BLOG DIRIGIT A TOTES AQUELLES PERSONES AMB ESPERIT MONTSERRATI QUE VULGUIN ENDINSAR-SE A LA MONTANYA PER REALITZAR ALGUNA INTRÉPIDA ACTIVITAT DESITJANT COMPLEMENTAR UNA MICA LA SEVA INFORMACIÓ

ESCLETXA DEL MORO (Cova de Sant Jeroni)

 



Recorregut per una impresionant escletxa ascendent situada en un recondit lloc entre la pared de l'aeri de sant Jeroni i la Canal del Moro.

Coneguda des de temps immemorials, pero sense despertar cap intarés espeleologlc. El Pare Guiu-Camps. monjo de l'abadia de Montserrat, en una entrevista a membres del GE Pedraforca el 1971, els hi fa esment d'una escletxa al funicular de Sant Jeroni,i ells, sense vlsltar-la la Incorporen al cataleg montserratí (1974)com a Cova de Sant Jeroni. La primera exploració que coneixem és la de membres del GES-CMB el malg del 1976. durant els treballs de catalogacio del volum 3 del Catálogo espeleologico de la provincia de Barcelona, que mai es va arribar a publicar. Sembla que els escaladors la conelxen com Escletxa del Moro.

Cal puntualitzar que és una ruta tècnica on haurem de grimpar i escalar en algun tram.

                          situació al mapa





situació de la escletxa encerclada en vermell


Acces 

Deixarem el cotxe a l'antiga estació inferior de l'aeri de Sant Jeroni ,pugem per la rampa d'asfalt que surt al costat de la carretera per anar a buscar el tram de pujada que en pocs minuts ens acosta al camí de l'Arrel.



Prenem direcció paret de l'aeri per arribar a una petita corva on començarem a pujar pel torrent de l'escletxa del moro, l'inici és molt evident ,una torrentera de blocs que haurem d'anar grimpant , fins que trobem uns trams més complicats amb unes cordes fixes, que anirem seguín, a les quals després se'ls afegeix un cable de vida.




Aquest és el camí emprat pels escaladors per a l'aproximació a la majoria de vies de la paret de l'aeri.







📷 Joan Vidal 

Acabades les cordes caldra anar resseguint la base de la paret cap a l'esquerra en sentit ascendent.






Arribarem a una zona més vertical tenint de 
superar un ressalt grimpant uns metres una mica complicats.





Arribarem a l'espectacular escletxa.


La boca es presenta com una escletxa d'uns 15 metres d'alt per uns 2 d'ample,un cop superad el conducte superior és pla i guanya una mica d'amplada.





Tot seguit tindrem d'escalar amb compte una galeria ascendent d'uns 45o d'Inclinació i uns 10 metres sense cap protecció (IV+),on es troba una curta corda de 4 metres a la zona superior.




Aquí és quan apareix la cirereta del pastís.

De sobte entrem en una gran i espectacular cova. (Cova de Sant Jeroni)









Dins apreciem enormes blocs de pedra en preuat equilibri i tol el sól recobert per una colada estalagmitica .




📷 Joan Vidal



📷 Joan Vidal 


Es pot realitzar un últim tram escalant una 20 m per una placa on trobarem fins a 4 assegurances i que ens portarà a un petit balcó natural en el qual podrem admirar aquesta cavitat tan especial.



📷 Joan Vidal 


Una oxidada cadena amb mosquetó ens facilita el descens.



Només queda rapelar per on hem anat pujat (trobarem instal·lacions amb mallon).



El retorn és pel mateix camí que hem fet de pujada.



Material

Arnés, aconsellable peus de gat,4 cintes,1corda 50m, material per rapelar i casc.

Imprescindible frontal.

L'ENERGIA TEL·ÚRICA


Un corrent tel·lúric (del llatí tellūs, "terra"), o corrent terrestre, és un corrent elèctric que es mou sota terra oa través del mar. Els corrents tel·lúrics són el resultat tant de causes naturals com de l'activitat humana, i els corrents discrets interactuen en un patró complex.

