BLOG DIRIGIT A TOTES AQUELLES PERSONES AMB ESPERIT MONTSERRATI QUE VULGUIN ENDINSAR-SE A LA MONTANYA PER REALITZAR ALGUNA INTRÉPIDA ACTIVITAT DESITJANT COMPLEMENTAR UNA MICA LA SEVA INFORMACIÓ

SINGULARITATS DEL MONESTIR DE SANTA MARIA DE MONTSERRAT


El lloc on havia estat l’altar de la Mare de Déu a la primeria, en l’església romànica




Accedint des de la plaça de santa Maria i dirigint-nos al pati interior (atri), al centre mateix d’aquesta ala, en línia amb l’eix de la basílica, trobem incrustada al paviment una inscripció epigràfica sobre pedra negra, que comença "Hinc quondam enixit", per indicar el lloc on havia estat l’altar de la Mare de Déu a la primeria, en l’església romànica, davant del qual sant Ignasi de Loiola va abandonar les armes militars per esdevenir “recluta de la nova sacra milícia que ell anava a fundar”, diu la inscripció llatina.



Les escultures que mai no van arribar a coronar el nou campanar


Josep de Sant Benet escriptor i monjo benedictí, més conegut amb el nom popular de "fra Josep de les Llànties",ingressà a Montserrat com a germà llec el 1677, Tot i que no tenia estudis especials,des del seu ingrés al monestir va començar a llegir la Bíblia ia estudiar, i aviat va destacar pel seu coneixement de l'escriptura i la subtilesa a abordar qüestions complexes de teologia i mística.

Escriví 42 tractats, 35 en llatí i 7 en castellà i còpies manuscrites d'els quals aviat corregueren per Europa.

Va ser conegut com a "fra Josep de les Llànties", ja que tenia a càrrec seu l'entreteniment de les llànties del santuari.

El 1673 es va allistar a l'exèrcit reial i de pas per Catalunya, va treballar com a picapedrer al santuari de Montserrat, on se li va despertar la vocació religiosa.

per això es creu que va ser ell, qui obrà les estàtues gegantines que hi ha, encara avui, damunt de l’antic safareig

L'any 1677 el monestir li va encarregar les vuit escultures que havien de coronar el nou campanar que, finalment, no es va arribar a construir. 

Tres d'aquestes escultures es troben al jardí privat que tenen els monjos de Montserrat.





Les podem apreciar des de la llunyania quan ens dirigim caminant al pàrquing si mirem cap amunt el jardí dels monjos

Si aguditzem una mica la vista, també veurem un trosset de la campana i l'ermita de Sant Iscle.




Una fotografía de finals del sXIX del conegut com a "balco dels monjos"


antic cementiri dels pobres.




Avui dia l'escala que inicia al monestir i puja cap a santa Anna s'anomena les Escales dels Pobres, en record del cementiri homònim, que a la seva antiga base hi havia per a enterrar els pelegrins que morien a Montserrat.



📷 Montserrat pedra i homes /A.Baste -P.F.Sauque.

A Montserrat actualment tambe hi ha un cementiri per als monjos –que són enterrats a terra i no en nínxols– sobre l’anomenat “Camí dels Degotalls”.




Detall de l'antic cementiri avui dia desaparegut a causa de les obres de remodelació del monestir.

Podem veure'l a la imatge per sota del segell.





Aquí el veiem encerclat al mapa de Joan Cabeza del 1909.

El corriol que surt al seu costat representat amb el número 33 seria l'antiga drecera de les ermites, avui dia anomenada "escales dels pobres".


LA SANTA MARIA


El campanar de Montserrat va ser construït a finals del s. XVI com a element de transició entre l’anterior església romànica i l’actual, de 1592. El formen dotze campanes, vuit de les quals col·locades dins de l’edifici i quatre més en una estructura metàl·lica afegida posteriorment.



El pes de cadascuna d’elles oscil·la entre 6.500 kg, de la més gran, la Santa Maria, i els 300 de la més petita.

📷 A la Foto la Santa María.6.500 kg.



Aquest campanar ha tingut vàries campanes. Les últimes, van ser dissenyades, fetes i fosses a Alemanya entre els anys 54 i 58.




Té una particularitat: totes elles tenen les inscripcions, com tota bona campana, en llatí. En canvi, la campana grossa té la inscripció del Magnificat en català i al seu voltant posa “Rosa d’abril, morena de la Serra”, tret del Virolai.




Text  sobre la Santa María extret de la página de la abadia de Montserrat.


PORTADA ROMANICA


L'únic element que es conserva del temple romànic de Montserrat és aquesta portada obrada al segle XII que es troba, segons s'entra a l'església, al començament del lateral dret del claustre de l'abat Argeric, adaptat com a atri de la basílica.




Consta de cinc arquivoltes en gradació. Els muntants, aixamfranats, s'alternen amb les columnes per a suportar una imposta, d'on sorgeixen les arquivoltes.




La decoració de la porta era força sumptuosa, però l'erosió n'ha mutilat i, fins i tot, esborrat una part de les escultures.




