluntat per tal de poder-la desenvolupar i de treure'n profit.


Font sobre els Sauris: Catalunya Diari.

EL TARRABASTALL

 



Anècdota dels anys 60' succeïda a Sant Benet extreta i copiada totalment del fabulós blog d'en Josep Batlle :

"Hi ha vida més enllà de l'escalada".

On l'Albert Iglesias li explicava una història digna de ser recordada.


- Del Clot a la Sagrada Família. Molt sovint hi pujavem. Allà l'Albert o algun coetani seu ens explicava alguna "batalleta". Mentrestant, ell dibuixava alguna de les seves populars ressenyes tot assenyalant els merlets, sabines... a l'hora que gesticulant feia el pas clau amb aquella coneguda coreografia.

Amb en "Harry" , en Julio de tant en tant feiem de "cobradors del frac", o de "segurates" de fortuna durant les vacances de Nadal. Eren finals dels 70s i no era fàcil conseguir algun ferro o algun mosquetó, i sempre feiem un bescanvi per la feina feta.

Sempre els he guardat afecte a ell i a la Carmen, i d'any en any sempre els faig alguna visita.

L'any passat i en motiu de l'encàrrec de les cal·ligrafies del baldaquí de la Sagrada Família, vaig passar a fer la visita.

Com sempre mil viaranys diferents porten la nostra conversa a través, com no, del món montserratí; escalades, racons, en Basili...

No recordo com, però de sobte em pregunta si sabia d'on habien sortit els blocs que hi han davant de l'ermita de Sant Benet.






- Collons, doncs de la muntanya no?

Intuia però que m'anava a explicar una història que de ben segur desconeixia.

Amb les seves pauses en els moments adients tot mirant-te per sobre les seves ulleres, l'Albert m'explica la història.


Allà l'any 1960 en Muntaña feia el servei militar a Barcelona en un polvorí, i sembla ser que com a "divertimento" es va endur cap a Montserrat una carrega de pólvora d'una munició de gran calibre.



Fotografía de la xarxa.

Al nostre personatge no se li va acudir res més que després de col·locar la pólvora i una llarga metxa a la llastra de l'agulla del Guarda i detonar-la.

Es veu que es va produir una explosió d'una magnitud que poc s'imaginaven i que va provocar el desprendiment dels blocs que encara estan davant de Sant Benet.


Fotografia de la xarxa.


El tarrabastall es va sentir des de el Monestir on hi havia sempre presència de la "Benemérita". De fet em venen al cap esdeveniments, que de vegades no vull ni recordar, durant la castanyada del 84 amb els del "tricormio" com artistes convidats. Els protagonistes que corrien més que en un "encierro" dels S. Fermines, ja us els presentaré un altre dia.

El mateix dia van marxar de S. Benet pel camí de l'Arrel per no passar pel Monestir. 

A l'endemà la guàrdia civil va pujar al refugi sense poder treure'n l'aigua clara del que va succeir.

Diu l'Albert que la olor a pólvora va persistir durant molt temps al lloc on va ser col·locada.


Mai millor dit que a Montserrat cada roc, per petit que sigui, té la seva propia història.


LA BALMA DE LA MOMIETA I LES SEVES MISTERIOSES CASSOLETES


Des del Monestir anem al refugi de Sant Benet, passem una mena de porta de pedra i quan el camí es bifurca, prenem el trencall de la dreta (cap a Trinitats). Passem pel costat de la Trumfa i després un corriol a l’esquerra ens porta a peu de la momieta per la cara sud.



Durant molts anys la momieta va viure a l'ombra de la seva germana gran sent coneguda com l'orella de la mòmia, estant envoltada d'ermites als costats (Trinitat i Sant Benet) i per sobre (Sant Salvador).

És evident que la vida eremita era molt activa a la zona de Tebaida.


El primer detall significatiu que trobem pujant per la placa, a la base del monòlit és un possible petroglif.