Els animals i l'energia tel·lúrica

La majoria de persones sóm incapaços de captar les forces que provenen de la Terra. En canvi, els animals sí que tenen aquesta facultat desenvolupada. De fet, les catàstrofes naturals són detectades amb antelació per la majoria d'animals, però no pels éssers humans, els quals hem perdut aquesta sensibilitat singular.

Actualment se sap que les abelles o les formigues s'instal·len en aquells llocs adequats des del punt de vista de l'energia tel·lúrica.

La muntanya de Montserrat té una energia especial. Com altres centres energétics del món, diuen que la Muntanya és un dels xacres del planeta.



A tocar de l'ermita de Sant Jaume trobarem el que se suposa era un refugi trogloditic, un forat angost del qual s'han realitzat diversos estudis de les energies tel·lúriques tan presents a la muntanya de Montserrat.

L'energia tel-lúrica procedeix del interior de la terra i puja fins a la superficie, incidint en la biologia terrestre. - També es pot definir com: una energia cosmica que quan es creua amb centres d'energia terrestre, com ara els rius subterranis. genera un camp magnétic, degut a la fricció de l'aigua subterránia en moviment contra les superfícies que la delimiten, produint les corrents eléctriques i els camps electromagnétics naturals de la terra.ja que la terra es pot considerar com un gran generador eléctric. 

Els druides n'eren mestres, doncs internaven als seus alumnes, des de molt petits fins als 20 anys, en contacte total amb la natura i aixó els permetia coneixer les plantes, els seus poders medicinals, els astres i el contacte amb els esperits de la natura. Eren mags i endevins amb medis naturals ... Pero tenien un gran problema i és que les ensenyances es feien per via oral, no hi havia escrits i per aixo s'ha perdut aquella mena de ciéncia-religió. 

Els senders del Drac, els camins de la Serp o bé les linies Ley són diferents noms en que són conegudes aquestes alineacions d'energia, que es localitzen en vértex magnétics, a la majoria en llocs sagrats Alguns d'aquests llocs sagrats són: el famós Stonehenge, Glastonbury, la Catedral de Chartres i Montserrat (considerat un gran vértex magnétic) També es diu que el Camí de Santiago segueix per una línia Ley.

El triangle màgic de Catalunya

El planeta Terra és ple de corrents energètics que envolten el globus com una troca de llana. La malla de vectors enèrgètics és tan complexa i espessa que es pot afirmar que gairebé qualsevol racó del món és apte per captar algun tipus d'energia.

No obstant això, de tant en tant és interessant assenyalar la presència explícita de zones que, per la seva ubicació geologràfica particular, són hubs energètics d'especial singularitat.

És el que passa amb una de les zones més màgiques de Catalunya. Es tracta de la zona que queda a l'interior del que anomenen el triangle energètic. Aquest triangle delimitat per tres vèrtexs que, per les seves característiques geològiques i geogràfiques, són tres grans centres d'energia tel·lúrica. Aquests vèrtexs són; la muntanya de Montjuïc, la serra de Montserrat i el massís del Montseny.




EL SEGREST DE LA MORENETA

 





El dia 10 del mes de juny del 2023 es compliran  78 anys de la col·locació de la primera imatge de la verge de Montserrat al cim del Cavall Bernat.
Aquesta primera imatge de pedra artificial, amb els anys es va anar deteriorant i es va tenir la idea de canviar-la per una metàl·lica que en teoría tindria que durar molt més.
Es va començar a recollir,metall d'alumini  procedent dels utensilis usats dels excursionistas: cantimplores, coberts, plats, carmanyoles, etc.,
amb la qual fondre una nova imatge.
Aquest és un post sobre el que esdevingué amb aquesta malmesa imatge...



El 21 d'octubre del 1956 va ser un gran dia per a l'excursionisme català. Milers d'excursionistes van pujar fins al monestir, on després d'una missa i unes paraules del Pare Abad la imatge va anar en processó pels camins de la muntanya fins al peu del Cavall. Allà una cordada formada per un membre de cada grup d'escalada dels diversos Clubs existents a Catalunya, van ajudar Jordi Panyella (Pany) a pujar-la a l'esquena fins al cim en una motxilla especial, facilitada pels germans Sanjust.