L'arquivolta central presenta temes històrics o figuratius, mentre que els capitells es van esculpir amb temes historiats i d'animals fantàstics.




A banda i banda del portal, a mitja alçada de les arcades, es van encastar dues figures. La de l'esquerra pot representar la figura d'un cavaller sobre un cavall o bé Samsó sobre un lleó,dominant l'animal.




La de la dreta és imposssible d'identificar puix està molt malmesa.






ESCLETXA DEL MORO (Cova de Sant Jeroni)

 



Recorregut per una impresionant escletxa ascendent situada en un recondit lloc entre la pared de l'aeri de sant Jeroni i la Canal del Moro.

Coneguda des de temps immemorials, pero sense despertar cap intarés espeleologlc. El Pare Guiu-Camps. monjo de l'abadia de Montserrat, en una entrevista a membres del GE Pedraforca el 1971, els hi fa esment d'una escletxa al funicular de Sant Jeroni,i ells, sense vlsltar-la la Incorporen al cataleg montserratí (1974)com a Cova de Sant Jeroni. La primera exploració que coneixem és la de membres del GES-CMB el malg del 1976. durant els treballs de catalogacio del volum 3 del Catálogo espeleologico de la provincia de Barcelona, que mai es va arribar a publicar. Sembla que els escaladors la conelxen com Escletxa del Moro.

Cal puntualitzar que és una ruta tècnica on haurem de grimpar i escalar en algun tram.

                          situació al mapa





situació de la escletxa encerclada en vermell


Acces 

Deixarem el cotxe a l'antiga estació inferior de l'aeri de Sant Jeroni ,pugem per la rampa d'asfalt que surt al costat de la carretera per anar a buscar el tram de pujada que en pocs minuts ens acosta al camí de l'Arrel.



Prenem direcció paret de l'aeri per arribar a una petita corva on començarem a pujar pel torrent de l'escletxa del moro, l'inici és molt evident ,una torrentera de blocs que haurem d'anar grimpant , fins que trobem uns trams més complicats amb unes cordes fixes, que anirem seguín, a les quals després se'ls afegeix un cable de vida.




Aquest és el camí emprat pels escaladors per a l'aproximació a la majoria de vies de la paret de l'aeri.







📷 Joan Vidal 

Acabades les cordes caldra anar resseguint la base de la paret cap a l'esquerra en sentit ascendent.






Arribarem a una zona més vertical tenint de 
superar un ressalt grimpant uns metres una mica complicats.





Arribarem a l'espectacular escletxa.


La boca es presenta com una escletxa d'uns 15 metres d'alt per uns 2 d'ample,un cop superad el conducte superior és pla i guanya una mica d'amplada.





Tot seguit tindrem d'escalar amb compte una galeria ascendent d'uns 45o d'Inclinació i uns 10 metres sense cap protecció (IV+),on es troba una curta corda de 4 metres a la zona superior.




Aquí és quan apareix la cirereta del pastís.

De sobte entrem en una gran i espectacular cova. (Cova de Sant Jeroni)









Dins apreciem enormes blocs de pedra en preuat equilibri i tol el sól recobert per una colada estalagmitica .




📷 Joan Vidal



📷 Joan Vidal 


Es pot realitzar un últim tram escalant una 20 m per una placa on trobarem fins a 4 assegurances i que ens portarà a un petit balcó natural en el qual podrem admirar aquesta cavitat tan especial.



📷 Joan Vidal 


Una oxidada cadena amb mosquetó ens facilita el descens.



Només queda rapelar per on hem anat pujat (trobarem instal·lacions amb mallon).



El retorn és pel mateix camí que hem fet de pujada.



Material

Arnés, aconsellable peus de gat,4 cintes,1corda 50m, material per rapelar i casc.

Imprescindible frontal.

L'ENERGIA TEL·ÚRICA


Un corrent tel·lúric (del llatí tellūs, "terra"), o corrent terrestre, és un corrent elèctric que es mou sota terra oa través del mar. Els corrents tel·lúrics són el resultat tant de causes naturals com de l'activitat humana, i els corrents discrets interactuen en un patró complex.

Els animals i l'energia tel·lúrica

La majoria de persones sóm incapaços de captar les forces que provenen de la Terra. En canvi, els animals sí que tenen aquesta facultat desenvolupada. De fet, les catàstrofes naturals són detectades amb antelació per la majoria d'animals, però no pels éssers humans, els quals hem perdut aquesta sensibilitat singular.

Actualment se sap que les abelles o les formigues s'instal·len en aquells llocs adequats des del punt de vista de l'energia tel·lúrica.

La muntanya de Montserrat té una energia especial. Com altres centres energétics del món, diuen que la Muntanya és un dels xacres del planeta.



A tocar de l'ermita de Sant Jaume trobarem el que se suposa era un refugi trogloditic, un forat angost del qual s'han realitzat diversos estudis de les energies tel·lúriques tan presents a la muntanya de Montserrat.