Segurament els petroglifs fos el primer sistema de comunicació no verbal de la història de la humanitat. Són incisions executades en tou. Els gravats d'aquests petroglifs es van fer quan el suport petri romania en estat hidroplàstic. La majoria d'aquests petroglifs romanen encastats a les superfícies de les estructures, per la qual cosa tot indica que és l'obra d'una mateixa civilització.



un cop a la base del monòlit ens trobem amb una gran balma.



En un dels seus extrems (el més protegit de les inclemències meteorològiques), es troba una petita construcció a manera de mur.



i per sota d'aquest, a la vora de la rampa, les característiques cassoletes manuals de Montserrat, potser delimitant la zona albergaven algun tipus de tancat o pal amb cordes que protegia de la possible caiguda al pas.



cassoleta antiga realitzada a mà.


aquí s'hi aprecia perfectament.


Perquè creieu que serien?

L'INSOLIT AMAGATALL DEL CRIST DE MONTSERRAT DURANT LA GUERRA CIVIL



L'OBRA DE MIGUEL ÁNGEL

Un jove republicà va salvar la imatge ocultant-la al cup (Recipient on es trepitja el raïm, es premsa l'oliva o es pica la poma per obtenir el most, l'oli o la sidra) de casa seva a Castellolí.

*************

El Crist d'ivori, atribuït a Miquel Àngel, que presideix la basílica de Montserrat, va ser tret del monestir el juliol de 1936 per un jove aprenent de forner, per evitar que fos destruït pels grups incontrolats que aquells dies cremaven esglésies i es prenien la justícia pel seu compte. És una història poc coneguda que mereix ser explicada. Seguint les instruccions d'un monjo, aquell jove es va endur el Crist amb bicicleta, dins un sac de carbó, i durant els tres anys de la guerra va estar amagat a l'interior d'un cup, buit és clar, a Castellolí, una dotzena de quilòmetres de Montserrat.


Aquell jove va ser mobilitzat uns mesos després, va combatre com a soldat republicà al front i després de la retirada va acabar al camp de concentració d'Argelers, i després al de Saint Cyprien. Només quan va poder sortir i tornar a casa, va restituir la comunitat benedictina l'escultura del Crist i altres peces que havia amagat. A canvi, li van regalar una imatge de la Mare de Déu.



Màrius Costa Prat, que així es deia, tenia 18 anys quan va esclatar la guerra. Vivia a Cal Peret de Castellolí i cada dia pujava amb bicicleta a Montserrat per aprendre l'ofici de forner i pastisser. Però el juliol del 36 tot va canviar. La Generalitat per mitjà del conseller de Governació Josep M. Espanya va enviar els mossos d'esquadra per possessionar-se del monestir. Els detalls d'aquells primers dies de la revolució els ha explicat el pare Josep Massot i Muntaner al llibre La guerra civil a Montserrat. Es tractava d'evitar la reacció dels comitès esperonats per la FAI i els elements descontrolats. El doctor Joan Soler i Pla, diputat al Parlament per Unió Catalanista-Estat Català, cosí d'un monjo, va ser enviat la mateixa tarda del 22 de juliol per dirigir els mossos i la seva arribada va ser providencial. “Soler i Pla va ordenar als mossos –ens comenta Massot i Muntaner– que disparessin, si calia, davant d'un grup d'incendiaris disposat a tot, i es diu que va ser llavors quan aquests anarquistes se'n van anar a Vic a cremar la catedral”.


L'abat Marcet va gestionar amb el conseller de Cultura Ventura Gassol la sortida dels 150 monjos de la comunitat. La major part van marxar a l'exili amb vaixell, però n'hi va haver 23 que van ser detinguts i assassinats. El 24 de juliol va arribar Joan Puig i Ferreter com a delegat de la Generalitat. Posteriorment va explicar la seva versió dels fets a les profanacions. Canviant noms, ell n'és el protagonista, Janet Masdeu, responsable de Montcalm (Montserrat), monestir nacional de Galidònia (Catalunya).