📷(Imatge extreta del noticiari NODO)



Uns 30 escaladors, encapçalats per Jordi Panyella "Pany", van pujar la imatge per la via normal.
Cal recordar que la imatge era una rèplica exacta de l'existent a l'abadia i pesava 30 quilos.





Imatge del pedestal sense la moreneta 


L'any 1986 uns desconeguts arrancàn la imatge i l'estimbàn muntanya avall. Els mateixos enviaren dos escrits anònims. El primer anunciant el seu "segrest" i demanant un rescat de 25 milions de pessetes. En el segon comunicaren la seva defenestració. La imatge va passar uns mesos perduda entre la vegetació fins que un grup la va localitzar i la va donar al museu "cavall bernat" de sant Cugat.( Encara que avui dia s'exhibeix al museu del Bruc )Els culpables no es van poder identificar mai.

📷Periódico de Catalunya,divendres,4 juliol,1986.



Imatge d'alumini de la verge a dalt del cavall bernat ,ja amb les mans amputades per actes vandàlics ,abans del segrest...
📷 




El 25 d'octubre de 1987 una nova imatge de la Moreneta va ser reposada al cim del Cavall, en una multitudinária festa organitzada pel Grup Cavall Bernat. L'escultura, feta per l'escalador Jordi alvarez,amb acer de 40 mm i una protecció de zenc pesa 350 kilos, va ser transportada amb helicópter.



En aquestes fotografies es poden apreciar les tres morenetes que han estat al cim del cavall bernat de Montserrat.
1-pedra artificial (1945) 
2-alumini (1965) 
3-es l'actual i és de ferro (1987)


MEGALIT DEL TORRENT DE LA DIABLERA

 


Amable excursió on passarem per una zona d'interés arqueologic senyalitzada pel Patronat de la Muntanya de Montserrat ,tot veient un curios megalit.

També se'l coneix amb els noms de 'Megalit de la Diablera" i "La Pedra Dreta". 

Alguns autors han considerat que es tracta d'una fita funerària, aixecada per l'home aprofitant una pedra caiguda de la muntanya de forma natural, que senyala un lloc d'enterrament. 

(Encara que n'hi ha estudiosos que dubten de l'autenticitat del monument, apuntant que sigui una formació merament natural).



Es tracta d'un primitu monument funerari atipic en aquesta zona. Tant per la seva forma com per la col-locació de les pedres. situat damunt de la Cova Tapada, utilitzada com a cova d'enterrament i inhumació col-lectiva. A uns 20 metres del megalit es va localitzar sota una gran roca caiguda , un fragment de crani. ossos humans molt deteriorats. un vas eneolític. ceramica molt fragmentada i cendres. 

Ruta curta i senzilla realitzada tota per pista i que podem complementar amb moltes altres localitzacions, com Els Pallers, refugi Vicens Barbé o una bonica passejada per la zona d'agulles o del Bruc.


Aproximació 

Sortim de Can Maçana i un cop arribem al Coll de Guirló hi ha un rètol que indica el camí que surta a la dreta i en baixada cap a la zona dels Pallers i al Bruc a través del torrent de la Diablera. Aquesta és una zona de coves i de cacera dels homes prehistòrics i el Megàlit n’és una prova evident.



Poc minuts després de deixa el Coll de Guirló ,a la dreta, un senyal indica la petita zona on hi ha restes arqueològiques de civilització calcolítica a Montserrat.

Al mig del torrent de la Diablera, trobem aquest megàlit possiblement de l'edat del bronze, consistent en tres grans pedres, dues de les quals actuen de suport a una de central més gran, situada en posició vertical.




A mitjans dels segle XIX, Joan Maria Casas de Müller, va excavar la cova situada al peu del megàlit, coneguda amb el nom de Cova Tapada ,trobant, ossos d'animals, l' esquelet d'un isard, diversos vasos fragmentats, un punxó d'os fragmentat i 6 cranis humans que estaven en relatiu bon estat de conservació, a excepció de les mandíbules inferiors que curiosament no n'aparegué cap. En total es van comptabilitzar la presència de 25 individus.

Sembla que la cova va actuar de cambra funerària.


Cova de les Goteres.