L'energia tel-lúrica procedeix del interior de la terra i puja fins a la superficie, incidint en la biologia terrestre. - També es pot definir com: una energia cosmica que quan es creua amb centres d'energia terrestre, com ara els rius subterranis. genera un camp magnétic, degut a la fricció de l'aigua subterránia en moviment contra les superfícies que la delimiten, produint les corrents eléctriques i els camps electromagnétics naturals de la terra.ja que la terra es pot considerar com un gran generador eléctric. 

Els druides n'eren mestres, doncs internaven als seus alumnes, des de molt petits fins als 20 anys, en contacte total amb la natura i aixó els permetia coneixer les plantes, els seus poders medicinals, els astres i el contacte amb els esperits de la natura. Eren mags i endevins amb medis naturals ... Pero tenien un gran problema i és que les ensenyances es feien per via oral, no hi havia escrits i per aixo s'ha perdut aquella mena de ciéncia-religió. 

Els senders del Drac, els camins de la Serp o bé les linies Ley són diferents noms en que són conegudes aquestes alineacions d'energia, que es localitzen en vértex magnétics, a la majoria en llocs sagrats Alguns d'aquests llocs sagrats són: el famós Stonehenge, Glastonbury, la Catedral de Chartres i Montserrat (considerat un gran vértex magnétic) També es diu que el Camí de Santiago segueix per una línia Ley.

El triangle màgic de Catalunya

El planeta Terra és ple de corrents energètics que envolten el globus com una troca de llana. La malla de vectors enèrgètics és tan complexa i espessa que es pot afirmar que gairebé qualsevol racó del món és apte per captar algun tipus d'energia.

No obstant això, de tant en tant és interessant assenyalar la presència explícita de zones que, per la seva ubicació geologràfica particular, són hubs energètics d'especial singularitat.

És el que passa amb una de les zones més màgiques de Catalunya. Es tracta de la zona que queda a l'interior del que anomenen el triangle energètic. Aquest triangle delimitat per tres vèrtexs que, per les seves característiques geològiques i geogràfiques, són tres grans centres d'energia tel·lúrica. Aquests vèrtexs són; la muntanya de Montjuïc, la serra de Montserrat i el massís del Montseny.




EL SEGREST DE LA MORENETA

 





El dia 10 del mes de juny del 2023 es compliran  78 anys de la col·locació de la primera imatge de la verge de Montserrat al cim del Cavall Bernat.
Aquesta primera imatge de pedra artificial, amb els anys es va anar deteriorant i es va tenir la idea de canviar-la per una metàl·lica que en teoría tindria que durar molt més.
Es va començar a recollir,metall d'alumini  procedent dels utensilis usats dels excursionistas: cantimplores, coberts, plats, carmanyoles, etc.,
amb la qual fondre una nova imatge.
Aquest és un post sobre el que esdevingué amb aquesta malmesa imatge...



El 21 d'octubre del 1956 va ser un gran dia per a l'excursionisme català. Milers d'excursionistes van pujar fins al monestir, on després d'una missa i unes paraules del Pare Abad la imatge va anar en processó pels camins de la muntanya fins al peu del Cavall. Allà una cordada formada per un membre de cada grup d'escalada dels diversos Clubs existents a Catalunya, van ajudar Jordi Panyella (Pany) a pujar-la a l'esquena fins al cim en una motxilla especial, facilitada pels germans Sanjust.

📷(Imatge extreta del noticiari NODO)



Uns 30 escaladors, encapçalats per Jordi Panyella "Pany", van pujar la imatge per la via normal.
Cal recordar que la imatge era una rèplica exacta de l'existent a l'abadia i pesava 30 quilos.





Imatge del pedestal sense la moreneta 


L'any 1986 uns desconeguts arrancàn la imatge i l'estimbàn muntanya avall. Els mateixos enviaren dos escrits anònims. El primer anunciant el seu "segrest" i demanant un rescat de 25 milions de pessetes. En el segon comunicaren la seva defenestració. La imatge va passar uns mesos perduda entre la vegetació fins que un grup la va localitzar i la va donar al museu "cavall bernat" de sant Cugat.( Encara que avui dia s'exhibeix al museu del Bruc )Els culpables no es van poder identificar mai.

📷Periódico de Catalunya,divendres,4 juliol,1986.



Imatge d'alumini de la verge a dalt del cavall bernat ,ja amb les mans amputades per actes vandàlics ,abans del segrest...
📷 




El 25 d'octubre de 1987 una nova imatge de la Moreneta va ser reposada al cim del Cavall, en una multitudinária festa organitzada pel Grup Cavall Bernat. L'escultura, feta per l'escalador Jordi alvarez,amb acer de 40 mm i una protecció de zenc pesa 350 kilos, va ser transportada amb helicópter.



En aquestes fotografies es poden apreciar les tres morenetes que han estat al cim del cavall bernat de Montserrat.
1-pedra artificial (1945) 
2-alumini (1965) 
3-es l'actual i és de ferro (1987)