El 3 d'agost Puig i Ferreter passa a ser conseller de Sanitat i Carles Gerhard, que havia estat diputat d'Unió Socialista de Catalunya, és anomenat “conservador de tots els edificis de Montserrat i de tots els objectes que continguin”. Es reobre el funicular i els restaurants i el lloguer de les cel·les.


Durant la guerra, Montserrat va ser fins i tot residència temporal del president de la Generalitat Lluís Companys i del president de la República Manuel Azaña en moments puntuals. I en allò que ara és el menjador dels monjos es va celebrar una de les últimes reunions de les Corts republicanes. Només va quedar el monjo Carles Areso, porter, fins que el gener del 1938 va ser també empresonat, acusat de pertànyer a la Cinquena Columna.


Un dels incidents dels primers dies va ser el descobriment d'unes 40 armes del sometent, integrat per civils i algun monjo, que mai no s'havien utilitzat. Però allò que creava més tensió eren els rumors sobre l'existència d'un tresor format per objectes d'or i plata.



Què va passar amb les obres d'art i altres peces de gran valor de Montserrat? Gràcies a unes anotacions manuscrites del monjo Areso, a les memòries de Gerhard ia les investigacions de Massot i Muntaner, es pot reconstruir la sort d'aquestes peces, la majoria de les quals es van salvar. Una part es va amagar darrere d'una paret falsa construïda per un paleta de confiança.


D'altres, entre elles la imatge romànica de la Mare de Déu de Montserrat, es van camuflar en un traster, cosa que ara és l'anomenada sala gòtica, difícil de localitzar en un monestir ple d'espais laberíntics. Segons Massot i Muntaner, van ser un grup de monjos els que van canviar la imatge original per una rèplica, sense que ho sabés l'abat. I durant tota la guerra la Generalitat va defensar la imatge falsa. És més, el gener del 39, el Govern decideix treure de Montserrat la imatge de la Moreneta, la falsa, juntament amb diverses pintures, inclosa una pintura atribuïda a El Greco, que anys després també es va demostrar falsa, que van ser traslladades fins a la frontera . No hi va haver temps per treure-les d'Espanya i les tropes franquistes les van recuperar i tornar. Aquells darrers dies de la guerra es va enviar dinamita a Montserrat per destruir el monestir. "Un comissari polític del PSUC i el director de l'hospital de campanya que era catòlic, els últims responsables que ja quedaven en plena retirada, ho van evitar", afirma l'historiador montserratí. I Massot i Muntaner rebel·la un altre detall: “Els monjos també van canviar la imatge autèntica per la rèplica en dues ocasions més: a la Setmana Tràgica i quan va morir Franco”.


Per diversificar els amagatalls, el monjo Areso va confiar algunes peces a joves treballadors del monestir. A un altre aprenent de confiter, Josep Sellarés, li va lliurar una col·lecció de segells. Però no hi va haver tanta sort perquè el noi els va amagar sota el paviment del corral de casa seva a Sant Salvador de Guardiola i les humitats els van fer malbé. A l'altre aprenent, Màrius, li va proposar de treure més peces i un dia va anar fins i tot amb el seu pare i se les van emportar en carro.



El Crist, que segons un estudi de l'historiador Anscari Mundó és un autèntic Miquel Àngel, se'l va endur sense la creu dins una caixa llarga. Montserrat Costa, filla de Màrius, recorda que aquesta història la va sentir per primera vegada quan tenia 18 anys però que al poble ningú no la sabia. "Em va dir que també havia amagat una arqueta de plata, petites imatges, uns rosaris i un llibre antic de tapes dures i fulles com de seda, una mena d'índex de la biblioteca de Montserrat". Una germana petita de Màrius, la Mercè, que després es va fer monja i va morir poc abans del Nadal passat, recordava que havia baixat més d'una vegada al cup amb una escala i desenterrava el Crist d'entre la carboneta per jugar, cosa que feia enfadar i molt al seu pare que els tenia prohibit parlar-ne amb ningú. Màrius també havia anat alguna vegada a Barcelona a portar pastissos i pa als monjos que estaven amagats a pisos.