A molts pocs metres del senyal, a l’esquerra, hi surt un petit corriol que puja i porta a un altre abric natural conegut com a cova de les Goteres, on a mitjan segle XX Pere Redón trobà també restes d’una antiga civilització.







TAXUS BACCATA




El teix és un arbre singular, de creixement molt lent i de gran longevitat, del que existeixen exemplars mil·lenaris.(segons estudis realitzats es diu que poden arribar als 4000 anys)





És un arbre que, per la toxicitat de les seves fulles (no aixi dels seus fruits,els quals es poden menjar),ha viscut envoltat d'una certa llegenda negra i ha viscut associat a la mort i a pràctiques paganes relacionades amb la cultura celta, per a la qual era un arbre sagrat. Potser per aquest motiu és un arbre que pot trobar-se al costat d'algunes esglésies cristianes, que van ser construïdes per neutralitzar-ne els cultes pagans que s'hi practicaven.




En la cultura Celta el teix tenia assignat un mes dedicat al ell específicament, i és on se situava el Samhain o Festa dels Morts. I lluny de ser un arbre temut per aquest significat, la veritat és que és un dels més importants dels celtes, perquè es trobava directament relacionat amb el pas de les ànimes cap a l'altre món després de la mort. En moltes parts de Gran Bretanya i Irlanda podem veure un arbre de teix en cada cementiri. I molts arriben a creure que les seves arrels es dirigeixen especialment a la boca de cadascun dels difunts enterrats al cementiri, per treure'ls els secrets que es van guardar en vida, que recorren tot el teix fins a ser enviats al vent a través de les seves fulles . Els antics pobles de la cultura cèltica també ho van usar com a verí per a suicidarse durant les guerres cantabrocastellans astures, abans d'esdevenir esclaus romans. El obtenien en convertir les llavors de teix en una substància per beure. Se sap que l'arbre del teix era utilitzat com un lloc de reunió, cada vegada que es convocava, tocant la campana de l'església, o per realitzar festes i balls de la regió, costum que ha arribat fins als nostres temps





Conegut Pas de la Canal dels micos on las branques d'un gran teix ens ajudan a progresar.


Per tota la muntanya de Montserrat si els busquem bé ,trobarem diversos exemplars, alguns dels quals es troben situats en llocs prácticament inaccessibles. 




A causa de la qualitat de la seva fusta, la mà de l'home ha fet desaparèixer aquest arbre de les muntanyes de la regió, però a Montserrat ha sobreviscut gràcies a la dificultat d'accés i de desplaçament pel terreny. En aquesta màgica muntanya el trobarem gairebé sempre en els espais que queden entre les formacions verticals de pedra (gairebe sempre canals),com guardians dels estrets passos cap a les zones més elevades.


Curiosament pot arribar a ser mortal si s'ingereix en grans quantitats però, tot i això, pot arribar a combatre fins a 14 tipus de càncer diferents, sent un dels anticancerígens més importants que existeixen actualment.



Ara fa uns anys es va descobrir que un component de la seva escorça, el taxol, era molt eficaç en tractaments de quimioteràpia contra el càncer. D'això n'ha quedat fer una "sessió de taxol". Per sort, s'ha descobert la manera de sintetitzar aquesta substància en laboratori i evitar una sobreexplotació d'aquests arbres ja escassos que hagués provocat la seva desaparició.


Resulta fascinant descobrir exemplars potser mil·lenaris, amb la seva soca d'arrels recargolades, que ens porten a imaginar mil i una aventures de follets entremaliats entre les giragonses de les seves formes capricioses.



La canal dels Arínjols (situada entre la pared de Diables i Patriarques),està reconeguda en l’Inventari de boscos singulars de Catalunya, amb la població més abundant de teixos a Montserrat.



L’inventari de la població de teixos existents a la canal dels Arínjols, al vessant nord de Montserrat, s’inicia el 2009.Es va procedir a marcar tots els exemplars de d'aquesta especie per poder seguir el creixement amb unes xapites numerades, de les quals rarament en veurem cap, ja que el col·leccionisme furtiu montserratí ha fet efecte. 

També ha tingut molt a veure l'entrada de la cabra salvatge a Montserrat (que s'alimenta de teix, entre molts altres arbres i arbustos) i l'erosió creixent de la mateixa canal.

El senderisme a la zona facilitava l’activitat erosiva de l’aigua; com que no hi había un camí marcat, el pas de la gent desenterrava i trepitjava les arrels dels arbres modificant l’estabilitat del sòl. És difícil caminar per la canal (pel seu pendent i perquè el material del sòl no és estable) i el trepig no es concentra en una única zona de pas sinó que es dispersa arreu.



Per aquets motius el Patronat de la Muntanya de Montserrat va creure oportú tancar tanca el pas de persones a la canal dels Arínjols per a millorar l’estat de conservació d’aquest espai singular i els seus teixos.





EL SIGNIFICAT OCULT DE "DIE GEHEIMNISSE" ("ELS MISTERIS")




Aquet post tracta de la gran rellevància que la muntanya de Montserrat va adquirir per al Romanticisme alemany, a partir de la visita que l'antropòleg Wilhelm von Humboldt va fer a Montserrat a principis del segle XIX. 

Com a fruit d'aquest viatge, Humboldt va escriure l'assaig “El Montserrat” i el va dedicar a JW. von Goethe qui, al seu torn, ho va transmetre immediatament al poeta F. Schiller per a la seva publicació. Goethe va arribar a definir Montserrat com a símbol del creixement espiritual de l'home en observar la impressionant similitud entre el contingut del seu anterior poema religiós "Els Misteris" i l'experiència personal de Humboldt en la visita a la muntanya i les ermites.

El significat ocult de «Die Geheimnisse" ("Els misteris")

El poema ens parla d'un jove religiós, el germà Marc,que com bon pelegrí recorre un paisatge de naturalesa desconegut i es va enfilant fatigosament per una muntanya elevada a través d'un sinuós camí.

De cop i volta veu una ampla i assolellada vall i el cim de d'una muntanya.

De lluny sent una campana i albira una llum blanca i resplendent, pensa que algú viu per aquests verals i decideix acostar-s'hi.

El símbol de la rosa i la creu que apareix a la porta simbolitza la protesta (germandat dels Rosa-Creu) davant el que és etern.La naturalesa i la humanitat lligades a la religió, per assolir l'harmonia de l'ésser humà.

La unió de la rosa amb la creu, doncs, és la solució d'un dels misteris.

Marc truca la portar del Monestir i es rebut per dotze monjos guerrers que viuen com a ermitans en aquell lloc salvatge per buscar déu a la seva manera.

Però arriba en un moment crític perquè el superior (al que anomenen Humà) està a punt de morir i encara no ha designat successor.

La comunitat explica a Marc que tots els seus membres han deixat els plaers del món exterior i ara viuen reclosos en una nova vida.

Després s'introdueix a una de les sales del monestir on descobreix una estada amb una creu i un cercle de tretze setials decorats amb estranys símbols.

Cansat es retira a una cel·la i de matinada sent una música estranya.

Vol entrar de nou al monestir, però la porta està tancada i per una finestra pot veure un ritual secret celebrat al jardí de l'edifici: veu tres joves amb corones de flors al cap que porten torxes enceses, fins que desapareixen. I aquí acaba el poema.



"Matins". oli d'Otto Knille (1832-1898): el quadre provoca una sensació misteriosa enfront dels monjos. que podrian representar els Rosa-Creu del poema de Goethe ben be.


Es tracta d'un poema inconclús, però que presenta les claus per entendre el que Goethe pensava sobre allò religiós. Ens descriu la religió en clau naturalista; una naturalesa salvatge, el fenomen dels ermitans guerrers i la meditació.


Més enllà de poeta, pintor, escriptor, científic i polític Goethe va adquirir durant la seva vida un gran coneixement de l'esoterisme i fins i tot de l'ocultisme, i va confirmar que va ser membre de la lògia Amàlia de la maçoneria alemanya fundada a Berlín.


Goethe mai va posar els peus a la península Ibèrica. Però quan l'antropòleg del llenguatge Wilhelm von Humboldt va fer un viatge d'estudis el 1800, Goethe li va demanar que li enviés informacions per a una obra monumental que tenia en projecte. Per ubicar la procedència de les cartes que Humboldt li enviava, va clavar a la porta del taller un mapa d'Espanya.