Extret d'un article de Josep Playà Maset publicat a "la Vanguardia"16/03/2019.

📷 Museu de Montserrat.


Des de l'any 1959 es troba penjat d'una gran corona de plata sobre l'altar major de la basílica de Montserrat 



LA GUERRA DEL FRANCES


La nit del 10 a l'11 d'octubre del 1811 està marcada amb lletres de foc a la historia de Montserrat. Fa més de 200 anys que el santuari desapareixia engolit per les flames com a conseqüència de la guerra del Francès. Les tropes napoleòniques, liderades pel general Suchet, van provocar un incendi que va acabar amb el monestir. 

A conseqüència de la mateixa guerra totes les ermites van ser destruïdes i els ermitans que hi vivien massacrats.

En aquest post podreu llegir com es va salvar la moreneta de les ordres Franceses.



A les diferents seqüències d'aquest gravat antic podem apreciar la batalla que es va lliurar a la presa de l'ermita de sant Dimas.



Dies abans de l´arribada dels francesos, l´ermità de Sant Dimes va amagar la imagen de la mare de deu de la basílica en un amagatall de l´ermita. Es va posar una còpia de la imatge a l'altar major, que els francesos van fer miques. Tot i això, van trobar l'autèntica, però no la van saber identificar perquè estava "nua" i es va salvar. Abans, es vestia sempre la Mare de Déu amb una vestimenta acampanada i només se li veia la cara, les mans i el nen.


Al no identificar-la, la van deixar tirada en un hort. Va estar així tres mesos, molt plujosos, i la policromia es va deteriorar força. Després de la guerra, es va restaurar aquí mateix.

Els diaris antinapoleònics de l'època van dir que s'havia de posar un rètol que digués: “Aquí va estar Montserrat”. Tothom estava convençut que  Montserrat s'havia acabat.

Però no , perquè els monjos se sentien servidors de la Mare de Déu. Molts, davant la ruïna, van tornar a casa seva, però va quedar un grup important que va tornar al monestir amb unes condicions terribles.



vista de la façana del monestir que seria apedaçada a finals de 1861.

📷 Fotografía extreta del llibre "Montserrat recull gráfic"



També la indumentària que duu la imatge ha sofert variacions al llarg del temps. La imatge havia estat inicialment vestida amb dues peces blau-granes, una camisa interior vermella i una coberta blava, que són els colors típics dels vestits de la Mare de Déu. Al capdamunt d'aquestes peces s'hi posava la mantellina brodada. En temps moderns, es va decidir de treure els vestits de roba que la Mare de Déu havia dut sempre i es pintà tota la talla amb el color daurat actual perquè això contribuïa a diferenciar-la d'altres talles de verges hispàniques.



mapa il·lustratiu realitzat el 1806 per Alexandre Laborde.

L’emperador Napoleó va agregar Laborde al seu seguici com a expert en temes espanyols.

Pocs mesos després començava a Espanya la Guerra de Napoleó i, pel que es refereix a Montserrat, gairebé tot allò que Laborde havia fet dibuixar, les tropes franceses comandades pel general Suchet ho van ensorrar i reduir a ruïnes



Planol situació de la basílica i de les ermites.

A la dreta el Llobregat amb Monistrol riu amunt.

Detall del convent i basílica (1), i de les ermites de Santa Anna (2) Sant Salvador (5) la Trinitat (6), la Santa creu (7), Sant Dimas (8) i Sant Benet (9)


Emplaçament de les ermites de Sant Miquel (10) i de la cova de la verge (16); a dalt de la muntanya: Sant Jaume (11), Santa Magdalena (12), Sant Onofre (13), Sant Joan (14) i Santa Caterina (15).



Detall de les ermites de Sant Jeroni (3) i Sant Antoni (4) i dels senders que hi menen.



El monestir anys després de la guerra del Francès.

Litografies de Jean-Charles Langlois.1830.