Humboldt pensa en Goethe, que el fa d'imaginari acompanyant, i evoca un poema del de Weimar en què l'esperit pren cos a la peregrinació. “Quan tot just pujava el corriol que condueix al convent i que serpenteja lleugerament sobre els pendents de roca, les campanes van repicar fins i tot abans que jo em percebés; jo creia tenir davant el vostre devot pelegrí”. Es refereix al Markus que Goethe il·lumina al poema Els Misteris, un caminant que quan sent les campanes reanima les seves exhaustes forces i s'obre a una nova vida.




El mateix Goethe, anys després, considerarà aquest fragment de la seva obra “una mena de Montserrat espiritual”, on dotze monjos es retroben al temple, que té per emblema una creu entrellaçada de roses, exactament quan el seu superior, Humà de nom, ja ha anunciat la seva mort propera. Goethe, comentant-ho, escriu: “Que el lector s'imagini ser conduït a una mena de Montserrat ideal, i abastar planes amples i fèrtils després d'haver fecundat masses de roques

El viatge de Humboldt des de Collbató fins a Montserrat per un camí tortuós, la visió del monestir i el repic de campanes coincideixen a grans trets amb el poema. També les creus que envoltaven el Monestir, situades al capdamunt de les agulles. Però quan el rep l'abat li diu que hi ha dotze ermitans a Montserrat, Humboldl no va poder deixar de pensar en cap altra sorprenent coincidència. Quan el monjo que el guia per la muntanya li diu que un cop per setmana, a les 4 de la matinada, tots els ermitans es reuneixen a l'ermita central de Santa Anna per a la missa, ja s'imagina els dotze ermitans baixant per la muntanya amb torxes enceses, com diu el final del poema:


"Tres adolescents amb torxes a les mans divisa, que apressats corren pels senders."


 I la muntanya de Montserrat de sobte revela a Humboldl els misteris que no havia acabat d'entendre de l'enigmàtic poema de Goethe, justament perquè ha viscut la seva experiència. Creu haver compres el sentit profund.


*********


*Els Rosa -Creus son una societat secreta originada a alemanya al sXVII ,creada,segons la llegenda,pel cavaller germánic Christian Rosenkreuz. lligada despres a la francomasonería.

Els cavallers tenian el proposit de intervenir pacifica i secretament en el mon,per assolir-hi la pau i una religió comuna.


El misteriós riu subterrani de Montserrat



Gustave Doré - Dante Alighieri - Inferno - Plate 9 (Canto III - Charon).


Montserrat es troba situada sobre la riba dreta del riu Llobregat,que neix a la Serra del Cadí, a més de 2000 metres d'altitud i desemboca al costat de la ciutat de Barcelona formant un ampli delta. A l'alçada de Montserrat la llera del Llobregat es troba a una altitud de poc més de 100 metres sobre el nivell del mar.


******************************


Al llibre La Cataluña Misteriosa (1977), l’autor del qual es l'escriptor Sebastiá D’Arbó (conegut periodista de temes paranormals),consta un capítol «Misterios geológicos» que esmenta un fantàstic riu subterrani a Montserrat l’accés al qual sembla una incógnita.

A principis del segle XIX, un monjo, el Pare Gerard Joana (1769-1841), amb afany d’aventurer i explorador, a més d’un positiu esperit científic, s’endinsa per alguna cova situada al peu de la muntanya i sembla que arriba a trobar-se, quasi per casualitat, un profund barranc amb un riu que travessa pel seu fons.

Incansable el pare Joana en el seus estudis sobre la muntanya, i no satisfet amb les observacions es va preparar per una nova expedició. A tal efecte es va fer amb tots els mitjans necessaris per endinsar-se a la Cova del Salnitre, a Collbató.

Aquesta és la història que D’Arbó explica en el seu llibre, resumida de la que el mateix Abat Miquel Muntades deixà escrita en la seva obra Montserrat, su pasado, su presente y su porvenir (1866).



(...) venciendo dificultades y salvando distancias, pudo llegar muy adentro de la montaña, y tanto, que por todas las señales, comprendió estar muy cerca ó bajo de la ermita de Santa Ana.

Gozoso él y sus compañeros de tanto como habian visto, y de lo mucho que habían andado, se las prometian mas felices de allí adelante, cuando he aquí que dieron con un barranco tan enorme y de unas distancias tan sorprendentes, que por mucho que conferenciaron, y discurrieron, ubieron de convencerse de la imposibilidad de salvarlas.

Y lo que mas lo arredró fue el gran ruido que metian las aguas que tenian su lecho y corriente en aquel barranco.

Se resolvieron entonces á retroceder, guiados siempre por las cuerdas que habian ido dejando al paso, con ánimo de estudiar y proveerse de otros utensilios para una nueva espedición.

Pero esta no se realizó. Vino la guerra de la independencia, y con ella cesaron los estudios de este hombre incansable. La obediencia lo llevó por fin á Nápoles y allí murió en 1844 en santa vejez.

No faltaron monjes, que despues de los años de 1824 buscáron, y aun nosotros mismos despues de los de 1844 hemos tambien buscado el bocaron, que sirvió de entrada al P. Joana para la sobre dicha espedicion; pero á pesar de haber llevado siempre prácticos del pais, como el citado Padre; hemos visto frustados nuestros deseos y trabajos y hemos conjeturado que alguna de las peñas desprendida de la bóveda, ha obstruido el tal bocaron-entrada, y que los que entonces fueron compañeros suyos en la espedicion, murieron sin poderlo enseñar a sus descendientes."

Muntadas, obra citada, p. 34-35].

Aquesta és la història que ens narra l’Abat i que es reprodueix a La Cataluña Misteriosa. 




LES MENTIDERES







D’Arbó també afegeix que

"a la carretera que va de Collbató a Monistrol, existeix una sortida d’aquest tambe misteriós riu subterrani de Montserrat. Una desembocadura per la qual flueix aigua intermitentment segons les pluges de la zona. Una altra desembocadura, també d’aquest suposat riu, es troba en una cova que hi ha a Monistrol, a la qual s’anomena exactament igual que la de Collbató, Les Mentideres;així doncs existeixen dues desembocadures conegudes d’aquests riu misteriós, La Mentidera de Collbató i Les Mentideres de Monistrol; ambdues desembocadures són intermitents i tenen més o menys cabal segons la època de pluges. Però resulta que existeix una tercera desembocadura, i a més és la principal, car el riu emergeix a l’aire lliure des de l’interior de la terra, en la mateixa plaça de Monistrol, a poca distància de l’altre desembocadura de Les Mentideres de Monistrol i a més en aquesta desembocadura l’afluència de l’aigua és continua".

[D’Arbo, obra citada, p. 141].





La Font Gran és la principal surgència del sistema aqüífer del massís de Montserrat."


***************


APUNTS FINALS


Després de la publicació de l'abat Muntadas (1867) el conegut riu subterrani de Montserrat ha estat recercat infructuosament per frares, capellans, investigadors de diferents gremis, i també per espeleòlegs. Encara no s'ha trobat el riu ni tampoc la galeria que du molt a prop o a sota de l'ermita de Santa Anna. 


****************


EL LLIBRE DE MUNTADAS I EL MANUSCRIT DE JOANA

S’ha d’esperar fins l’any 1970, dins del Primer Congrés d’Espeleologia a Barcelona, per a que Rodón de l’abadia de Montserrat donés la noticia de que es trobava al monestir part del manuscrit de Joana, datat l’any 1801/1806.

L’abat Muntadas el data, com és natural, abans del 1811 i en diu que són les restes del llibre cremat segurament durant la guerra.

Muntadas al llarg del seu capítol no cita mai 

l’existència del manuscrit de Joana, les dades 

de Joana diu que són, observacions.

Més concretament, Muntadas diu textualment.


"Permítasenos expresar aquí nuestro sentimiento por la pérdida de estas y otras preciosidades, con el gran tesoro de la Biblioteca devorada por las llamas el año 1811"


Muntadas assegura la pèrdua de les llàmines, pero es evident que al menys el fragment del manuscrit de Joana no es va cremar, ja que sinó Muntadas no l’ hagués transcrit.


Amb el pas dels anys els fets es va anant transformant donant-li el caràcter de faula.